Miniläppärin näyttö meni rikki :'''(

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi Speedyhauki 11.02.2011.

1. Speedyhauki

Speedyhauki Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli mun mini läppärin näyttö meni rikki tippu pöydältä ja halkes nurkasta osa näytöstä näky jonki aikaa mutta lopulta se pimeni kokonaan. Ajattelin että voisiko jostain tilata uuden näytön ja miten sen saisi itse asennettua? Olen kuullut että jos vie liikkeeseen niin sen korjaus maksaa yhtä paljon kuin uusi miniläppäri... eBayssa on paljon miniläppärin näyttöjä mutta en ole varma mikä niistä on oikean lainen :S Osaisiko joku viisampi kertoa mitä tehdä?

Läppäri: Acer Aspire One
    Näyttö: 8.9" CrystalBrite WSVGA

2.  
  3. sidrend

sidrend Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Paha sanoo, että mikä on oikea jos niissä ei lue malleja mihin sopii..? Jos lukee niin etsit vaan semmosen missä tuo sinun läppärisi malli lukee. Se on totta, että liikkeeseen tuskin kannattaa viedä vaihdettavaksi, mieluummin ostaa uuden läppärin. Itsekin tuon näytön vaihto voi viedä aikaa ja olla hankalaa, mut kannattaa yrittää jos löydät sopivan näytön.

4. xbkrypt0n

xbkrypt0n Active member

Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Tarkista koneen pohjasta olevasta tarrasta koneen tarkempi malli. Itselläni on esim. Asus EEE PC 1000-series ja pohjassa lukee tarkempi mallinumero 1001HA-BLK002X. Itse vaihdoin oman läppärini näytön ja tuli maksamaan noin 50e. Liikkeessä sanoivat että vähintään 150e tulee maksamaan (läppärin hinta uutena).

Ennen vaihtoa on kuitenkin hyvä tarkistaa, että se kone on yleensä ehjä. Eli kytke siihen VGA-porttiin kiinni ulkoinen näyttö tai yhdistä se televisioosi ja katso saatko mitään kuvaa läppäristä ulos. Jos kuvaa ei tule, voi kannettava olla menetetty tapaus, eli sieltä on jotain muutakin silloin rikki ja korjaaminen tulee maksamaan enemmän kuin uusi läppäri.

Itse tuo näytön vaihtaminen on todella helppoa. Konetta ei tarvitse oikeastaan edes avata, vaan otat siitä näytön vierestä ne kumitassut pois ja niiden alta ruuvaat ruuvit irti. Sitten nostat kehikon pois ja ruuvaat näytön sivussa olevat ruuvit pois. Sitten varovasti otat laattakaapelin irti näytön takaa ja se on sitten siinä. Itse näyttöpaneelissa lukee myös se näytön mallikoodi, jonka avulla se löytyy eBaystä ja näyttöpaneeleita myyvistä liikkeistä. Sen avulla saat ainakin varmasti sopivan näytön ostettua.

Koska kone on tippunut lattialle, on suuri todennäköisyys, että kiintolevy on myös ottanut kipeää. Noissa miniläppäreissä on todella huonosti tiputtelua kestävät kiintolevyt, joten joudut ehkä semmoisenkin ostamaan uuden. Suosittelen Western Digital Black -sarjan kiintolevyjä. Itse vaihoin samalla myös tuon kiintolevyn juurikin tuommoiseen WD Black -sarjan kiintolevyyn ja koneen käyttö nopeutui huomattavasti. Kiintolevyn vaihto on sitten semmoinen operaatio, että koneen joutuu avaamaan ihan kokonaan ja purkamaan aika osiin. Kannattaa vaikka ensin korjata näyttö ja sitten vasta tarkastella miten sille kiintolevylle on oikein käynyt.

Eli lyhyesti, kuten tuo sidrend sanoi, saattaa tulla halvemmaksi ostaa vaan suoraan uusi miniläppäri.

5. Speedyhauki

Speedyhauki Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiits, kyllä siitä läppäristä tulee kuvaa erilliseen näyttöön vähän aikaa,mutta kun windowsin asennus alkaa kuva häviää mutta musiikki jatkuu... En usko että kiintolevy on mennyt rikki ja taidan tilata eBaysta uuden näytön...

Jaa tämä sivu