mistä voi oppia kaikkea tietokoneisiin liittyvää?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi colazo 19.10.2005.

1. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli olisin erittäin kiinnostunut kaikesta tietokoneisiin liittyvästä asiasta korjauksesta uusiin osiin kellotukseen ym. niin mistä voisin löytää semmosta tietoa jota voisi opiskella. täällähän on aika paljon kaikkee mut on pikkasen vaikeet oppii jostain aiheesta koska viestiketjuissa ei ole koskaan kaikkea tietoa .enkä viitsi alkaa kyselemään ihan hirveesti kaikkee täällä.
    entäs sit millasia kouluja tääl helsingin alueilla on ja missä päin?
    toivottavasti pystytte jeesaa. kiitos ciao

2.  
  3. juppe22

juppe22 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Yksi hyvä tapa on mennä kirjastoon ja lainata aiheeseen liittyviä kirjoja...niitä on yleensä mukavampi lueskella, kuin esim. ebook:keja tietokoneen näytöltä.

Tässä vielä pari (nopeasti googletettua) linkkiä, josta löytyy laitteistoon liittyvää tietoa netistä:
    http://www.laitetekniikka.com/laitteet/mikro.htm
    http://www.rautasaitti.com/artikkelit/oppaat/pcopas_1.php

No eiköhän sieltä löydy ihan kansalaisopistosta...yliopistotasolle kouluja...riippuu tietysti, että minkä tyyppiseen kouluun haluat..??

4. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Hieman otsikkoa parantelin.

Onko minkälainen pohjakoulutus? Eli oletko hakeutumassa ammatilliseen oppilaitokseen vai kenties aikuiskoulutukseen vai minne?

5. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Vanhoja "rojuja" voisi tietenkin pienelläkin budjetilla tutkia ja kaikkea niillä kokeilla, kun 200 MHz:n penoja ja vanhempia koneita saa monesti ihan ilmaiseksi.

Työpaikka, vaikka kesätyö tai osa-aikaisuus, jossain PC-liikkeessä voisi antaa hyvää näkökulmaa uusiin osiin.

Helsingissäkin varmaan on lukemattomia ATK-kerhoja, kouluilla, yliopistoilla jne.

6. peex

peex Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  7. nerdee

nerdee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikrobittiä lukemalla tuli koneista opittua aika paljon. Aina koulun jälkeen bussia odotellessa sitä tuli kirjastossa lueskeltua.

8. .W.

.W. Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omakohtaisesti kyllä oon huomannu että paras oppi tulee kun alkaa tekemään ja kokeilemaan. Kysymykset kyllä tulevat vastaan siinä ihan automaattisesti, ja niihin on sitten hyvä lähteä vastauksia etsimään milloin mistäkin, kun tietää ensiksi mitä kysyä.

C64 aikaan piti turvautua kavereihin, kirjastoon ja sen aikasiin tietokone lehtiin, jotka muuten oli tuohon asiaan paljon parempia kuin tänä päivänä! (ja tämä ei ole mikään "ennen kaikki oli paremmin" valitus!) Sittemmin kysymyksiin löytyi vastauksia BBS purkeista ja nyt on (ah, kaikkitietävä) google ja foorumit! Ja kysyä kannattaa, tosin vasta kun on itse hieman pähkäillyt. Ohjelmien (ja komponenttien) dokumentitkin kannattaa joskus lukaista.. :)

Kyllä se oppi takaraivoon jää kun asian kanssa hieman joutuu taistelemaan.

9. nrautava

nrautava Guest

1. internet. (esim. google)
    2. kirjat (kirjastossa hyviä oppaita)
    3. kokeilla omalla koneella. (jos tärkeinmistä tavaroista koneella on varmuuskopio niin ei ne pikku virheet mitään haittaa, ja miten muuten voit oppia kuin testaamallla? Ainakin se on paras tapa minkä ese tiedän)

10. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    En suosittele kuitenkaan purkamaan toimivaa käytössä olevaa konetta. Aina on riskinsä että siitä jotain hajoaa. (varsinkin jos ei ole kokemusta)

Eli jos haluat komponenttien kasaukseen yms. perehtyä paremmin, niin hommaa tosiaan joku vanha ~200MHz pena mitä voi huoletta purkaa ja kasata.

Edit: tarkensin hieman.. thx .W. =)

Viimeksi muokattu: 20.10.2005
  11. Eza

Eza Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heh, itse joskus pienenä purin sen meidän silloisen ihka uuden Pentium 3 500Mhz koneen ihan mielenkiinnosta. Kaikki osat, Prossu, muistit jne. irti. Porukat olivat silloin aika hiilenä, mutta sain koneen kuitenkin onnellisesti kasaan ;) Oli se sitten opettavaista. :D

Ja tuolloin Pentti 3:n aikaan, koneet olivat vielä hieman arvokkaampia, kuin tänään.

12. .W.

