Ostin äskettäin Soun Blaster Live 5.1 Digital äänikortin ja nyt tuskailen sen toimivuuden kanssa. Tein johdon missä 3.5mm mono-plugi tulee siis siihen oranssiin äänikortin digital IN pistokkeeseen ja toinen pää 1x uros RCA viritinvahvistimen (SONY STR-DE445) Digital IN, Coaxial in pistokkeeseen. Siinä lukee myös DVD/LD....sen vierestä lähtee optinen piuha DVD-laitteelle. Säädin vahvistimen DVD/LD "asentoon" ja ottamaan äänisignaalia siis Coaxial pistokkeesta.....MUTTA kaiuttimista ei kuulu pihaustakaan. Missä vika, onko piuha väärässä paikassa vai onko jotkin asetukset perseellään...Yritin säätää jotain AudioHQ:sta, mutta siellä ei ollut mitään valikkoa, mistä valitsisin pelkän Digitaalisen lähdön. Normaali analoginen ääni toimii. Toimiiko 5.1 ääni muuten netistä imutettujen leffojen kanssa(mm. avi., mpeg., jne....)??? vai onko siitä ainoastaan hyötyä DVD-levyjen katselussa? nim.merk. Aloittelija, ei voi tietää =)
Kannattaa kokeilla laittaa raksia tuohon digital output only kohtaan. Ja katsoa ettei tuolla ole raksia AC-3 decode kohdassa. Sitten DVD toisto ohjelmasta SPDIF Output päälle(tai AC3filter:istä). Leffoissa jossa on AC3 tai DTS(oletuksella että vahvistin sitä tukee) saa monikanavaäänet ulos. Muutkin äänet toki tulevat vahvistimesta mutta kaksikanavaisina.
Joo tein juuri noin ku neuvoit, mut ei vieläkään kuulu mitään. Mul ei ole Mitään DVD toisto-ohjelmaa, ku ei oo etes DVD-asemaa vielä, mut pitäshän ton Digital OUT:in kautta kuuluu äänet muutenkin. Kokeilin tossa Surround Mixerissä Testiä, mut ku valitsi Digital Output Only ja sen AC3-decoden pois nii mitään ei kuulunu. Analogisena testi tietenkin toimi. En kyl keksi mitään, viritinvahvistimessakaan kun ei ole mitään muuta Digital IN paikaa ku siinä DVD/LD kohdassa ne optinen ja coaxial....onkohan SB rikki...
Itselläni oli sama ongelma Creativen omilla ajureilla (tai oikeastaan: ei toiminut ekalla yrittämällä, saattoi joku ruksi jäädä huomaamatta /en buuttaillut konetta /tähdet ei olleet suotuisat). Mutta kx-projektin ajureilla onnistui. http://www.kxproject.com/ Oletko testannut muilla laitteilla sitä vahvistimen koksituloa? Sonyn vahvistimet ei ole tuttuja, mutta ainakin omassa Yamahassa digitaaliset tulot voi "kytkeä" valikoista lähes mihin tahansa ohjelmalähdevalintaan. Kokeile varalta muutkin valinnat läpi?
Mulla on tähän liittyvä ongelma kanssa. Elikkä SB Live 5.1 Digital äänikortti, Sonyn 5.1 vahvistin, spdiffillä digitaalipiuhaa (koaksiaali?)pitkin sinne. Koneesta ei pitäisi johtua, tykkivehje. =P AC3 filterin ja SBn asetuksista kaikki pitäs olla kunnossa, koska vahvistin tunnistaa sinne syötetyn leffan äänet oikein, esim "Dolby Prologic II 3/2+1" (5.1 siis). Mutta ongelmana tässä on se, että äänet pätkäisevät leffan aikana useita kertoja niin, että ääni häviää 0.5-1sek silloin tällöin ja sitten jatkuvat normaalisti. Tätä tapahtuu jokaisen ac3-5.1-leffan kanssa. =( Leffan pystyy katsomaan kyllä, mutta tuo pätkäseminen vain häiritsee aina silloin tällöin (ehkä 10min välein). Mikä avuksi? Kerran äänet toimivat kunnolla, toiseksi edellisellä kerralla kun formatoin koneen ja asensin kaikki puhtaalta pöydältä. Mutta nyt kun taas forkkasin koneen ja asensin winukan uusiks tuossa kesän lopussa, äänet ovat tehneet sen jälkeen taas tätä. Olen koittanut poistaa kaikki sb ja ac3 ajurit, kodekit yms ja asentaa uusiksi, mutta ei toimi. Enkä viitsisi vain tuon takia forkata konetta taas uusiksi, kun kaikki muu käy kuin tanssi. Onko kellään muulla ollut tällaista ongelmaa? Pakkohan jollain... =) Kellä on sama kokoonpano kuin minulla, copypastetkaa tähän vaikka screenshot ac3 filterin asetuksista yms mitkä voisivat tähän vaikuttaa. Kaikkia asetuksia olen koittanut muutella mutta ei toimi edelleenkään niinkuin pitäisi. =( JELP!!! Kiitos! =)
Noniin, poistin vanhat ajurit yms ja asensin tuon Anatemuksen mainitseman kx-projektin ajurit. Noh, alkuun, stereon saa meneen spdifiin. Ok. Mutta mitä asetuksista pitää pistää että 5.1 äänet menevät? Luin sieltä kotisivuilta vähä ohjeita mutten ole saanut onnistuun vielä. Sanokaa joku asetukset millä toimii kuka tota KX-projektin ajureita käyttää, kiitos! Mielellään vielä äkkiä. =)
Juu, kyl mä nuo perusasetukset tiedän. =) Elikkä tässä välissä luin niiden forumilta, että muka SB live 5.1 Digital yms "S022X" korteille tuota ac3->single spdif ei vielä tueta. Onko näin? Toimiiko muka siis jollain SB LIVE 5.1 DIGITAL kortilla --> SPDIF --> 5.1 VAHVARI Ja tarkotan 5.1 äänet. 2ch kyllä toimii.
