Niin miksi VCD/SVCD ohjeissa yleensä äänikonvertoidaan 48>>44KHz. Oma DVD-soitin ainakin toistaa niin VCD/XVCD ja SVCD levyt 48KHz ääniraidalla. Joskus aikanaan kun tein ekoja divxjä, niin audio konversio 48KHz>44KHz sotki ääni/video synkan joten se piti synkata Virtualdubilla uudelleen.
Siksi, että SVCD- ja VCD-standardi vaatii näin. Jos toimii omassa laitteessa, ei ole tietysti niinkään tarvetta tehdä muutosta. Tietysti voi myös olla kaukaa viisas ja suorittaa muunnos, koska joskus tulevaisuudessa ostamasi laite ei ehkä 48KHz:ä tue
No luultavasti tästä hetkestä aina hamaan tulevaisuuteen asti DVD-vehkeet tukevat 48 kHz:ä koska itse DVD:n ääniraita tällaista on. Ainakin dRD:llä on muistaakseni semmoinen DVD-soitin joka ei yksinkertaisesti tajua 48 kHz:a. DVD-levyillekin se raiskaa 48 kHz -> 44.1 kHz muunnokseen ja sitten kun syöttää sinne 48 kHz VCD-levyn niin ääniä ei kuulu ollenkaan. Itse en tuota konversioita ole ikinä tehnyt koska äänenlaatu kärsii. Omat vehkeet osaavat myös nätisti 48 kHz audion niin DVD- kuin tietokonepuolellakin. Joten why bother... Enää ei kannata olla "kaukaa viisas" vaan painaa rankasti vain 48 kHz:n audiota. Vaikka vähän rikkoisikin standardeja... Oma mielipide... Hehhehh
Itse asiassa pari "brändinimeä" soittimista ovat s*tanan kranttuja VCD/SVCD-speksien suhteen -- mm. parit Philipsin, Sonyn ja Pioneerin mallit. Eli olen törmännyt kahteen soittimeen -- sieltä hi-end -päästä -- jotka sisältävät kyllä kunnon DACit, eivät mitään downgradeja tee DVD-audiolle, jne mutta sylkäisevät VCD/SVCD-kiekon pihalle jos audio ei matchaa 44.1kHz -spekseihin. Ja siisjuu, kaikki aD:n guidet pyritään tekemään niin, että speksejä ei rikota -- vältytään noin tuhannelta turhalta whineltä, jos/kun joku onneton tekee kiekon ja ko. henkilön soitin onkin nirso speksien suhteen. Ja Khauron: soitin kyllä toistaa vaikka näkkileipää, ainoa ongelma mulla on 48kHz audioiden kanssa, että koneesta löytyy äänikortti vuosimallia 1996, joka napsuu 48kHz -audiolla Tosin en katso videoita käytännössä kuin pakolla TV-outista.