Miksi lakia edes muutetaan?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi HD15 30.09.2005.

1. HD15

HD15 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    nykyinenkin on juuri ja juuri siedettävä.
    Pelit, Ohjelmat, Elokuvat ja musiikki maksaa niin paljon että kenelläkään ei ole varaa ostaa niitä säännöllisesti.
    20 euroa jostakin änikiekosta? 40-60 euroa pelistä? levy-yhtiöt ja pelien kustantajat repivät niistä moninkertaiset voitot piratismista huolimatta. Laki kyllä lisäisi yhtiöiden voittoja koska kun lainkuuliaisen henkilön levy menee rikki niin pitää ostaa uusi sen sijaan että olisi käyttänyt varmuuskopiota. itse joudun pelaamaan kovalevyn kautta dameon toolsilla, koska levy-asemat eivät toimi kunnolla kaikkien pelien kanssa

"Kukä näistä asioista oikee päättää? kunta? valtio? seurakunta?" vai tyhmien ihmisten valitsemien huonojen politikkojen ryhmä?
    "Mua ei huvita enää yhtää mikää"

[bold](Jos olen väärässä jostakin asiasta niin korjatkaa)[/bold]

2.  
  3. sniperfin

sniperfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta, mutta ei se silti ole mikään oikeutus ladata niitä ilmaiseksi.
    Varmuuskopiot ovat asia erikseen, jos olet jotain ostanut, sinulla tulisi ilman muuta olla oikeus tehdä siitä kopio omaan käyttöön juuri siltä varalta, että alkuperäinen esim. naarmuuntuu ja on käyttökelvoton sen takia.
    Siinä että ohjelmien, pelien ja musiikin lataaminen netistä on kiellettyä, en näe mitään väärää. Ei se, että joku tekee voittoa oikeuta siihen, että tavara pitäisi saada ilmaiseksi.

4. -Rumba-

-Rumba- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ainoa on just toi ettei ostamia saisi kopioida. vittu mä ainekaan vie esim autoon ensimmäistäkään aitoa levyä. ja jostai kuvanmuokkaus ohjelmasta en ala maksaa 700 euroa. kuitenkin kun se menee vanhaks vuoden sisään

Viimeksi muokattu: 30.09.2005
  5. Rzi

Rzi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kallista tosiaan on ja tietenki se on väärin ladata netistä ilmaseks musiikkia, pelejä ja muuta. Niittenki ihmisten pitää saada ansaitut rahat jotka niitä pelejä ja musiikkia tekee. Se ei vaan useimmille ihmisille tunnu ollenkaan rikolliselta mut sit ku ajattelee tarkemmin ni se on ihan sama ku muutki rikokset. Itekki kyllä oon lataillu. Ei oo varaa ostaa ku harvoin aitoja. Mielellään ostasin jos ois rahaa. Ja se on tosiaa erittäin naurettavaa jos ei saa tehä varmuuskopioita musiikista tai peleistä jotka on ostanu.

6. HD15

HD15 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuotahan tarkoitin. Lataaminen on periaatteesa väärin ja itsekin sitä välillä kadun.
    Nykyhinnat kuitenkin pakottavat semmoiseen.
    Mun MP3 soitinkaan ei olisi enään minkään arvoinen jos tää laki menee läpi (itse vihaan nykymusiikkia, joten otan biisit isoveljen vanhoilta levyiltä). Muusikoilla jka vastaavilla on kyllä rahaa aivan riittämiin.
    Ostan pelit jos ne ovat riittävän vanhoja ja siten halpoja. Ne näyttää saamarin hienolta kokoelmassa
    monta piraattia on tullu imuteltua ja tallinnasta hakemassa, mutta myös yli sata aitoa konsolipeliä ja perkeleesti pc-pelejä(commodore64:stä GCN:ään). Eli ei voi sanoa että olisinn varastanut peli-teollisuudelta piraattituotteillani.
    esim. aion ostaa tasan viikon päästä ilmestyvän Black & White 2:n, koska haluan tukea Lionheadia siitä että tekee tällaisen pelin.
    Olen sitä mieltä että jakamisen pitää edelleen olla laitonta ja imuttamisenkin pitäisi olla, mutta miten tiedosto alkuperä todistetaan(voisiko joku oikeasti kertoa? haluaisin tietää jos näin voi tehdä)?

