Ajattelin ostaa tyttöystävälle synttärilahjaksi MP3-soittimen, mutta oon aika pihalla näistä. Eli mikä olisi hyvä soitin peruskäyttöön eli lähinnä lenkille yms.? Hintaa saisi olla enintään 100€, mutta tietysti korkea hinta pitää olla jollain tavoin perusteltua (mitä eroa on 20€ halppissoittimella ja 100€ soittimella?). Soittimessa olisi hyvä olla näyttö. Olen katsellut Creative Zen V 1GB soitinta. Onko hyvä ja mitä eroa on Creative Zen V Plus 1GB soittimeen verrattuna ...muuta ku radio? Maksaako tämän soittimen kohdalla ns. merkistä vai onko soitin oikeasti laadukas? Olisiko SanDisk Sansa C240 1GB parempi vaihtoehto? SanDiskillä on muutenkin noita soitinvaihtoehtoja melkoisesti eli onko jokin muu parempi? Muita hyviä vaihtoehtoja?
Tutkin itse juuri hiljattain vaihtoehtoja ja kahlasin vertailuja lehdistä ja netistä, ja päädyin hankkimaan Samsungin YP-U2R (1 Gb) soittimen. 74 euroa Pixmaniasta. Se on niin uusi etten ole vielä edes ehtinyt kokeilla sitä, kun tuli samalla tehtyä paljon muitakin hankintoja. Mutta testeissä kehuttiin sen äänenlaatua ja päällepäin se vaikuttaa oikein tyylikkäältä ja kevyeltä. Videoita sillä ei pysty katsomaan, hankinkin sen pyöräilylenkkejä varten. Plussaa on että se ladataan usb-liittimen kautta, ei tarvitse ostella paristoja, ja siinä on radio.
Yksinkertaisestihan sitä parasta soitinta ei voi kukaan sanoa, mutta omasta mielestäni ainakin se että mistä laite ottaa virtansa kannattaa katsoa tarkkaan. Itsellä oli aiemmin lahjaksi saatu pattereilla toimiva soitin jossa patterit pääsivät vähän liikkumaan pesässään ja niimpä soitin saattoi joskus sammualenkillä käydessä. Nyt on taskussa Neonumericin NM2 jonka hankin tuossa puoli vuotta sitten, mutta huomasin että maksoin kyllä ihan turhaan "isosta" näytöstä ja videoiden katselumahdollisuudesta,mutta en kyllä suosittelisis ihan halvimpia soittimia ostamaan.
Päätin nyt sitten tilata SanDisk Sansa C240 1GB -soittimen radiolla, kun CDON.comissa oli hyvä tarjous (54,95€ + 2,95€ postikuluja eli 57,90€). Saas nähdä miten hyvä kun en päässyt missään sitä hipelöimään. Taitaa tämäkin soitin kyllä ylittää kaikki käyttötarpeet, mutta parempi enemmän kuin liian vähän. Kävin Gigantissa kattomassa Creative Zen V:tä ja aika muovilelulta se vaikutti. Samassa paikassa silmään osui jykevänoloinen muistikorttipaikkainen MPIOn soitin, mutta periaatteellinen budjetti ylittyi eli hintaa oli 109€, enkä tästä soittimesta oikein tietoakaan missään löytänyt. Oli kylläkin ainakin mun silmään aika namu, vaikka näyttö olikin todella pieni.