.W. Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis käyttökonetta.. Allekirjoitan tämän suosituksen kyllä! Nähnynnä oon matkan varrella useammankin koneen jota on ruvettu säätämään.. :D

Suurempia ihmetyksiä joita on tullu vastaan aloittelijoiden toimesta:
    - D-liittimen (VGA, ja EGA:nkin olen nähny) saa väärinpäin paikoilleen. (älkää kysykö miten, olen nähny vain lopputuloksen!)
    - Muistikamman saa väärinpäin paikoilleen. (en olis uskonu että kaverin voimat riittää)
    - IDE liitin rivistössä on kuulemma yksi ylimääräinen piikki jonka voi katkaista kun piuhaa ei saa muuten väärinpäin! (onkohan?)
    - CD-kieputtimen virtaliitintäkin voi sivareilla hieman muotoilla että virtajohdon saa helpommin väärinpäin. (minusta kyllä punaiset johdot vierekkäin näyttääkin paremmalta ;)
    - Emolevynkin voi kiinnittää suoraan kotelon pohjaan, kyllähän powerin vikavirta suojaus estää suuremman vahingon tapahtumisen.. (ei aina, ja haisee!)
    - Kaksi korppua asemassa nyt on jo klassikko.. (tämän on varmaan useimmat nähny)
    - ja jotain muuta..

13. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @ .W.

Tuo on kyllä totta. Itsekkin noita tullut mm. työn puolesta nähtyä aikanaan (ja vieläkin) enemmän kun tarpeeksi. Kuitenkin voipi sanoa sen, että vaikka tekemällä oppii parhaiten niin ohjeistuksena kaikille aloittelijoille: selvittäkää kuitenkin etukäteen edes likimain mitä olette tekemässä ja millekkä :) On monelle "insinööriprofessorille" meinannut tulla sitten itku kun on tuotu laitteistoa korjattavaksi ja lasku on saattanut olla vähän isompikin.

Colazolle sen verran, että asennuksen lisäksi ennenkaikkea palikoiden kellotuksessa/"über" modailussa kannattaa sitten pitää varansa. Eli tutustu ensin paperilla miten homman pitäisi oikeasti mennä ja kokeile sitä sitten jollain vanhalla raadolla. Ei tule paha nakki jos se sitten laskee savumerkit ja pc-speaker sanoo ugh! viimeisen kerran :)
    Nimittäin uudella raudalla leikkimisessä on se, että kun se vahinko sattuu niin ihan jokaisessa liikkeessä ne ei takuuseen mene, koska on korjaamoja joissa oikeasti ymmärretään ja osataan jotain itsekkin.

Ja vielä viimeinen neuvo eli eipä kannata koskaan aliarvioida luonnonvoimia. Jos mm. asut haja-asutusalueella osaa kaukanakin temuava ukkonen iskeä koneesta tavaraa kappaleiksi. Nimimerkillä ukkonen iski aikoinaan pci-modeemin kautta ja jälki oli komeaa.

14. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kiitos kaikille vastaajille on ollut paljon apua. minkä laisia ongelmia ihmisillä yleensä on, kun he koneen tuovat/vievät korjaukseen ,koska olen ajatellut kauheesti meneväni johonkin tietokone kauppaan just töihin ,mut alan aina ajattelemaan et en mä kuitenkaan osaa siellä mitään tehdä ,vaik olen korjannut muutamia koneita about5-8, mut olen aina ajatellut et niissä oli vaan jotain pikku vikoja. koulutusta han minulla ei juurikaan ole koneisiin liittyen peruskoulu ja tekninen maalari.eli tietokone osaaminen on mitä mä nyt olen viime 3-4v aikana oppinut ,mut olen kyl erittäin ahkerasti ja innokkaasti haluamassa oppia lisää.ottaako kauppiaat ees tälläsiä kouluttamattomia töihin vai pitäskö mennä johonkin tietokone kouluun??? onko sellasia tietokone kouluja ees ??? tää mun viesti voi olla aika sekava on nimittäin hirvee kiire enkä ehdi oikeen parantelee. toivottavasti saatte selvää ja pystytte jeesaa. kiitos ciao

15. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ai niin sit viel et jos käyn jostain kaupasta kyselemässä noita 200mhz koneita niin mitä niistä voi maksaa enintään ettei liikaa maksa ja mitä niiden pitäs sisältää???

16. Jouko?

Jouko? Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    32
    Pisteet:
    78
    Vaikka tossa sanoit että täältä ei niin paljoa opi, niin mun kyllä pitää tunnustaa että omat niksit on lähteny täältä. Ja tietenkin kaverina on ollu google :)

17. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Liikkeillä on aina lain mukainen vastuu myymistään koneista ja muutenkin tarkoitus on tehdä voittoa, joten hintaa on yleensä pyydettävä enemmän kuin yksityisten.
    Katsopa vaikka
    http://groups.google.fi/group/sfnet.tori?hl=fi
    http://groups.google.fi/group/sfnet.tori.myydaan.atk.kokoonpanot?hl=fi
    http://groups.google.fi/group/manse.ostan-myyn?lnk=srg&hl=fi
    niin uskoisin, että vähän vertailemalla näet äkkiä oikean hintatason.

Tai katso huuto.net:stä, jos se sopii sulle paremmin.

Noin karkeasti yleistäen sanoisin, että toimiva 300 MHz:n Celeron -kone pienellä kovolla, vähäisellä muistilla ja 14-15" putkinäytöllä irtoaa ilman käyttöjärjestelmää jollain 20-40 eurolla. Siitä sitten osia huonontamalla/parantamalla voi hakea hintaa alas/ylös.

Viimeksi muokattu: 23.10.2005
  18. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juuri näin itse oppinut, ekana lisäsin palikan keskusmuistia, sen jälkeen vaihdoin aseman. Sitten kone olikin jo aivan osissa =)

Kertaakaan en ole mitään kirjoja lukenut, niissä kun on tuo tieto ajan tasalla vain hetken aikaa.

Jotain enteriä/mb:täkin tilailin kuukauden pari, mutta huomasin lukeneeni uutiset jo kertaalleen netistä.

Jaa tämä sivu