Eli millä koneella sait ensimmäisen kosketuksen bittimaailmaan? Olen sikäli onnekas että sain alottaa c64:llä ja jatkoin siitä amigalle (olikohan 500?) vaikka synnyin -89
mulla oli joku Amstrad (tai jotain sinne päin), se pyöri hurjalla 8MHz kellotaajuudella =). Tuli sillä pelailtua shakkia ja Roguee
Mulla on ollut C64 jotakuinkin siitä asti kun se tuli markkinoille, ja sama kone on tallessa ja toimivana edelleenkin.
VIC-20, ei valitettavasti enää tallessa. Seuraajat ovat vielä tallessa ja toimivat ainakin pari vuotta sitten: C128, A500, A4000. Vuonna -98 ostin ensimmäisen PC raudan ja nyt niitä on kasa Voi voi voi...
Tämä nyt ei varsinaisesti ole Minun ensinmäinen tietokone mutta se mikä perheenkesken hankittiin oli joku IBM:män 086 hertsejä siinä et paljookaan tai rehellisesti sanottu en edes tiedä (pitäs kysästä velipojalta). Makso ihan rutosti ja oli aikansa tehomylly. Toi tais olla just niitä ensinmäisiä kotikäyttöön myytyjä PC:tä. Dexterii tuli mätetty aika paljon. Semmonen tyhmä tasoseikkailu peli, muistaako kukaan??
C64 ja msx oli ensimmäiset koneet mitä tuli käyttettyä joskus vuonna 198x sitten tuli pari eri amigaa ja eka oma pc oli 286.
Kuusnepa mullakin oli ekaks ja sitä ennen pelikoneena semmonen härveli missä oli pari peliä koneessa valmiina... lätkä ja tennis vissiinki siis semmottisia palikoita ohjailtiin pöyritettävällä "tikulla"
Aijai..nostalgiaa,tollainen oli eka,ostettiin heti kun tuli markkinoilla vuonna 1981 ja tottakai lisämuisti moduulikin siihen piti saada heti.Toi oli TYKKI ! http://oldcomputers.net/zx81.html
Tuo on ihan totta, mutta levyaseman ja Action Replay 6:n kanssahan kuusnepasta tuli varsin tykki vehje latausaikojen suhteen.
Minun eka kone oli Pentium 166 ja kyllähän minä silloin jo aika vanha olin ku isi sen osti. Muistaakseni se makso jotain 10000mk silloin. Niin ja sama kone muuten on edelleen käytössä tosin nyt siinä on amd k6-2 412Mhz ja voodoo2.
Mun eka kone oli joku toshiba-merkkinen MSX-yhteensopiva 64kt-muistilla. Se oli puolittain konsoli, eli siihen sai semmosia melkein vhs-kasetin kokoisia kasetteja, jotka toimi samalla tavalla kuin nindendossa nämä paljon pienemmät. Tietysti siinä oli vielä se kamalaa datapurskeiden vinkumista ja rätinää pitävä kasettiasema (onneks siitä sai äänen pois päältä). Eipä ole enää valitettavasti tallessa. Muistaako kukaan muu noita MSX-yhteensopivia koneita? Ei tainnu yleistyä, vaikka MSX-standardi olikin käytössä, eli millään muulla (merkillä,tms.) ei väliä kunhan laitteessa/pelissä/tms. oli merkintä MSX-sopivuudesta. EDIT:näyttönä toiminut 14" matkatöllö toimii vielä tänäkin päivänä. EDIT2:Seuraavasta linkistä löytyy kuva (tuli melkein tippa silmään) ;D http://www.thepcmuseum.com/misc/Toshiba/HX10/default.htm
Juu kyllähän tuo MSX formaatti muistetaan. Tuohan oli pääasiassa Japanilaisten formaatti, valmistajina sellaisia kuin Canon, Sony, Toshiba ja taisipa Casiokin noita puhata pihalle. Kyllähän noita tuli kaupoissa käytyä ihmettelemässä ja pelailemassa pelejä. Jäikös se MSX2 sitten täysin Japanilaiseksi ilmiöksi. Muistelen, että joko se oli tuo MSX2 tai sitten joku sen jatkokehitelmä johon Sony esitteli aiva hirmuista vehjettä CD-asemineen ja grafiikkapiireineen. Taisi olla suoraan soveltuva videoiden editointiin ja mitähän vielä... Mutta Amiga/Atari taisi pestä pahasti tuon.