Kaupassa kävin ja kauppias neuvoi asiakasta (itse en ollut) näin? Mulla oli n. 10 vuotta maadoittamattomassa jakorasiassa, kunnes muutin kerros taloon jossa olin kuin pistorasia taivaassa, kun vanhassa talossa ei ollut kuin 2 pistorasiaa per huone.. eikä kone kuitenkaan kärsinyt hetkeäkään, ei koneen ikä lyhentynyt (käytin 5 vuotta ilman mitään rauta päivityksiä) Onko tämä oikeasti näin? ei kai?
Yleensä tietokoneen kytkeminen maadoittamattomaan pistorasiaan ei aiheuta mitään ongelmia. Tällöin konetta ei kuitenkaan ole maadoitettu, eli normaalisti maahan menevä jännite jää koneen runkoon. Tämä jännite on n. 110 volttia. Virran määrä on onneksi niin pieni, että siitä ei ole mitään vaaraa. Joskus voi pienen sähköiskun saada, kun koneen runkoa kopeloi. Ongelmia voi kuitenkin tulla, jos tällaiseen koneeseen kytkee joitakin laitteita, kun töpseli on seinässä (olipa koneen virta päällä tai ei). Koneen ja kytkettävän laitteen potentiaaliero voi hajottaa toisen tai molemmat. Maadoitettuun pistorasiaan kytketyssä tietokoneessa tuota vaaraa ei ole. Oikeasti rikkoutumisvaara ei ole älyttömän suuri, mutta se on kuitenkin olemassa.
Se on nykyään niin että uusissa taloissa pitää olla maadoitetut pistorasiat, kun noita maadoittamattomia ei saa enää käyttää. Joissain vanhoissa kerrostaloissa kyllä on vielä maadoittamattomia rasioita.