2vko on mielestäni kohtuullinen takuuhuoltoaika. Ei muutakuin paikalliseen kuluttaja-asiamieheen yhteyttä niin homma lähtee aukeamaan melko suurella todennäköisyydellä vauhdikkaasti (nimim kokemusta on). http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=8687&site=34&tmf=6475&lmf=8233&mode=readdoc
Ehdottomasti ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen kuten jo edellä mainittiin. Ja tuo kohtuullinen huoltoaika on tosiaan n.2 viikkoa. (Nimim. joskus tiskin toisella puolella seisoskellut)
No en vielä kääntynyt KA:n puoleen vaan kävin huoltotiskillä,ilmaisin närkästykseni, kommentti:meillä huollot hoitaa alihankintayritys, minä:te teette sopimuksen,vastaus:Öh juu on nyt kesälomaaikakin.
Taitaa olla aika turha vetää hernettä nenään jos huolto vie 2-4vkoa. sitä pidemmästä huollosta voi käydä keskustelemassa siinä liikkeessä mihin sen on huoltoon jättänyt. Huoltoajat taitaa olla kaikkialla suht samaa luokkaa johtuen siitä että jokaisella valmistajalla on yleensä vain 1 valtuutettu huoltopiste missä tehdään kaikki huollot. Se on eriasia jos jossain myymälässä korjataan pikku korjauksia mutta mutta esim kylmäjuotoksia saattaa olla vaikea tehdä missään takahuoneessa... Mulla meni autosta takalasi niin maahantuojan huollossa ja toisessa merkkiliikkeessä ne sano että voidaan ottaa auto sisään 3-4 viikon kuluttua. kiva ajella takalasi rikki. mutta elämä on!
No ei herneen vetämisestä ole kysymys,vaan siitä että tämä on TAKUUn alainen vehe,tavallinen huoltoonvienti ei edellytä firmalta mitään aikataulua (ellei paperilla). Tuota kuluttajaviraston sivuilla esitettyjen esimerkkitapausten valossa omani oikeuttaisi kaupan purkuun, tai virheetön tuote tilalle (uusi). Tämä kirjoittelu lähinnä siksi että Gigantti pitää itseään esimerkillisenä näissä asioissa. Kuitista: Ostaja ei ottanut hänelle tarjottua IMMU sopimusta.
Mulla ei oikeen toi aika riitä tutkimaan koko pdf:ää joten voisitko kertoa mistä sieltä tällainen tieto löytyy. kiinnostavaa.
Sori, en haluais olla mitenkään pikkumainen mutta mä en löytänyt tosta mitään mikä viittaisi 2 viikon kohtuulliseen huoltoaikaan.
Ei siellä minun mielestäni mainittu kiinteää 2 viikon aikaa, päinvastoin kohtuullista takuukorjaus-aikaa arvioidaan tapauskohtaisesti. Vilkaise Kuluttajaviraston FAQ-osuus läpi ja päätä sen perusteella miten kannattaa toimia: http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6507&id=7917&mode=readdoc
Joo, siellä mainitaan esimerkkejä,lapsiperheen pesukone:viikossa ,nahkasohva:ei niin kiirettä. Mulla känny ollut kuitenkin 7viikkoo, no "varalousku" on onneksi.
Totta joo että toi 7 viikkoo on liian kauan mutta se 2 viikkoo ei myöskään ilmeisesti aina riitä. Ootko soittanu suoraan samsungille ja kyselly mitään kompensaatiota tai sitä että koskahan sen voi saada takaisin?
Frankku. Pari viikkoa niin varmasti. Kuluttajasuojalautakunta ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa autuaaksi tekevä elin. He antavat suosituksen toimenpiteelle, ei määräyksiä. Edellisen yrityksen palveluksessa kerran todistamassa olleena kyseisenlaista tapausta tuli hyvin selväksi, että maksimi aika on tosipaikan tullen kaksi kuukautta.
sitähän mä tässä yritän nätisti sanoa... siis että kone on huollossa ja tulee kuin tulee, eikä rutina hirveästi aina auta.
Ainakin tietotekniikkatavaroissa kaksi (2) viikkoa on kuuleman mukaan suositeltava enimmäisaika ainakin yleisten/hyvin saatavien tuotteiden kohdalla. Ensin otat yhteyttä myyjäliikkeeseen ja kerrot, että valitus lähtee jos ei homma edisty. Jos ei auta, niin sitten valitus vaan menemään. Tosin siinä valitushommassa sitten meneekin helposti vuosi. Nimim. Päätös valituksesta tulee viimeistään ensi huhtikuussa.
äh, menköön. mitä mä noista voin tietää, oonhan ollu alalla vasta parisen vuotta. kylläkai te paremmin tiedätte (tähän taitaa olla turha enää vastata, en ajatellut tätä keskustelua seurata tämän jälkeen) Edit: jos todella kiinnostaa se kohtuullinen huoltoaika niin kannattaiskohan ottaa yhteyttä siihen kuluttaja-asiamieheen? Edit:typot
Kannattaa marssia sinne liikkeeseen mistä oot ostanu sen luurin ja vaatia sieltä vastaavanlainen laite huollon ajaksi tilalle, taikka muuta hyvitystä.
Kuluttaja-asiamies (Marita Wilska) ei ole taho, johon näissä asioissa otetaan yhteyttä. Wilskan toimisto valvoo lähinnä markkinoinnin lainmukaisuutta noin yleisesti. Aluksi voi pyytää neuvoa kunnallisilta kuluttajaneuvojilta ja siittä sitten vaikka väsätä reklamaation vahigokorvausvaatimuksineen (mm. matkakulut). Jollei auta, valitus kuluttajavalituslautakuntaan: www.kuluttajavalituslautakunta.fi Valituksessa tärkein osa on vaatimusosa. Eli jollei laitetta saada kohtuuajassa kuntoon (tai se toistuvasti leviää uudestaan), niin kannattaa vaatia kaupan purkua.