1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mikä Adsl päätelaite kannattaa hankkia ?

Viestiketju Aloittelijoiden P2P-ongelmat -osiossa. Ketjun avasi pullinpa 08.08.2003.

  1. pullinpa

    pullinpa Member

    Liittynyt:
    25.07.2002
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys,
    olen hankkimassa adsl -littymää ja ostan itse tuon adsl -päätelaitteen ja kysyisinkin nyt että mistä ja minkälaisen kannattaa ostaa ? Mikä on hyvä hinta ? Mitä eroja laitteilla on ?
    Mielummin ottaisin ulkoisen johon saisin tarvittaessa toisenkin pc:n kiinni !!
    -Auttekee auttekee-
     
  2.  
  3. handeran

    handeran Regular member

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    allekirjoittaneella on ollut adsl liittymä nyt kolmisen viikkoa ja hyvin on pelittänyt telewell 716 ulkoinen pääte, eli siinä on adslpääte+palomuuri+4/porttinen kytkin samassa laatikossa,asetusten muuttaminen(dnalla ainoa muutos perus asetuksiin on > vci=100)tehdään selaimella ja vehkeessä on ylläpitomuisti eli vaikka kone olisi parikin päivää ilman virtoja niin se ei hukkaa asetuksiaan,dna:n adsl:liittymään tarjoama ericsonin pääte oli lähinnä vitsi,minua varoiteltiin telewellin 300 malleista hankalina tapauksina,tämä on muuten hippasen väärä alue tälle kysymykselle jos tarkkoja ollaan
     
  4. Lumikki

    Lumikki Regular member

    Liittynyt:
    15.06.2003
    Viestejä:
    418
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sisäiset vievät tehoja tietokoneesta ja ovat muutenkin hieman epäluotettavia. USB-mallit ovat kaikki ihan paskoja. Ulkoiset verkkokortin kautta kytkettävät ovat parhaita.

    Telewellin 100 ja 300 mallit ovat &#¤#&&#¤.

    Olen kuullut pelkkää hyvää noista telewellin 715 ja sitä suuremmista telewellin adsl-laitteista. A-Link Roadrunner 44 on ihan hyvä silta järjestelmissä, mutta PPPoA ei toimi siinä kunnolla.
     
    Viimeksi muokattu: 09.08.2003
  5. D.Vader

    D.Vader Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    90
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itselläni on ollut käytössä Telewellin TW-EA200 siitä asti kun ukkonen kävi kylässä ja rikkoi ton 715:en. Toi 200 on toiminut kyllä täysin moitteita sekä USB:n että verkkokortin kautta. Suosittelen lämpimästi.

    Sen sijaan toi 715 oli kyllä mun mielestä aika susi. Vähän väliä jumissa.
     
  6. handeran

    handeran Regular member

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ihan pikku lisähuomiona niin ainakaan 716 ei siedä sitä jos adsl keskuksessa tapahtuu virtakatko(täällä landella ainakin kerran kolmessa päivässä,,,grr,,,joka ilmenee juuri d.vaderin mainitsemana total jumina)silloin on myös purkki rebootattava,olisko kellään tietoa onko joissakin muissa adsl päätteissä palautumis(no carrier! > autoreboot)toiminto eli vehje huomaa kun keskus käy alhaalla?
     
  7. ZargoX

    ZargoX Guest

    Noh, mulla on telewellin ea100 ja ihan moitteettomasti on toiminu. Lumikki: Montaako usb-adsl pätelaitetta olet kokeillut, jos osaat sanoa, että ne kaikki ovat paskoja :p. Myönnän kyllä, että ulkoiset verkkokorttiin kytkettävät
    päätelaitteet ovat parempia, jos niissä on kytkin.
     
  8. torngark

    torngark Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    503
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no verkkokaupan sivuilta löytyy todella edullisia ADSL päätteitä joissa on vähintään hub tai kytkin sisäänrakennettu.
    ja niissä on yleensä valmiit asetukset Soneralle tai Elisalle joten käyppä katsomassa sieltä.
     
  9. Fidelaar

    Fidelaar Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2003
    Viestejä:
    817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    täällä käytössä zyxelin ulkoinen verkkokorttiin kytkettävä ja hyvin toimii
     
  10. kepsu

    kepsu Member

    Liittynyt:
    04.03.2002
    Viestejä:
    70
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    handeran, mulla on samainen laitos tosin avaksin mallimerkillä (RR44). Verkkotehtuuri on yleisesti mulle hieman vierasta, sen verran olen säätänyt että mikkijaon ja kiinteän IP jaon osaan tehdä verkkoon ja saan vielä toimimaankin mutta:nyt kun tuon ADSLn ja sitä kautta DHCPn kanssa olen päivän-kaksi pelannut niin on tullut ongelma, en osaa/saa rakennettua lähiverkkoa ollenkaan koneiden välille. Jokaisen koneen saan tuon RRn läpi hienosti nettiin mutta siis kytkös koneiden välille ei onnistu..multa. Käyttiksinä on XPtä ja 2000sta.

