Eli miksi vittuilet jos joku kysyy sinun mielestä typeriä tai aihe ei ole sinulle mieleinen. On tullut huomattua lueskellessa keskusteluita että suun soitto näyttäisi olevan yleistä täällä.Haukutaan nuijaksi ja ties miksi.Tuskin tuntuu mukavalta kun vastaukseksi saa esim.vedä vittu päähän. Kaikki on helppoa jos sen osaa mutta pirun vaikeeta jos ei osaa.
Ehkä pitäisi olla kirjoittamatta mitään kun on juuri tullut baarista.. Asiaa tavallaan. Mielestäni tällä "palstalla" liian moni on 24/7 herne nenässä ja vastaa suurimpaan osaan viesteistä tyyliin; käytä hakua, katso edelliset, huono otsikko, ..tun urpo etkö osaa jne. jne. Tämäkin sivusto kuolee hyvin äkkiä jos ei saa mitään kysyä. Jätetään siis turha vittuilu pois ja vastataan jos osataan.
Käytä hakua, katso edelliset ja huono otsikko eivät ole vittuilua. Muuten en itsekään ymmärrä asiattomia solvauksia, mutta jos on aihetta käyttää jotain em. kehotuksista, on pieni "piikki" kuitenkin aina paikallaan.
Kunnollisiin kysymyksiin ei pitäis koskaan vittuilla. On sitten vastaamattam Mutta jos joku avoimesti ilmoittaa haittaavansa jonkun yleishyödyllisen järjestelmän toimintaa, kirjoittavansa viruksia tai hakkeroivansa ilkivallan nimissä, niin silloin kyllä avaudun tasan niin paljon kun huvittaa.
niinpä monelle muitten mielestä tyhmä kysymys voi olla todella vaikea asia. Kun tiotokoneen kanssa on ongelmia niin epä siinä monelle tule mieleen selailla ja etsiä onko muillakin ollut samoja ongelmia ja onko sit asiaa kysytty jo sekä asiaan vastattu aikaisemmin. Olisihan se hyvä kun kehtaisivat käyttää hakua voisipa ongelma ratketa nopeammin kuin aloittaa uusi viesti ketju. Eipä kyllä olen itsekkin syyllistynyt kyselemään tyhmiä käyttämättä hakua.
Tosi on, että saa kysyä mitä haluaa... ja kuin "tyhmiä" tahansa. Jos ei uskalla kysyä "tyhmiä" niin ei voi koskaan oppia mitään uutta. Esim. jos joku ei osaa vaihtaa vaikka windowsin taustakuvaa, mielestäni se ei ole tyhmää... Joskus kyllä ei jaksa auttaa jos otsikko on "AUTTAKAAA HETI!!!" tuohon ei kiinnosta kirjottaa mitään. Juu ja pikkupienissään kirjottaminen ei oo oikeen suotuisaa Ja sellaisille jotka kirjottaa suoraan esim. haista vittu tms.... Sais antaa surutta BANNIT!!!
Ei täällä minun mielestäni ole ikinä ollut sellaista meininkiä että asiallisiin kysymyksiin oltaisiin lähdetty mukaan vittuilulinjalla ja olen koettanut itsekin välttää liian kärkeviä heittoja - kommentoikaa jos olen mielestänne epäonnistunut siinä. Tämä jo muidenkin tuossa yllä mainitsema seikka eli samojen/samankaltaisten kysymysten jatkuva ja usein esiintyvä toistuminen on kuitenkin sellainen seikka että siinä olisi mielestäni yhdellä jos toisellakin henkilöllä parantamisen varaa, searchin käyttö ei kuitenkaan ole kovin suuri vaiva, eikä parane unohtaa sitä että alueet tukkeutuvat turhan helposti toisinaan jopa peräkkäin olevista samaa asiaa käsittelevistä ketjuista joiden alle kaikki muut sitten hautautuvat: Sellaisessa tilanteessa ei ole ihmekään jos asiasta jotain tietävät eivät enää jaksa vastailla kovin aktiivisesti, samaa kun on jahkattu jo aiemminkin ties kuinka monta kertaa. Näin pienenä pointtina asiaan liittyen pitäisi edes vähän kunnioittaa myös Afterdawnia ja sen henkilökuntaa, vaikkei servereiltä varmasti ihan äkkiä tila lopukaan niin miksi kuormittaa foorumia periaatteessa turhilla uusintakyselyillä jos niitä pystyy välttämään ja asian hoitamaan toisellakin tapaa? Noihin searchinkäyttökehotuksiin ja vanhojen viestien linkityksiin on usein syynä turhautumisen ohella myös se, että asia on selitetty jo aiemmin jossain muussa yhteydessä hyvinkin pohjamutia myöten jolloin pulmat ratkeavat varmasti nopeammin