ja tuo juttu voitosta meinaa sitä että en aio maksaa täyttä hintaa jostakin joka on maksanut sen tekijöille erittäin paljon vähemmän.
    Sen takia ajattelen vähän aikaa ennenkuin ostan kokista(tuntuu varmasti kummalliselta mutta kun on niin "pihi",(eli järkevä raha asioiden kanssa)niin sitä tulee ajatelleeks kuinka paljon se maksaa verrattuna tuotantokuluihin.
    Olen ladannut pelejä 10 kertaa vähemmän kuin olen niitä ostanut.
    pelit, elokuvat jne. julkaistaan suomessa yleensä huomattavasti myöhemmin kuin muualla maailmassa ja silti me maksamme saman alkuhinnan kuin maissa jossa se saadaan ensimmäisenä. Maksamme siis (oikeastaan vain hieman) vanhemmista tuotteista yhtä paljon kuin muut silloin kun ne olivat vielä upo-uusia. Ne jotka ainoastaan lataavat pelejä, eivätkä koskaan niitä koskaan osta ovat kehitystä turruttavia kusipäitä. laatu-peleistä maksaa hinnan, huonommat lataa, ostaa 3 vuoden päästä tai mieluummin jättää kokonaan pois.
    toisaalta kun ajattelee niin aitoja pelejäkin ostettaessa peliharrastus on huomattavasti edullisempaa kuin kuion esim tupakointi
    tupakointi =pelkkää haitta, paljon hintaa, kertäkäyttöisiä (eli vielä enemmän hintaa!)
    pelit=melko kallista, mutta mukavaa ajanvietettä, voi pelata uudelleen läpi parin vuoden päästä, jotkin pelit eivät kuole koskaan (esim. lucasartsin klassikot)
    kaikkein törkeintä on esim cs serialien varastaminen jossa varastetaan sekä valmistajalta että pelin omistajalta. isoveli ( kun se niin yksinkertainen on) joutui jahtaamaan peliä viikkokausia.
    Jos piratismin lopettamisella saadaan hinnat alas niin olen joka tavalla mukana sen lopettamisessa, mutta tekijänoikeuslain muutos ei tätä asiaa avita millään tavalla! Haittaa kuluttajia roimasti mutta piratismia ei estö
    vaikka P2P verkot harvenisivat(laki tuskin tähän vaikuttaa) niin ammattipiratismi kasvaisi räjähdysmäisesti.
    ISP:n ei pitäisi millään avalla olla vastuullinen siitä mitä verkossa tapahtuu. en haluaisi että palvaluntarjoajani voisi kertoa tietojani kaikenmaailman tekijänoikeusjärjestöille.

Kiitos kaikille jotka jaksoivat tämän lukea, olette kaikki täysin varmasti eri mieltä jostakin asiasta(noin pitkässä tekstissä on pakko olla edes yksi kyseenalainen asia), ja niin pitääkin olla koska suomi on vapaa maa, ja sellaisena sen pitäisi pysyä jatkossakin.
    Eli kaikki tiistain mielenosoitukseen!

7. JoniR1991

JoniR1991 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

ainoa on just toi ettei ostamia saisi kopioida. vittu mä ainekaan vie esim autoon ensimmäistäkään aitoa levyä. ja jostai kuvanmuokkaus ohjelmasta en ala maksaa 700 euroa. kuitenkin kun se menee vanhaks vuoden sisään

-Ramba-

Mä lähden tohon

8. BIGdane

BIGdane Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No käytä painttia sillä se onnistuu :D

9. -Rumba-

-Rumba- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo mutta kun vertaa painttia ja paintshop pro 7 ni on aika ero :D

Viimeksi muokattu: 02.10.2005
  10. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa, onko noissa softissakin jo viimeinen käyttöpäivä kuten jossain maidoissa jne jne. Hyvin nuo vanhat softat on toimineet ja niillä on saanut kuvaa ja ääntä editoitua. Koneiden kokoonpanot ja jopa käyttikset on vaihtuneet.

Tuosta alkuperäisten levyjen autoon viemisestä olen kyllä samaa mieltä, että no way.

11. anatemus

anatemus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    [offtopic]

Sittenhän kannattaa kokeilla maksuttomia, esim. http://gimp.org/

PS. harvaa ohjelmaa "tarvitsee" nykyään varastaa...

[/offtopic]

Jaa tämä sivu