Mikä kohtuulinen takuuhuoltoaika?

Viestiketju Yleistä keskustelua kännyköistä -osiossa. Ketjun avasi jarzza 18.07.2005.

  1. jarzza

    jarzza Guest

    Eli Gigantista ostettu 4kk. käytetty samsung x480 pimeni,takuuhuollossa 7vk,ei yhteydenottoja.
     
  2.  
  3. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. NeFer

    NeFer Active member

    Liittynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    1,601
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ehdottomasti ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen kuten jo edellä mainittiin.
    Ja tuo kohtuullinen huoltoaika on tosiaan n.2 viikkoa.
    (Nimim. joskus tiskin toisella puolella seisoskellut)
     
  5. jarzza

    jarzza Guest

    No en vielä kääntynyt KA:n puoleen vaan kävin huoltotiskillä,ilmaisin närkästykseni, kommentti:meillä huollot hoitaa alihankintayritys, minä:te teette sopimuksen,vastaus:Öh juu on nyt kesälomaaikakin.
     
  6. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Taitaa olla aika turha vetää hernettä nenään jos huolto vie 2-4vkoa. sitä pidemmästä huollosta voi käydä keskustelemassa siinä liikkeessä mihin sen on huoltoon jättänyt. Huoltoajat taitaa olla kaikkialla suht samaa luokkaa johtuen siitä että jokaisella valmistajalla on yleensä vain 1 valtuutettu huoltopiste missä tehdään kaikki huollot. Se on eriasia jos jossain myymälässä korjataan pikku korjauksia mutta mutta esim kylmäjuotoksia saattaa olla vaikea tehdä missään takahuoneessa...
    Mulla meni autosta takalasi niin maahantuojan huollossa ja toisessa merkkiliikkeessä ne sano että voidaan ottaa auto sisään 3-4 viikon kuluttua. kiva ajella takalasi rikki. mutta elämä on!
     
  7. AppleMr

    AppleMr Member

    Liittynyt:
    06.02.2003
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuluttajasuojalain määrittelemä kohtuullinen huoltoaika on 2 (kaksi) kuukautta.
     
  8. jarzza

    jarzza Guest

    No ei herneen vetämisestä ole kysymys,vaan siitä että tämä on TAKUUn alainen vehe,tavallinen huoltoonvienti ei edellytä firmalta mitään aikataulua (ellei paperilla).
    Tuota kuluttajaviraston sivuilla esitettyjen esimerkkitapausten valossa omani oikeuttaisi kaupan purkuun, tai virheetön tuote tilalle (uusi).
    Tämä kirjoittelu lähinnä siksi että Gigantti pitää itseään esimerkillisenä näissä asioissa.
    Kuitista: Ostaja ei ottanut hänelle tarjottua IMMU sopimusta.
     
  9. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  10. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla ei oikeen toi aika riitä tutkimaan koko pdf:ää joten voisitko kertoa mistä sieltä tällainen tieto löytyy. kiinnostavaa.
     
  11. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    olisko control + f mitään?
     
  12. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sori, en haluais olla mitenkään pikkumainen mutta mä en löytänyt tosta mitään mikä viittaisi 2 viikon kohtuulliseen huoltoaikaan.
     
  13. heappi

    heappi Regular member

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    715
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 21.07.2005
  14. jarzza

    jarzza Guest

    Joo, siellä mainitaan esimerkkejä,lapsiperheen pesukone:viikossa ,nahkasohva:ei niin kiirettä.
    Mulla känny ollut kuitenkin 7viikkoo, no "varalousku" on onneksi.
     
  15. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta joo että toi 7 viikkoo on liian kauan mutta se 2 viikkoo ei myöskään ilmeisesti aina riitä. Ootko soittanu suoraan samsungille ja kyselly mitään kompensaatiota tai sitä että koskahan sen voi saada takaisin?
     
  16. AppleMr

    AppleMr Member

    Liittynyt:
    06.02.2003
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Frankku. Pari viikkoa niin varmasti. Kuluttajasuojalautakunta ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa autuaaksi tekevä elin. He antavat suosituksen toimenpiteelle, ei määräyksiä. Edellisen yrityksen palveluksessa kerran todistamassa olleena kyseisenlaista tapausta tuli hyvin selväksi, että maksimi aika on tosipaikan tullen kaksi kuukautta.
     
  17. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    sitähän mä tässä yritän nätisti sanoa...
    siis että kone on huollossa ja tulee kuin tulee, eikä rutina hirveästi aina auta.
     
  18. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ainakin tietotekniikkatavaroissa kaksi (2) viikkoa on kuuleman mukaan suositeltava enimmäisaika ainakin yleisten/hyvin saatavien tuotteiden kohdalla. Ensin otat yhteyttä myyjäliikkeeseen ja kerrot, että valitus lähtee jos ei homma edisty. Jos ei auta, niin sitten valitus vaan menemään. Tosin siinä valitushommassa sitten meneekin helposti vuosi.
    Nimim. Päätös valituksesta tulee viimeistään ensi huhtikuussa.
     
  19. frankku

    frankku Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2005
    Viestejä:
    874
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    äh, menköön. mitä mä noista voin tietää, oonhan ollu alalla vasta parisen vuotta. kylläkai te paremmin tiedätte :)
    (tähän taitaa olla turha enää vastata, en ajatellut tätä keskustelua seurata tämän jälkeen)

    Edit: jos todella kiinnostaa se kohtuullinen huoltoaika niin kannattaiskohan ottaa yhteyttä siihen kuluttaja-asiamieheen?

    Edit:typot
     
    Viimeksi muokattu: 18.08.2005
  20. snb

    snb Member

    Liittynyt:
    24.09.2004
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kannattaa marssia sinne liikkeeseen mistä oot ostanu sen luurin ja vaatia sieltä vastaavanlainen laite huollon ajaksi tilalle, taikka muuta hyvitystä.
     
  21. acido

    acido Regular member

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    771
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuluttaja-asiamies (Marita Wilska) ei ole taho, johon näissä asioissa otetaan yhteyttä. Wilskan toimisto valvoo lähinnä markkinoinnin lainmukaisuutta noin yleisesti.

    Aluksi voi pyytää neuvoa kunnallisilta kuluttajaneuvojilta ja siittä sitten vaikka väsätä reklamaation vahigokorvausvaatimuksineen (mm. matkakulut). Jollei auta, valitus kuluttajavalituslautakuntaan: www.kuluttajavalituslautakunta.fi Valituksessa tärkein osa on vaatimusosa. Eli jollei laitetta saada kohtuuajassa kuntoon (tai se toistuvasti leviää uudestaan), niin kannattaa vaatia kaupan purkua.
     

Jaa tämä sivu