Mikä Linux?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Hermanni 30.06.2002.

1. Hermanni

Hermanni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Oon aatellu hankkia Linuxin ja kyselisin, mikä distribuutio on paras peruskäyttöön (siis ei mitään serveriä oo tarkotus pystyttää), vai onko niillä mitään eroja? Aattelin oikein ostaa, kun on toi netti sen verta hidas ja sittenhän saa jonkinlaisen ohjekirjankin (vai saako) + paljon ohjelmia.

2.  
  3. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Minun mielipiteeni sinun käyttöön olisi SuSE 8.0 personal tai kohta tuleva Mandrake 9.x, koska niissä on paras hardware yhteensopivuus ja ne tukevat AMD:n kohta tulevaa x86-64bit architecture:a. Itselläni on SuSE 8.0 Pro ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Kun ostat alkuperäisen "paketin" niin saat huomattavasti enemmän softia mukana kuin netistä imutetuissa versioissa ja tietenkin tulevat hyvät ohjekirjat mukaan. Ja hinta ei päätä huimaa, koska "data" on täysin ilmaista, siinä maksaa vain levyt, kirjat, toimituskulut ja liikkeen ottama voitto. Joten suosittelen ehdottomasti alkuperäisen ostoa..

4. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nämähän ovat täysin mielipidekysymyksiä, mutta itselläni käytössä Mandrake 8.2 ja olen ollut tyytyväinen siihen. Installi oli helppo ja mukana tulee kaikki tärkeimmät ominaisuudet (KDE, Gnome, StarOffice jne jne.)

5. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Juu, olen testannut Mandrake:a, ja vaikutti hyvältä (Mandrake:sta tuo taitaa olla uusin versio tällä hetkellä). Jos on ostamassa linuxia niin aina kannattaa ostaa uusin versio siinä on uusin versio KDE:sta StarOffice:sta jne. Ei tarvitse alkaa heti päivittämään. Ja se miksi pidän SuSE:sta paljon on se sen control center.
    Kannattaa lueskella näistä:
    http://www.suse.com/index_us.html
    http://www.mandrakelinux.com/en/

6. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Millanen Control Center siinä on Mandrakeen verrattuna? Ei viitsisi ihan kokeilun vuoksi vaihtaa =)

7. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Vaihda ihmeessä :)
    Se on todella helppo käyttöinen ja pystyy tekemään oikeastaan kaikki mitä tarvitsee X:ssä.
    Muistaakseni Mandrake:ssa ei esim. ollut online updatea, joka on todella kätevä. Helpottaa päivitystä ja ei tarvitse kuluttaa aikaa niin paljon siihen..

8. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmm.. kyllä Mandrakesta löytyy online-update. Ei tosin toimi automaattisesti, mutta sitä en TODELLAKAAN haluaisikaan.. =)Pitänee koittaa tota SuSea (monet ovat kehuneet). Tosin Debiankin kiehtoisi.

9. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Debian:kaan ei ole mikään huono valinta, mutta SuSE:a kyllä kehottaisin ainakin kokeilemaan, koska se saattaisi jäädä sun koneelle sen jälkeen :)
    SuSE:ssa ei ole pakko ottaa täysin automaattista online updatea, en ikinä käytä sitä itsekkään vaan haen päivitykset ja sitten valitsen manuaalisesti mitkä haluan (FTP serverin mistä haluaa päivitykset voi valita itse). Ei tarvitse kaikkia paketteja asentaa itse, se helpottaa todella paljon päivitystä ja säästää aikaa..

10. petrau

petrau Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pitänee varmaan koettaa tuota SuSEa :) On tullut tuon RedHatin kanssa puuhasteltua tähän saakka.

11. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olettekos muuten huomanneet, että Gnomesta on julkaistu viime torstaina versio 2.0!!

12. Trilogy

Trilogy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse tykästyin SOT Linux 2002 työasemaan.
    Kivasti ohjelmiakin mukana, netistä nopea ladata (yksi levy) ja toimii ihan kivasti. Ainoa typerä juttu on suomennoksen kirjoitusvirheet. Multimeedia, Samepeli (oikea suomennos Samapeli) jne. jne.

13. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hui! Käytätkö suomenkielistä käyttistä?! Itse en enää ikinä palaa suomenkieliseen käyttikseen. Joskus aikanaan win95:ssä ihmettelin/naureskelin hirveitä suomennoksia ja päätin, että ei enää koskaan! =)

Viimeksi muokattu: 01.07.2002
  14. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Suomenkielistä Linuxia jos haluaa niin KDE 3:seen on suomennos tehty. Esim. SuSE 8:ssa se tulee mukana, mutta en ole kokeillut sitä enkä kokeile :)

15. ykidude

ykidude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oletko Jake testannut tota Gnome desktopia? Kokeilemisen arvoinen todellakin!

16. Jake

Jake Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Olen kokeillut, mutta pidän enemmän KDE:sta.
    Gnome on tietenkin kevyempi minkä takia se on parempi, jos on hidaskone.
    Mutta mielestäni KDE on käyttäjä ystävällisempi.
    Tietysti tähänkin vaikuttaa mihin tottunut ja mistä tykkää..

17. Hermanni

Hermanni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mäkin hankin nyt sitten SuSE:n, kun muutama muukin jaken lisäksi oli sitä mulle suositellu. kiitoksia vaan kaikista kommenteista, mä meen nyt räplämään, mikä ihana tapa viettää lomaa :) ....jotain tekemistä näin sadekeille

18. Sid

Sid Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nostan tämän vanhan ketjun ajankohtaisena ylös.

Viikko sitten ilmestyi Mandraken valmis ysiversio (Dolphin) ja viime maanantaina Red Hatin kasi. Kokemuksia kummastakin distrosta olisi mukava kuulla, varsinkin jos joku innokas on ehtinyt molempia testaamaan ja kykenisi tekemään eroa näiden välille.

Itse käyttelen Mandrakea ja olen varsin tyytyväinen. Joku kokeneempi *nixisti voisi kuitenkin heittää Top Picks -listan toistosoftista, "elävien kuvien" katselua varten.

19. kaarlo1

kaarlo1 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Inssasin eilen mandrake 9.0 ja fiilis on katossa!:D Asennus oli todella helppo ja kaikki toimi ihan heittämällä. Olen siis todellinen linux newbie vaikka eri distroja on tullu asenneltua. Nyt on ensimmäistä kertaa semmonen olo että jaksaisi oikeen panostaa linuxin opetteluun kun kaikki toimii ja jos saan edonkeyn tai mldonkeyn futaa niin mun ei tarvii mennä windowssiin enää kun pelaa ja vcd:itä kääntelee :D

20. Khauron

Khauron Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Linux on hyvä ja niin päin pois, mutta itselleni en löydä hyötyohjelmia ko. käyttikselle. Ja itse en todellakaan viitsi / osaa kääntää (vaikka esim. jonkun VirtualDubinkin sorsat olisi saatavilla). Esim. Divx 5 -kääntäminen ontuu todella pahasti, SVCD-kääntämisestä en viitsi edes mainita. Kuvan- / videonkaappauksesta ei Linuxilla ole edes kuultu ja CDDA -> MP3 ei ole yhtä sujuvaa ja jouhevaa kuin Winukalla.
    Itse olen valinnut Win 2K PROn ja ollut tyytyväinen, niin ajuritukeen kuin softapuoleenkin.

Jaa tämä sivu