1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miksi maksan tv-maksua? Ota kantaa.

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi Artzibald 10.02.2005.

  1. Artzibald

    Artzibald Guest

    Minkä takia maksan tv-maksua.
    Sen takia että voisin katsoa Buu-klubbenia, Tv-nyttiä tai siedän mainoksia.
    EN.

    Olettaisin että voisin edes hieman nauttia urheilusta

    Urheilu Esim. Fudis/SM-Liiga on Siirtymässä maksulliseksi
    Josta johtuen Katsojaluvut Tippuvat normaalista kymmenes osaan. TODELLA LOOGISTA

    Ohjelmien ostajat väittävät/perustelevat
    Että vaikka luvut laskevat kymmenekseen niin
    kohde(sponsorointi)yleisö tavoitetaan tehokkaammin.
    KYLLÄ MÄ KÄYTTÄISIN NIKEN LENKKAREITA MUTTÄ EMMÄ VITTU TIEDÄ MITKÄ NE ON

    Isoimmat sponsorit on kautta aikojen koostunut tupakka ja olut sponsoreista.
    URHEILULLISTA EI

    Mitä tapahtuu
    Sponsori rahoista riippuvaiset seurat menettää sponsorinsa matalalla olevien lukujen valossa
    ja urheilu rapautuu viellä entisestään.

    Kilpailuttaminen Yle ehkäpä Maikkari vs. Canal.
    HHHM. KÄTÄHÄN VOITTAA

    Itse olettaisin että tällä hetkellä sioitettava rahasumma lupiin pitäisi riittää urheilun katsomiseen
    VIHJE VIHJE
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 10.02.2005
  2.  
  3. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Liittynyt:
    30.10.2003
    Viestejä:
    276
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oma mielipiteeni on, että urheilua tulee jo liikaakin TV:stä ja TV-maksu alkaa olla ryöstöä. Toivon, että lähitulevaisuudessa siirrytään digipalvelujen myötä käytäntöön, missä maksetaan siitä mitä katsotaan. Eli aina kun haluat katsoa jotakin, suoritat tietyn suuruisen maksun ohjelmasta. Tällä tavalla kukaan ei voisi enää valittaa roskan maksamisesta.

    Otsikko on muuten vähintäänkin outo.
     
  4. morbir

    morbir Regular member

    Liittynyt:
    26.11.2003
    Viestejä:
    939
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo sun kannattais lukee noi säännöt.. toi otsikko iski silmää...
    minä voin sanoa etten maksa tvlupa maksua. yksinkertaisesti tvstä ei tule enää mitää järkevää katsottavaa mistä maksaa, en edes katso paljoa tvtä nykyää.
     
  5. Rattus

    Rattus Guest

    Tv on nykyään tosi syvältä. Lupamaksut taivaissa ja ohjelmatarjonta haisee. Itselläni hajosi televisio, enkä ole välittänyt viedä sitä korjattavaksi. Mutta yllätys, yllätys. En ole kaivannut telkkua lainkaan. Kirjastosta haen kirjoja ja dvd-elokuvia, ja toisinaan videovuokraamoista. Katson sitä mitä haluan ja koska haluan. Mahdolliset uusinnatkin valitsen itse.
     
  6. revenb

    revenb Guest

    Mä kyllä katson töllöö mutta täytyy sanoo että urheilu lähetykset viduttaa vielä enemmän ku ne svedun kieliset ohjelmat joihin yle panostaa vähän liikaa.Oon niin epä-isänmaallinen että vaihtasin heti urheilun fst:hen.Piste.
     
  7. CheG

    CheG Member

    Liittynyt:
    11.06.1999
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tietääkseni TV-maksusta ei mene esim. mtv3 senttiäkään. tv-maksuhan on Ylelle maksettavaa maksua siitä, että omistaa tv-vastaamottimen, tosin maksusta menee aika iso osa ylen radioille. MTV3 rahoittaa ohjelmansa nimenomaan näillä mainoksilla.

    Sais tuo tv-maksu muuttua nykyaikaan, esim. tv:stä ei näkyisi muuta kuin lumisadetta ellet osta/tilaa jonkin ohjelmapaketin. rahat menisi juuri niille kanaville -> ohjelmille mitä haluaa tukea.

    Voi niitä aikoja, kun pitkä tovi sitten piti tv:tä ostaessa olla tv:n ostolupa/ilmoitus tv-luvan maksusta, kokeilla sait 2viikkoa tv:n ostosta. myös autoradiosta piti maksaa lupaa.
     
