Millaisia erilaisia takuita on olemassa?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Grandi06 06.11.2006.

  1. Grandi06

    Grandi06 Member

    Liittynyt:
    12.06.2006
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli kysymyksen näkee aiheesta ja siihen liityen nämä tietotekniikka osien takuut. Sitten jos voisitte myös kertoa vähäsen siitä takuusta.
     
  2.  
  3. Irratium

    Irratium Regular member

    Liittynyt:
    22.06.2006
    Viestejä:
    1,458
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Hieman pintaa raapaistakseni voisin kertoa sen rajallisen tiedon mitä itselläni takuista on.
    Yleensä takuu meinaa sitä että tuotteelle annetaan tietty aika (esim 12-36kk) jonka aikana luvataan korjata / vaihtaa tuote vian ilmetessä. Takuuajan umpeutumisen jälkeen on turha kiikuttaa konetta tai komponenttia takuuhuoltoon, sillä he eivät tee sille mitään. Takuuaikana suoritetut huollot ovat myös asiakkaalle ilmaisia.

    Takuun voi kuitenkin saada raukeamaan esimerkiksi käsittelemällä tuotetta väärin. Yleensä takuuehdoissa kerrotaan miten ja miksi takuu voi raueta, näihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Järkikin sen sanoo, ettei takuu korvaa jos heität koneen seinään ja kerrot sen heille huoltoon viedessä. Väkivallattomampi esimerkki takuun raukeamisesta on esimerkiksi näytönohjaimen tai prosessorin muuntaminen. Näihin lasketaan esimerkiksi piireihin koskeminen, kellotaajuuksien nostaminen yli valmistajan asetusten sekä tuulettimien vaihto.

    Perusideahan takuussa on se, että esimerkiksi jo valmiiksi viallisen tuotteen takia ei tarvitse asiakkaan kärsiä hukkaan heitettyjen rahojen vuoksi, vaan tuote korvataan hänelle. Harvempi nykyaikana ostaisi mitään suurempaa elektroniikkavälinettä ilman takuuta.

    Takuuasioissa kannattaa ja pitää kääntyä myyjän / valmistajan puoleen jos tarvetta ilmenee.
     
  4. FORWARD

    FORWARD Active member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3,670
    Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Tuotteen laatu mitataan aina takuuajan pituudella. Muutoinhan valmistajat olisivat konkassa heti, jollei näin olisi.
     
  5. acido

    acido Regular member

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    771
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Myyjän lakisääteinen virhevastuu tuotteesta ylittää poikkeuksetta takuuajan. Vastuuaika suhteutetaan siihen, minkä katsotaan olevan ao. hyödykkeen käyttöikä. Vastuun määrä pienenee siten pikkuhiljaa ajan kuluessa.

    Esimerkki: jos ostan vaikka 2000 euron taulu TV:n ja takuuaika on 12 kk ja se lakkaa toimimasta valmistusvirheen takia kahden vuoden kuluttua, katsotaan myyjällä olevan vielä velvollisuus korjata TV omalla kustannuksellaan. Näin siksi, että taulu TV:n käyttöikänä pidetään keskimäärin 15 vuotta. Myyjä voi olla siis (ainakin osittain) vastuussa useita vuosia. Takuulla pitäisi tarjota parempaa suojaa, kuin laki määrää. Valitettavasti näin ei yleensä ole, vaan kauppiaat antavat asiakkaittensa luuulla, että heidän oikeutensa esittää vaatimuksia rajoittuu takuuaikaan.
     
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vaikka virhevastuu yleensä ylittää annetun takuuajan niin silti tietenkin kannattaa reklamoida takuuajan sisällä siitä yksinkertaisesta syystä että tällöin ns. todistustaakka on myyjällä. Eli vaikka olisit itse onnistunut hajoittamaan laite esim. väärällä kytkennällä jne. niin se voi mennä takuusen koska myyjän pitää voida osoittaa sinun tehneen virheen välttyäkseen korvausvelvollisuudesta. Ja jos asia tuntuu työläältä niin myyjä mieluummin hoitaa asian kuntoon takuun perusteella.

    Vastaavasti kuluttajalla voi joskus olla takuuajan jälkeen vaikea saada virhevastuun perusteella laite korjattua tai vaihdettua ellei osaa tarpeeksi hyvin osoittaa ettei ole itse syypää laitteen toimimattomuuteen...
     

Jaa tämä sivu