Ei minullla ainakaan, SB:n omilla ajureilla en tosin saanut mitään koksin kautta ulos. Kx:llä sentään kaksi kanavaa.. Ehkä En Vain Osannut http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/121655
Kysymys: Mistä ootte vetässyt tällaisen piuhan, jossa toisessa päässä on 3.5mm liitin, ja toisessa päässä yksi RCA liitin, välissä koksi. Itselle ei sellainen nyt pistä silmään missään... Edit: Ilmeisesti tavallinen 3.5mm --> 2xRCA johtokin kelpaa, kunhan liittää valkoisenliittimen (3.5mm jakissa kärki)manmankkarin komposiittisisääntuloon.
Den här pluggen är solution: http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0887500004423 Semmosen kun pistät väliin ni johan yhdistyy. =D =P Voi saatana se KXproject vois nyt väsätä sen uuden version mis tuetaan tuota Live 5.1 Digital korttia. Eikö ne tajua että alkaa hermo meneen kun kattoo 5.1 leffoja Dolby Digitalina (virtual surrond)... =´((( [EDIT!!!] LUKEKAAS mun tuolla 2.12. postaamani ongelma ja jos jollain on edelleen ratkasu tohon SB-ongelmaan, niin ehdotuksia otetaan avosylin vastaan. KX-ajurit kun siis ei tue mun korttia täl hetkel (kuulemma se seuraava versio pitäs tukea...saas nähä.)... =([/EDIT!!!]
Ostin itse myös uuden äänikortin, creative sound blaster audigy 2. Ja cd: cltä pystyi asentamaan ajurit ja jonkun creative media source, mutta mielestäni tuo source on ihan huono, joten asensin uudestaan pelkät ajurit, mutta siltikään en siltikään ollut aivan tyytyväinen äänenlaatuun yms.. Niin veikkaan, että sitä saisi paremmaksi jos osaisi laittaa säädot kohdalleen??.. Asensin tuon kx projektin, mutta en tiedä yhtään mitään tuosta :/.. Löysin tuon mistä voi valita, että mitkä kaijutin systeemit on käytössä. Minulla on nuo creative 5.1.. Mutta jos joku osaisi jeesaa tässä asiassa hieman??
Eejapar, et ole sinäkään saanut vielä ääniä kunnollisena 5.1 toimimaan? Itsellä äänet kyllä siirtyy digitaalisesti vahvistimelle, mutta vahvistin ei tunnista että mitä signaalia on tulossa. Eli ei tunnista, jos esim syötän dolby digital lähetettä. Vai syötänkö. Siinä se pulma oon Eli saako tietokoneen lähettämään tiedon siinä muodossa, kun esim normaali DVD soitin lähettää. Eli nykyään, kun katon DVD soittimelta leffaa, niin vahvistin ilmoittaa että Dolby Digital (Ja tällöin ei saa edes muutettua moodia, se on sitte melkeen väkisinkni tämä...) mutta tietokoneelta siirrettynä se ilmeisesti pitää sitä normaalina 2ch lähetteenä, sillä vahvistin antaa muutella tietoja. Ja muutenkin, tuntuu että surround kajarit toimii vain osittain, eli juuri tällaisessa virtual tilassa. Eli tästä lienee myös muilla kiinni tämä asia, tai siis sama ongelma?
Sain lopultakin SB Live!:stä digitaalisena 5.1 -äänet ulos. Mulla on pelkästään ffdshown ajurit koneella. Viimeinen säätö oli: Ffdshow audio decoder-->Output Sieltä valitaan Supported output sample formats = AC3. KX:n ajurien kanssa en onnistunut saamaan digitaloutia toimimaan kuin 2ch:na.