1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Millainen sisäantenni YLE:n HD-kanaville?

Viestiketju HD-kanavat -osiossa. Ketjun avasi HifiTollo 28.01.2014.

  1. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tänään alkoivat YLE:n kanavien TV1 ja TV2 HD-lähetykset.

    Minulla on DVB-T2 -digiboksi, joten valmius vastaanottoon löytyy. Mutta taloyhtiöni yhteisantennin kautta ei löydy kyseisiä uusia HD kanavia. Se ei ole ihme, sillä entiset maksuttomat digikanavat ovat tulleet Digitan antennista UHF-taajuuksilla, ja uudet lähetetään DNA:n antenneilla VHF-taajuuksilla.

    Taloyhtiöni antennista siis puuttuu VHF-taajuudet ja sen suuntaus ei sovi myöskään näitten uusien HD-kanavien vastaanottoon.

    Tarvitsen siis mitoitusohjeen/rakennusohjeen sopivalle VHF-sisäantennille, aktiiviselle tai passiiviselle.

    Luulen, että sisäantennillakin pärjäisi, koska myös vanhoja digikanavia onnistun vastaanottamaan A4-kokoisella alumiinifoliorenkaalla, ilman mitään antennivahvistimia.
     
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,494
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
    Kuule, ei sillä antennilla ole muuta tekemistä, kuin se että on VHF-alueen antenni.
    Ja kyllä taloyhtiökin pitää saada tekemään työnsä kanavien eteen...
    Niitä antenneja...
    Muista sitten, ettei seinästä tulevaa ja omasta antennista tulevaa saa suoraan yhdistettyä ilman yhdyssuodinta...

    T: Vesku
     
  4. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksesta, Vesku!

    Hyvä että edes joku seuraa tätä jo hieman sammaloitunutta HDTV-ketjuakin.

    Noita samoja aktiivisia sisäantenneja olen itsekin kuukkeloinut verkkokauppojen syövereissä. Mutta itse asiassa etsin rakennusohjeita "ITE" eli DIY-antenneille tähän tarkoitukseen.

    Koska täällä pääkaupunkiseudulla tosiaan a4-palasella kinkkufoliota katselee vallanhyvin UHF-DVB-T -digikanavia, niin taatusti jollakin metallihenkari-viiksiviritelmällä saisi VHF-DVB-T2:n myös kiinni.

    Missä radioamatöörit, elektroniikkafriikit ja muut nörtähtävät tekniset nerot?
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2014

Jaa tämä sivu