Mikä Digitv kortti koneeseeni

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi Squirrel2 18.07.2005.

  1. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Olen ostamassa digitv-korttia koneeseeni, eikä paikallinen ATK-kauppias oikein tiedä asiasta, joten haluan kysyä neuvoa.

    Eli kerrostalossa asun, ei kaapelitelevisiota. Mieluiten kortti, joka toimii Linuxissa, mutta Windowskaan ei ole poissuljettu, jos ei kerta kaikkiaan löydy korttia.

    Eli kortti tarvitsisi olla digi, (joku kaveri suositteli mulle PVR (personal video recorder) korttia), ja sillä pitäisi pystyä nauhoittamaan YLE TV1 ja MTV3 ohjelmia. Neloseltakin ehkä.

    Joissakin korteissa ei kuulemma tekstitykset tallennu; no joka tapauksesa haluan että tekstitykset tallentuu. Mielummin sinsäinen PCI, USB väylästä en ole koskaan tykännyt.

    hintaluokka suurinpiirtein on 100€ - 200€. Olisiko haubbapagen (väärin kirjoitettu varmaan) kortit hyviä ja laadukkaita?

    Vaikka kortti aluksi on vain ilmaisten kanavien nauhoitukseen, voi olla että myöhemmässä vaiheesa tarviin sitä maksullisten kanavien nauhoitukseen.

    Kone on AMD XP 2200+, 512 mt muistia (jota saa kaupasta lisää). Koneella ei nauhoituksen aikana tehdä muuta, itse asiassa en katso kyseisellä koneella, joetn kyseinen kone on vain "tallennusvälineenä".
     
  2.  
  3. mika-b

    mika-b Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    1,016
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Noissa hauppagen korteissa on juuri ollut ongelmia tekstien kanssa ylen kanavilla, mtv3 ja nelosella ne poltetaan kuvaan eli ne näkyy aina. Nebulan korttia on täällä palstalla ainakin vähäsen kehuttu maksaa n. 170€ joten osuu myös hinnan puolesta. Ainakin joihinkin kaapeli kortteihin saa korttipaikan, normaaliin anteeni verkon korteista joihin saa en ole tietoinen.
     
  4. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Vuosi sitten Nebulassa oli kuulemma ongelmia tekstitysten kanssa?
     
  5. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Hmm, olenkin tässä miettinyt, että jos hankkisi analogisen kortin ja sit erillisen digiboksin, kun analogiset lähetykset loppuvat.

    Onko analogisissa korteissa tuota tekstitysongelmaa?

     
  6. mika-b

    mika-b Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    1,016
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ai siis että boksi tulis siihe video in liitäntään, kyllä onnistuu tällöin ei ole tekstitys ongelmaa, mutta kuva huonompi. Taas jos käyttää analogista korttia pelkästää, tällöinkään kuva ei ole kummoinen.
     
  7. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Olisihan sekin vaihtoehto, että sitten kun analogiset lähetykset loppuu, niin sitten ostaa sen digikortin, siihen mennessä varmaan suurimmat ongelmat/virheet ovat sen ajan uusimmista korteista lähteneet?

    Koska tarkoitukseni on vain nauhoittaa YLE TV1 ja MTV3:lta, sekä yhtä ohjelmaa Neloselta, niin digijuttu ei vielä ole olennainen.
     
  8. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Mut onko Nebula korjannut sen tekstitysongelmansa?


    [bold]Muok[/bold]
    Onko siitä kortista jossain lisäinfoa suomenkielellä ? Jos ei, niin englesmannienkin kieli käy.

    [bold]Muok2[/bold]
    Tuleeko Nebulan mukana tarvittava ohjelmisto? Jos ei, niin saako ilmaisia ohjelmia ladattua jostain?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 19.07.2005
  9. SJK

    SJK Regular member

    Liittynyt:
    25.07.2004
    Viestejä:
    205
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei Nebulalla mitään tekstitysongelmaa ole. Mukana tulee erittäin toimiva ohjelmisto Windowsille.
     
  10. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Kiitoksia kaikille. :)) Päädyin sitten Nebulan korttiin jonka laitoin tilaukseen. :)
     
  11. mika-b

    mika-b Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    1,016
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Oon meinannu itekkin hommata kortin koneeseen, kun koulu alkaa ja aamuisin ei ehdi enään kattomaan sydämmen asialla niin se pitäis saada nauhalle. Mutta täytyy kattoo innostuuko siihen.
     
  12. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Miten tuossa Nebulan kortissa saa pakkauksen päälle? Ei oikein kiinnostaisi joka ohjelmaa tallentaa 10 Gigasena.
     
