Ostin noin kaksi kuukautta sitten uuden hienon Android-puhelimen. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Alussa muutaman päivän ajan akkukesto tosin oli hieman kyseenalainen, mutta noin viikon päästä akku otti täyden latauksen ja on kestänyt päivittäin hyvin jopa minun tehokäytössäni. Mutta tänään on tapahtunut jotain mystistä ja kummallista. Akun varaus on laskenut hälyttävän nopeasti. Olen tosin pelannut yhtä peliä aika paljon, mutta se ei selitä koko totuutta. Kun kävin tarkistamassa, mihin akun virta on huvennut, huomasin, että Google Maps oli vienyt 30%, vaikka en ollut kertaakaan tänään avannut Mapsia. Google "Palvelut" oli vienyt 9%, järjestelmä 9%, näyttö 12% jne. Mitä ihmettä Maps touhuaa itsekseen, kun se kuluttaa lähes kolmasosan kapasiteetista? Tuskin laitteessani on mitään virusta, mikä lähettelisi koko ajan tietoja eteenpäin, kun käytän maksullista virustorjuntaohjelmaa, ja tarkistin vielä varmuuden vuoksi manuaalisesti kaiken, eikä mitään löytynyt. Luin netistä keskustelupalstoilta, että on ohjelmia, jotka säästävät akkua, mutta niissä oli kuulemma myös vakavia sivuvaikutuksia, joten en ole edes kokeillut niitä. Tämä Maps-ongelma ilmaantui tänään. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Katsokaapa, mikä on prosenttiluku teillä? Se löytyy Asetukset -> Akku kohdasta. Onko vinkkejä?
Itselläni on Latitude ja Sijaintihistoria toiminnot päällä Google Mapsissa joten se on käytännössä aina käynnistä. Kannattaa tarksitaa nämä asiat.
Siinä on vain se juttu, että alusta asti mulla on ollut kaikki nuo päällä mutta vasta tänään akunkäyttö on hallitsemattomasti lisääntynyt. Joten tuo ei liene se syy muuttuneeseen tilanteeseen. Katsopa mitkä ovat sinun akkuprosenttisi.
Vain 2% Google mapsin kohdalla. Aika vähän kun ottaa huomioon että olin tänään matkalla ja se oli kokoajan taustalla päällä mutta taas itse puhelinta käytin vähän tabletin takia.
Katsoin äsken oman Android-tabletin lukemat, ja siinäkin oli vain 2% Mapsin kohdalla. Suurin akun kuluttaja tabletissani on ruutu, siis näyttö, noin 60%, mutta akkukesto on siinä kuitenkin huikean hyvä, koko päivän kestää tehokäytössäkin. Joten jotain hämärää on siinä, että puhelimen Maps on 30% ja tabletin Maps on vain 2%. No, ehkä se selviää jossain vaiheessa. Kiitos sinulle vastauksestasi.
Tänään on uusi päivä, ja puhelimessa näyttää taas kaikki olevan OK akun kannalta. Maps ei edes esiinny tällä hetkellä akunsyöjien listalla. Ruutu on ykkösenä, 29% (puhelimessani on 4,7 tuuman näyttö), pelaamani peli on vienyt 10%, ja sitten on muutama, mitkä ovat vieneet muutaman prosentin. Joten eilinen Mapsin tempaus jäi kertaluontoiseksi, toivottavasti.
Minulla mapsin virrankulutus on kasvanut 1%. Mutta tällähetkellä näyttö vie eniten virtaa ja yleensä pidän kännykän virransäästötilassa jos en käytä sitä.
Äsken puhelin oli pitkään latauksessa. Katsoin sen jälkeen akun tietoja: drmserver 55% Ruutu 21% Google haku 6% käyttöliittymä 5% Android-järjestelmä 5% Hill Climb Racing (peli) 4% Android-käyttöjärjestelmä 3% Kuka tietää, mikä tuo "drmserver" on? Mitä se puhelimessa tekee? Maps ei esiintynyt tänäänkään enää virtasyöppönä, mutta mutta... tuo drmserver askarruttaa.