Miksi alt koodit eivät toimi

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi jormakos 19.08.2009.

1. jormakos

jormakos Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on englanninkielinen Vista32. Miksi en saa kaikkia kirjoitusmerkkejä alt koodeilla. Yritän saada puolankielistä L kirjainta, jossa on viiva poikki keskellä. Sen alt koodi pitäisi olla Alt+0141 iso kirjain ja 0142 pieni. Mulla tulee Wordiin tyhjä ruutu jossa ei näy mitään. Sama koskee e kirjainta jossa on pilkku keskellä alla, 0118 iso ja 0119 pieni, mutta mitään ei näy.
    Suomen- ja englanninkielisten kirjainten ja erikoismerkkien koodit toimivat ihan moitteettomasti. Jossain amerikkalaisessa tekstissä käskettiin käyttämään oikea altia eli AltGr näppäintä mutta tulos on sama.

2.  
  3. Tepsu9

Tepsu9 Active member

Kiitokset:
    131
    Pisteet:
    93
    Itse tein XP:ssä ja wordissä puolan kirjaimet niin että hain merkistöstä vastaavan kirjaimen ja tein sille oman pikanäppäimen. En tiedä toimiiko se sinulla mutta voit kokeilla sitä.

4. jormakos

jormakos Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Saan merkit kyllä tekstiin kohdasta Lisää, Symboli, mutta tarvitsen merkkejä Internetissä sellaisissa paikoissa, joissa esim. Word ei toimi. Silloin ainoa keino on Alt+numerokoodi (tietääkseni, muuta keinoa en osaa).

5. tukis

tukis Guest

Entäs jos lisäät puolalaisen näppäimistön ja vaihdat sen tarvittaessa käyttöön Alt+Shift (oletuspikanäppäimet kielen vaihtoon)

Oikea_Alt + l = ł ja + L = Ł

Control Panel -> Clock, Language, and Region -> Regional and Language Options -> Keyboards and Languages -välilehti -> Change keyboards -> Add

XP:ssä Aluekohtaisen ja kieliasetukset -> Kielet-välilehti -> Tiedot-nappula -> Lisää

Add an input language(Vista)

Myös Alt+Numerot näyttää riippuvan näppäimistön kielivalinnasta.
    Kuitenkaan tuollakaan ei esim. Alt+0141 antanut Ł tai ł, vaan jonkun muun merkin.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 20.08.2009
  6. jormakos

jormakos Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on suomi, englanti, ranska ja puola valmiina oletuskielinä, joita voin vaihtaa helposti käynnistysvalikosta ruudun alalaidassa. Vaihdoin Wordissä sekä oletuskielen että näppäimistön puolaksi, tulos sama. Alt+L ei toimi, ei myöskään Alt+numero.

Mielenkiintoni heräsi: miten sait nuo ällät tuohon omaan vastaukseesi? Kopioitko ne tekstinkäsittelyohjelmasta? Joissain forumeissa ja keskustelupalstoilla ei voi kopioida muualta tekstiä ja peistata sitä. Ihme kyllä lähes kaikki muut Alt merkit toimivat. Mistä hitosta saisi tietää mitkä ovat meidän oikeat Alt-numerot. Olen saanut nuo koodit jostain ilmeisesti amerikkalaisesta ohjeesta ja heillä jotkut vieraskieliset merkit ovat ilmeisesti eri koodeina. Olen hakenut netistä luetteloa Alt-koodeista, mutta aina löytyy vaan samat tavalliset aakkoset ja yleisimmät merkit.

Tällä sivulla on perusteelliset ohjeet http://adsorption.org/awm/info/pl-codes.htm mutta mitkään näistä koodeista eivät anna oikeita kirjaimia. Olen kokeillut US, UK, suomi ja puola kieliä ja näppäimistövaihtoehtoja ilman tulosta.

7. tukis

tukis Guest

Vaihtamalla Windowsin näppäimistön kieleksi puolan (programmers versio) ja sitten Oikea_Alt + l (tai L)
    Toimi myös Word:ssä.

8. jormakos

jormakos Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt toimii. Ł ł Ę ę Toimii Wordissäkin. Salaisuus oli tuo Programmers versio.

Kiitos paljon.

Jaa tämä sivu