  13. Make79

    Make79 Member

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nebulahan tallentaa sen videokuvan TS (transport stream) muotoon. Siis ei se sitä pakkaa vaan tallentaa siinä muodossa kun se lähetetään. voi käyttää myös DVD muotoa, mutta silloin tallennus hävittää tekstityksen Yle 1 & 2 kanavilla. Itse olen sen tallentanut siinä muodossa kun se taivaalta tulee (TS-muodossa) ja jälkeenpäin olen sitten sen kääntänyt DVD-muotoon (Nebulassa on siihenkin softa mukana Tools-valikossa). Laadusta riippuen n. 1,5Gb /tunti vaatii tilaa. Itse olen ollut tyytyväinen Nebulaan ja ilmeisesti tuohon tekstitys hommaankin on ohjelma olemassa. Siis siihen että tekstityksen sais vietyä DVD:lle asti tallennetusta TS videosta. Ainakin täältä Afterdawnista sen jossain vaiheessa satuin huomaamaan.
     
  14. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Kaksi ongelmaa vielä.

    Miten nauhoittaessa saa sen sinisen lodun oikeasta yläkulmasta pois?

    Ja millä ohjelmalla näen sen windowssisa sen .mpg tiedoston, minkä se tekee? Tietysti digitv ohjelmalla, mutta pikkuveljen koneessa ei sitä ole, niin pitäisi hakea joku ohjelma.
     
  15. Make79

    Make79 Member

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko sen sinisen laatikon tarkotus peittää kanavan logo? Jos se on siinä kohti, ni asetuksissa on
    settings -> display
    ja sieltä oikeesta reunasta "logo removal".
    Tuolla lukee kyllä, että se ois musta, joten en tiiä et auttoko tämä sinua.

    Jos se video on tallennettu TS-muodossa, niin se pitää muuttaa DVD-muotoon (tais olla PS-muoto, program stream). Sen voit tehdä
    File -> tools -> "DVD format conversion"
    Tuo hävittää tekstityksen Ylen TV1 ja TV2 (sekä muut ylet, teema, fst jne.) kanavilta nauhoitetuista ohjelmista, koska niissä on ns. DVD tekstitys. Muilla kanavilla teksti on "poltettu" kuvaan eikä sitä saa siitä pois. Tuon "DVD format conversion" hommelin jälkeen video on katsottavissa esim. mediaplayerillä sehän on normaali MPEG.

    Toivottavasti jelppas ees osittain?

    Ainiin, ProjectX on ilmeisesti sellanen ohjelma, jolla saa sen tekstityksen talteen erilliseen tiedostoon tuosta TS-videosta. En oo vielä tutustunu tuohon ohjelmaan, joten jos joku on ni vois kertoo että toimiiko se?
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2005
  16. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    No musta laatikko sinisillä reunuksilla.

    Toinen ongelma, koitin nauhoittaa YLE TV1:stä, mutta tekstitykset ei tullut mukaan, :(

    Pitääkö se ruksata jostain? On kyllä "Show subtitles"
     
  17. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Eikä ollut kyse siitä, se on none jo entuudestaan.
     
  18. Make79

    Make79 Member

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Vilases kaikki asetukset.
    toi tekstitys hommeli löytyy settings -> recordings
    vasen alakulma ja ruksi kohtaan "include subtitles where present"

    siitä laatikosta en sitten tiiä. ei mulla semmosta ongelmaa oo. mut ehkä se jostain asetuksista voi löytyä.. onko se kaikilla kanavilla ja tuleeko se laatikko nauhoituksiinkin?
     
  19. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Se laatikko tulee kaikkiin kanaviin, mutta ei tule mukaan nauhoituksiin. SIinä lukee "Recording" (tai Recording paused), "Stat" "<aloitusaika" "Stop" "<lopetusaika>" "Remaining" "<jäljellä_oleva_aika>"

    Pitänee vilkaista asetukset.
     
  20. Make79

    Make79 Member

    Liittynyt:
    12.11.2003
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    joo, no nyt tajusin.
    sehä laatikkohan kertoo just sen, että siinä on nauhotus menossa=)

    saa senkin asetuksista pois, mut ite oon antanu sen olla siinä.
    settings -> menus
    keskellä on "display"
    "rec display time on screen" mulla on "always on" kuten varmaan sullakin
     
  21. Squirrel2

    Squirrel2 Guest

    Kiitos, pitänee katsoa.

    Se ei haittaa, voi olla että jätn sen näytölle.

    Sitten tälläinen juttu. Nebulan Digikortissa ei ole korttipaikanlukijaa. Mutta haluaisin katsoa CANALIa jne.

    Canalin mukanahan tulee digiboksi, kunhan tilaa sen vuodeksi vähintään. No 29e/kk se on ihan "kohtuusijoitus".

    Mutta... digiboksihan antaa analogista signaalia, saako sitä CANALia nähtyä sitten Nebulalla?
     

Jaa tämä sivu