käyttämällä niitä tietoja kuin odottelemalla (mahdollisia) uusia vastauksia. Ei kai joku voi vakavalla naamaa ottaa tuollaista päänaukomisena, jos ei satu sitten ihan oikeasti olemaan niin laiska ettei jaksa seuloa tarvitsemaansa infoa ketjun muiden viestien joukosta. Sitten on näitä Hulkstereita aka Dudeja jotka ovat ihan oma lukunsa, välillä tuntuu että heillä ei ole minkäänlaista mielikuvaa ylipäätään edes yleisistä käyttäytymissäännöistä joten on ihan ymmärrettävää jos porukan tunteet kiehuvat niissä yhteyksissä. Välillä tällaisten henkilöiden tarkoitus onkin yksinomaan provosoida muita ja siinä he useimmiten onnistuvatkin, paras keinohan olisi jättää mokomien vinkunat ihan omaan arvoonsa mutta aina sekään ei tepsi tai hermo ei juuri sillä hetkellä veny moiseen. Sama pätee myös niihin viestittelijöihin jotka rikkovat foorumin sääntöjä piratismiaiheisilla viesteillään. Näitä samoja asioita on puitu monilla muillakin foorumeilla joilla on ollut vastaavanlaisia ongelmia, ja järjestelipä niitä miten hyvänsä niin tuskin niistä tullaan pääsemään ikinä eroon. Keskustelu asioista on kuitenkin ihan hyvä alku ja toivottavasti se saa itse kunkin miettimään miten voisi auttaa tilannetta parempaan suuntaan: Kukapa tässä pyhimys on. Tarkoituksenani ei ole missään nimessä väittää ihmisten kysymyksiä tyhmiksi, vaan viitata siihen että niiden ratkaisu saattaisi olla helpommin löydettävissä kuin tuntuisikaan. Tuo on totta, sillä miten asiansa esittää on todella suuri vaikutus siihen miten muut siihen suhtautuvat. Monesti törmää sellaisiin viesteihin joita kirjoittaessa ei olla hirveästi viitsitty panostaa siihen mitä ja miten kysyy, ei sellaisiin tosiaan nappaa kauheasti vastailla ja usein ketjun heikko menestys muiden keskuudessa voi johtua yksinkertaisesti siitäkin ettei kysyjä ole esittänyt mitään tarkempaa tietoa siitä mistä oikein on edes kyse. Hankalaa se on vastata esimerkiksi ATK-aiheisiin kysymyksiin ilman kunnollisia taustatietoja.
Mie olen kanssa jotenkin ollut vime aikoina sitä mieltä että täällä on tullut jotenkin "epäystävällisemmäksi" jutut. tosin, on todellakin ollut Dudeja yms. muita haistattelijoita, joita ei kyllä sitten enää nähdäkään... ennen seuraavaa kertaa.
Aamen. Aamen. Aamen. Aamen. Aamen. Kuitenkin kommentoisin paria juttua. Mielestäni Afterdawnin haku on aika onneton. Se on mielestäni pieni häpeäpilkku muuten loistavassa Afterdawnissa. Huono otsikko ei todellakaan ole hattuilua, sillä otsikko on "tärkein osa viestiä". Yrittäkää hyvät ihmiset laittaa otsikoksi jotain muuta kuin "AUTTAKAA ÄKKIÄ! APUVAH! EN OSAA!"
Jos oikein olen ymmärtänyt niin tuo haku -toiminto on juuri nyt remontissa ja siksi se ei ole oikein toimiva tällähetkellä. Moderaattoreilla on tästä varmaan enemmän ja tarkempaa tietoa.
Tuo haku on vain väliaikainen ratkaisu. Joulun jälkeen liikenne kasvoi niin, että kanta tipautti serverin ~15krt/päivä. 8 Uutta serveriä hommattu viiden vanhan seuraksi, joista vain kaksi vasta käytössä. Kunnon haku palaa ja muutenkin hommat nopeutuvat kunhan saadaan saitti noille servereille. Joten kärsivällisyyttä, ystäväiseni
Tässä esimerkkejä. Tätä kaveria kävi sääliksi vaikka asia olisi monelle aivan selvä ei silti tarvitse pilkata ja nauraa päälle. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/158612 Vaikka tämä aihe nostaa monella karvat pystyyn niin ei se emule kaikille ole henki ja elämä. Mun mielestä Spotterin kommentti menee jo vähän yli. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/1/158765 Olkaa ennemmin hiljaa kuin alatte soittamaan suutanne. Enkä halua yleistää suurin osa täällä käyttäytyy asiallisesti.Parannetaan tapamme,minä myös.