  8. zack2k

    zack2k Regular member

    Liittynyt:
    07.04.2003
    Viestejä:
    306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näin on! TV:stähän ei tule kuin FST-ohjelmia (roskaa, roskaa) ja urheilua (en katso koskaan). Saisivat lopettaa tuon ruotsinkielisen ohjelmien näyttämisen 1:lla ja 2:lla kun saivat suomenruotsalaiset jopa oman FST-kanavansa ja näkyyhan ruotsintelevisiokin niillä alueilla joilla ruotsinkielistä väestöä on. JOTEN HEILLÄHÄN SITÄ TARJONTAA KYLLÄ RIITTÄÄ. Kaikki sarjat on suunnattu teineille, joilla ei ole aivoja ja vanhuksille, jotka ovat seniilejä (lue:Salatut elimet osa 20457). MTV3:kin on lyönyt päänsä päin karjalan mäntyä. Jos jotain hyvää sarjaa aloitetaan näyttää niin eiköhän se parin tuotantokauden jälkeen lopeteta tai siirretä subtv:lle. Kiva sellaisille jotka eivät vielä digitusboxia omista. Uusitaan, uusitaan, uusitaan ja vielä kerran uusitaan ja sitten ihmetellään miksi ihmiset ei maksa tv-maksuja sekä miksi samalla tv-ohjelmien netistä latailu kasvaa.
     
  9. Artzibald

    Artzibald Guest

    -morbir- olen pahoillani tahdittomasta otsikosta olen hieman tuohtunut asiasta

    -CheG- kiitos olen kyllä perillä rahojemme käytöstä.
    kiitos kun huomautit epäkohdasta. sanotaan näin että mielummin katsoisin mainoksia kun maksaisin lupa maksuja
    tai kortti/avaus maksuja

    TV 1 & 2
    hyvät kansalaiset ylen ohjelmisto koostuu n.25% fst materiasta. mikä hienointa samat ohjelmat tulevat samaan aikaan kanavalta fst joka muistaakseni kuuluu digi verekkoon. ja mikä ylen radio tarjontaan tulee
    AAAAAARRRGH.
     
  10. jmpk

    jmpk Guest

    maksu on syvältä

    voisivat laitta uutiset, urheilun, ruostin kieliset, tietokilpailut, lastenohjelmat, mainokset, elokuvat,sarjat, reality-sarjat, "asiaohjelmat" ja dokumentit yms, omille kanavilleen kanavien maarä pysyisi samana, mutta sisällön jako olisi parempi.

    muutenkin miksi ei voisi katsoa pelkästään kaupallisia kanavia ja jättää ylen uutiset, urheilu ja fst omaan rauhaan ja hintaansa
     
  11. nalle_

    nalle_ Guest

    No vittu millä rahalla esimerkiksi sitte nuo linkkimastot huollettaisiin ja korjattaisiin? On tuo TV-lupa maksy kyllä miusta aika korkeahko!
     
  12. noobster

    noobster Guest

    millä rahalla canal ym. on satelliitinsa taivaalle saaneet? maksat sen mitä katsot! yksinkertaista ja ehkä tulevaisuudessa kun anaaloogiset lähetykset upotetaan suohon ei tarvitse enään maksaaa pelkästä
    p****sta! yle= no joku tykkää isästä joku....
     
  13. -Ihmemies

    -Ihmemies Member

    Liittynyt:
    03.03.2004
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Liian monta kanavaa, yksi kanava nippu riittää. Pienellä yhdistelyllä ja uusintojen poistamisella selvittäisiin, kun antaisi ainoastaan yhden kanavan kullekin "talolle" ja päälle lisäisi vielä radio kanavia joita suomessa riittää. Olishan sekin jo säästöä jos jättäisivät elokuvat kokonaan pois, saahan elokuvia halvalla kaupasta ja uusia voi vuokrata tai voi mennä katsomaan vaikka teatteriin. Lupamaksu on vanhanaikainen, "ilman lupaa ei saa katsoa televisiota eikä kuunella radiota" mutta miten ne voi valvoa sitä? Eikö se ole sama vaikka valtio maksaisi verkon ylläpidon ja mainoksilla kustannettaisi sisältö, silloin kaikilla olisi mahdollisuus katsoa televisiota lailisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2005
  14. tikma

    tikma Regular member

    Liittynyt:
    14.01.2004
    Viestejä:
    157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun tuo digi-tv tulee pakolliseksi, saisivat kyllä lähettää kaikki ohjelmat 5.1-äänillä, kun siihen kerran on mahdollisuus. Typerää tuollainen taajuuksien ja kaistan säästely, kun Suomessa on vapaata tilaa yllinkyllin.
     
  15. gerbiili

    gerbiili Active member

    Liittynyt:
    07.08.2004
    Viestejä:
    1,848
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sanotaan näin, että olen kyllä sitä mieltä että ei teevee lupamaksulla saa sitä mitä maksaa.. en nytkään muista mitä oisin 1/2 kavilta viimeeksi katsonut?
     
  16. fevrier

    fevrier Member

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    zack2k
    Ei ne mun mielestä kaikki FST:n ohjelmat ihan roskaa ole. Siellä on ihan asiallisia keskustekuohjelmia ja dokkareita. Sehän taas on makuasia mistä kukin diggaa.
    Toisaalta jos sun suosikkisarjoja on vietu SubTV:n puolelle, niin mikset osta digiboxia. Niitä saa mun mielestä nykyään ihan kohtuuhintaan kortilla tai ilman, vaikkakin mun mielestä se kortinlukija on kyllä hyvä olla varalta, vaikkei sitä heti käyttäiskään.
     
