Hei, kuten kaikki tämän palstan lukijat tietävät, on täällä monia näkemyksiä siitä mikä olisi hyvä 22'' näyttö. Itse ajattelin hankkia edullisemman version, josta siitäkin on monta näkökulmaa. Käytettyäni monia tft-näyttöjä en ole huomannut suuria eroja niissä. Tätä varten mielelläni vertailisin omin silmin tuotteita. Kysynkin, tiedättekö pk-seudulla hyvää paikkaa vertailla näyttöjä omin silmin? Olen käynyt joissain tavarataloissa ja keskustan Tietoasemalla tms., mutta yhtenä ongelmana siellä ovat olleet valaistus, joka heijastaa näyttöjä. Mihin sinä suosittelisit käymään? PS. Tiedän, että ongelmana on tällöin säädöt, mutta siitä huolimatta kyselen tätä! PPS. mietin myös ostavani kaksi näyttöä, joista sitten palauttaisin toisen --> aiheuttaa vain lisätyötä
Verkkokauppa.com Ruoholahdessa, siellä on melko monta näyttöä. Sitten ne mustatpörssit ja onoffit, mutta suuriosa taitaa olla televisioita tai vast. mitä sielä on esillä.
Juuri mikään liike ei kuitenkaan taida myydä juuri sitä yksilöä, mitä esillä katselet, tai antaa tarkistaa ostamasi yksilön viallisten pikseleiden suhteen ennen ostamista. Mutta muilta osin vaihtelu eri näyttöyksilöiden välillä on käsittääkseni sentään melko pientä. Maahantuojilta voi kysellä suoraankin, missä heidän tuotteitaan olisi nähtävillä. Esim. Tietoasemalla on täysi pikselitakuu ja Gigantissa kuukauden palautusoikeus, joten ne on helppo nostaa esiin kuluttajaystävällistä ostopaikkaa mietittäessä. Vastapainoksi ne eivät kuitenkaan yleensä ole olleet ihan halvimmat paikat.
Näyttöjen vertailu kaupoissa on hankalaa, voisi sanoa mhdotonta. Koska eri mallit on kytketty erilaisiin koneisiin ja niissä pyörii erilaiset "esittely kuvat". Olishan se hienoa, jos näytöt olisi kuten kaiuttimien vertailu: käännät napista saman vahvarin saman signaalin eri kaiuttimiin. Vaatisi semmoisen kytkentä boksin 1 sisään monta ulos. Aikanaan kun haeskelin hyvää crt näyttöä ja halusin nähdä miten ne toistaa dos-tilan vanhoille peleille. Ei kaupan koneissa ollut vanhoja ohjelmia dos täysnäytölle. Voitte arvata monessako paikassa suostuivat boottaaman koneen mun disketillä ja ajamaan siinä olevan dos pelin käyntiin. ('Kai sulla on toimiva virusskanneri masinassa? Vai luuletko, että oon tehtaillut omia uusia viruksia ja näin yritän sitä levittää?') (Yllättävän moni hyvä näyttö heitti 640x480 ja/tai 320x240 tilassa kuvan "sälekaihtimet näkymäksi".)
Oman tai lainatun läppärin voi tietysti ottaa mukaan kauppareissulle, niin myyjän ei tarvitse yrittää keksiä sopivaa kuvalähdettä. Mutta hankalaahan vertailu joka tapauksessa on - esim. näyttöjen säädöt ovat yleensä tehdasasetuksissa, mikä ei välttämättä ole lähelläkään sitä parasta. Siinä sitten tuhrautuu äkkiä muutama tunti, kun muutaman näytön säätelee kohdalleen ja myyjäkin tykkää, kun odottelee vieressä...