No itsekkin joskus on tehnyt mieli laittaa jotain nenäkästä kysymyksen esittäjälle koska kysymys on yksinkertaisesti tuntunut niin idioottimaiselle ja on tuntunut lähinnä vitsille. Onneksi minut kuitenkin tiputettiin maanpinnalle kun aloin opettaa muijakaverin vanhemmille koneen käyttöä. Joka ikinen asia piti opettaa erikseen. Edes kansiota ne eivät osanneet tehdä eikä siirtää tiedostoa toiseen paikkaan saati nimetä. Koneen sammuttaminenkin tuli opetuslistalle. Ja kun neuvoit niin yksi kerta harvoin riitti. Sitten menin erehdyksissä asentamaan niille yhden englannin kielisen ohjelman ja sen käyttöhän ei onnistunut mitenkään. Sitten vasta tajusin että eihän ne osaa sanaakaan englantia joten miten ne sitä osaisi käyttää. Ei heti tajunnut kun itse osaan käyttää paremmin englannin kielisiä ohjelmia kuin suomalaisia. Tämä esimerkki kertoo siitä että ei meidän "konkareiden" pitäisi olettaa kysymyksiä liian tyhmiksi.Mutta joissakin tapauksissa saatan itsekkin antaa kuittia kun huomaan että joku toinen antaa vääriä ohjeita...
edelliseen jatkoa joo tosi hauskaa on toi tietämättömien neuvominen, varsinkin puhelimessa, jossain ruuhkabussissa, jossa ei voi keskittyä ja ei ole tietokonetta josta tarkistaa miten joku meni vaan pitää selittää ulkomuistista monta kertaa, kun ei löydy sitä ja tätä. Sitten ne jotka ei pieninmmästäkään esteestä pääse yli vaan pitää käydä itse näyttämässä..
Mitä olen seurannut niin linux / PC:n rautaan liittyvissä keskusteluissa vastaillaan tyhmempiikiin kysymyksiin asiallisesti. Toinen juttu on sitten P2P-liittyvissä keskusteluissa kysymykset mihin melkeen saakin hieman avautua kuten: "Mistä lataan pelin/ohjelman/krakin" tai "Latasin ohjelman/pelin x, se ei toimi". Kun porukka ei osaa lukea sääntöjä joissa puhutaan jostain piratismista..
Täytynee sanoa että samaa mieltä olen minäkin. Hengannut näillä sivuilla muutaman vuoden ja tuntuu siltä että parin viime kk:n ajan on taso laskenut Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan mutta jos tuntuu siltä niin joko vastaa asiallisesti tai jättää kokonaan vastaamatta. Sit minusta tuntuu myös että ihan viime aikoina tästä salapoliisileikistä on tullut jonkunnäköinen trendi jolillakin postaajilla. Jos kysymys on asiallisesti esitetty eikä viittaa piratismiin niin pysykäämme aiheessa. Jos haluaa päteä salapoliisina niin suosittelen lautapeliä nimeltään Cluedo. Pian tämä muuten menee tyyliin: Kysymys: Miten saan tekstit ajoitettua aviin? Vastaus: Meneeköhän tämä taas piratismin puolelle. tai Vastaus: Mahtaakohan tuo olla ihan aito DVD kun kyselet tuommoista. tai Vastaus: Lue säännöt, erityisesti kohta nro 4 Ja hyvät Modet missä on agentti007?? Hän yleensä ehti vastata eka JA asiallisesti kysymykseen kuin kysymykseen.
On niitä, jotka ei halua itse yrittää mitään, vaan odottaa aina muilta apua. Koneenkin käytön oppii itse parhaiten yrityksen ja erehdyksen kautta. Eikä esim. videon laittaminen kiinteillä teksteillä dvd:lle ole ollenkaan sieltä hankalimmasta päästä, kunhan koneen kanssa on tehnyt tuttavuutta. Noissa aiheissa, missä kysytään p2p-ohjelman käyttöä ilman uploadia ei ole mitään järkeä. Silloin ei tajua koko p2p-ideaa ja pelätään KRP:n vainoa.
No yritän olla hattuilematta liikoja, mutta kyllä täällä P2P -puolella on joitain todellisia säätäjiä. Yrittäkää kuitenkin muistaa, että n00bejakin on ja jokainen on joskus n00b. Minut palautti maan pinnalle Linux. Winukan kanssa aloin jo osata hommat erittäin hyvin. Tietysti, asensin Linuxini 7 kertaa, että sain sen toimimaan. Eli joillakin n00beilla on havaittavissa uusavuttomuutta. Sitä yleisohjettakin voitaisiin noudattaa [1., 2., 3., 4. ja (5.)].