  17. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jeps, itsekin katson nykyään paljon enemmän näitä YLEN kanavia kuin muita. Ei nyt sekoiteta tähän mukaan noita satellittikanavia.

    MTV3:n/SUBin ja nelosen kuvanlaatu on niin syvältä, että ei niitä voi oikeastaan katsoa. Leffat katson edelleen joko teatterissa tai sitten DVD:ltä.

    Eli omalla kohdallani TV-lupa täyttää tarpeensa. No en sano etteikö se olisi korkea, mutta eipä se ainakaan kalliimpi ole kuin saksassa RADIO-lupa ;-)
     
  18. carnival

    carnival Member

    Liittynyt:
    02.12.2003
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    TVzsekkausmaksusta määrää VN ja alunperin maksut on esitelty YLE:n hallituksen toimesta. Sama firma jonka tytäryhtiö (10% osakkeista, loput ranskalaisella TDF:llä) DIGITA hoitaa jakeluverkoston muillekin yrityksille (maikkari, subi jne). Kaikki yritykset maksavat digitalle käyvän korvauksen jakelusta.

    Mutta siis YLE hoitelee suvereenisti parhaiden tietojensa mukaisesti yleissivistystä kansalle. Pikkukakkonen, uutiset ja MOT on mielestäni tärkeimmät mutta pitäähän noita ruåttalaisiakin säälistä pitää mukana. Saisivat tosin maksaa suhteellisesti enemmän TV maksua koska niitten ohjelmat määkii suhteellisen paljon enemmän töllössä. Jyvitä TV lähetysaika ruåttalaisten nuppiluvulla. Huomioi kaikki, sekä ana- että digiaika.

    TVlupamaksuissa ei ole mitään vähennyskelpoista, ei työttömälle eikä opiskelijalle. KELA:sta ei saa apua. Kuurot ja huononäköiset ei myöskään saa alennusta vaikkei booklubbenista mitään irti saisikaan.

    TV kuitenkin takaa yhteiskuntarauhan monella tavalla. Jakaa tietoa, rauhoittelee, opettaa ja pitää huolen että asioista keskustellaan. Sanomalehdet on hitaita ja kaupallisilla kanavilla on aina ketun häntä kainalossa. Ryssien kanonisoitu totuus on toinen ääripää ja toinen on Italian Berlusconin imperiumi. Johonkin siinä välillä olisi syytä olla.

    Eli yhteiskunnallisesti tärkeä TVlupatoteutus on johdettu Kekkosen ajan tyyliin. Kukaan ei uskalla pyhään asiaan puuttua koska YLE:n hallitus on täysin poliittinen elin. Vaan uskaltaisko Enestam? Hyväksyisin vaikka uuden pelkästään suomenruotsalaisen kanavan, jonne kaikki ruotsalainen kama laitettaisiin, jos TVlupamaksu puolittuisi. Ei paha vai mitä!? Ugh!
     
  19. fevrier

    fevrier Member

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Lyhyt kommennti Carnivalille. Kai tiedät, että Euroopassa on valtioita, joissa on jopa 4 virallista kieltä. Suomi on ns. kaksikielinen maa, eikä se ihan noin kauheaa se ruotsinkielisten ohjelmien tarjonta ole, kun annoit ymmärtää. Jos ohjelmat "jyvitetään" nuppiluvun mukaan, kuten mainitsit, niin ehkäpä siinä
    tapauksessa ruotsinkielisten ohjelmien osuus on suurempi. Oletko sitä mieltä, että Suomen TV:stä pitäisi tulla vain suomenkielistä ohjelmaa? Vähän outoa mun mielestä kulttuuritaustamme ja ennenkaikkea historiamme valossa. Kuten sanoin, Suomi on vielä virallisesti kaksikielinen maa. Tiedoksi: itse puhun äidinkielenä suomea ja ruotsinkielentaitoni ei ole edes välttävä, muttei ruotsinkieliset ohjelmat mua kuitenkaan mitenkään häiritse. No, jokaisellahan saa kai olla omat mielipiteensä. Hyvää jatkoa ja käytä kaukosäädintä kun alkaa ahdistaa. Jos asiaohjelmat tökkii, niin käännä vaikka SubTV:lle. Sitäpaitsi kielimuuri ei ole este, koska liki kaikkiin ohjelmiin löytyy tekstitys vaikka teksi-TV:stä.
     
  20. carnival

    carnival Member

    Liittynyt:
    02.12.2003
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Huomaat varmaan että ollaan suomessa ja puhuin omasta lompakosta maksettavista maksuista? Sitä samaa.
     
  21. fevrier

    fevrier Member

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    72
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, luin kyllä kirjeesi ja tajusin pointtisi. Halusin vaan tuoda omankin mielipiteeni esiin, kun tässä on muutenkin ollut puhetta ja vähän poruakin siitä ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta. Ei ole tarkoituskseni aloittaa mitään väittelyä, ihan vaan mielipiteiden vaihtoa. Sepä siitä taas. Moikka vaan sulle kaikille muillekin palstalaisille.
     

Jaa tämä sivu