    Eli kuinka olet tuon homman hoitanut? ..neuvoja/opastuksia muutenkin DHCP lähiverkon rakentamiseen.
     
  11. handeran

    handeran Regular member

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    to kepsu > mulla ainakin lähiverkkojaot toimii purkin vakioasetuksilla ihan hyvin,win 98 koneissa ei yleensä ole verkkojaossa mitään ongelmia mutta xp on hiukka krantumpi jakamaan tiedostojaan/verkoaan,luulenpa että
    ongelmasi on lähinnä xp/2000:sen suojaus asetuksissa,xp:n oma palomuuri on ainakin hyvä disabloida lähiverkkoyhteydessä ja korvata se zonealarmilla,omassa purkissa olen
    jakanut kansiot 98:lla ja käsitellyt/siirtäntyt niitä xp:llä ja on toiminut 100%,koeta koneiden startin jälkeen avata komentokehoite ja anna siinä "ipconfic"komento ja katso minkä ip:n purkki on koneellesi antanut ja mene tämän jälkeen toiselle koneelle ja syötä työkalut > yhdistä verkkoasemaan boxiin toisesta koneesta saamasi ip numero niin näet onko lähiverkkoyhteys toiminnassa.
     
  12. kokooja

    kokooja Regular member

    Liittynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    109
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  13. kepsu

    kepsu Member

    Liittynyt:
    04.03.2002
    Viestejä:
    70
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    kokooja:juu siis nettiin päästään ja sillastettuna toimii, mutta sen rinnalle ei XP/2000 ympäristössä lähiverkko. Tästä ei tuolla sivuillasi juttua ollut. Sivullasi olevat jutut oli pitkälti samat mitä masiinan manuaaleissa mainittiin.
     
  14. kokooja

    kokooja Regular member

    Liittynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    109
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kepsu: Xp/2000:sen lähiverkosta ei ole kokemusta tuolla laitteella, joten tuon tekemiseen en ottanut kantaa(ehkä toimimattomuuteen syy löytyy tuolin ja näytön välistä, on nimittäin lähiverkko tuollakin saatu toimimaan). Toimii muunakin kuin sillattuna. Tuon artikkelin ei ole tarkoituskaan olla mikään täydellinnen testi vaan omakohtainen kokemus.
     
  15. kepsu

    kepsu Member

    Liittynyt:
    04.03.2002
    Viestejä:
    70
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu varmaan on saatu toimimaan tuossa mainitsemassani ympäristössä, meikäläinen vaan ei osaa eli vika on tosiaan penkin ja näytön välissä..jos tietäisin - en kysyisi.

    Mutta tuo tieto tuntuu edustavan jonkinmoista salatiedettä kun ei vastauksia tulee suunnasta tai toisesta.
     
  16. niko_kup

    niko_kup Member

    Liittynyt:
    04.08.2001
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Samainen 716 löytyy nyt multakin, mutta ei ilman ongelmia tunnu pelaavan..
    Laite tuntuu estävän p2p ohjelmien toimimisen, sekä irc servereille pääsemisen. Tämä siis tapahtuu vaikka palomuuri olisi pois päältä. Lisäksi palomuurin ollessa pois päältä laite jotenkin mystisesti tuntuu katkovan yhteyttä vähän väliä... Osaisiko kukaan sano mikä voisi olla vikana?
     
  17. torngark

    torngark Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    503
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen nyt muutaman päivän tutkinut miten RR 44 saa toimimaan netin ja lähiverkon.
    1.pistät boxista NATin päälle jolloin homma toimii niin että lähiverkolla on omat IP:t ja sitten boxi antaa ulkoisen IP:n koneille.
    2.Tähän on mahdollisuus lisätä "server" joka saa ulkoisen IP:n ja siltin näkyy lähiverkossa.
    3.otat käyttöön NETBEUI protokolan mutta palomuurin säätö on todella hankala.
    4.Tämä on oma ratkaisuni koska minun ei tarvitse päästä toiselle koneelle kuin n.1 kerran viikossa:pistät XP:n asetuksiin toisen IP:n elikkä kun nappaat Boxista puhelin johdon irti muuttuu XP:n IP 80.xxx... lähiverkko IP:ksi jonka olet määrittänyt vaihtoehtoiseksi IP:ksi eli 192.xxx.... nyt siirto onnistuu ongelmitta.
     
  18. torngark

    torngark Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    503
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 22.10.2003
  19. Wisseh

    Wisseh Member

    Liittynyt:
    02.12.2003
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Suosittelisin Telewall TW-EA200 !
    Siinä on kaikki tarvittava (1x ethernet, 1x usb)
    Hinta noin 100 ekee.
     
  20. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Telewell EA200 on ainakin mulla pelannut hyvin..
    uusimmassa bios päivityksessä tuli palomuurikin.
     
  21. donatti

    donatti Member

    Liittynyt:
    18.12.2003
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Saunalahdelta suosittelemme ADSL päätelaitteiksi tw-ea200, tw-ea400,
    tw-ea711, tw-ea715, tw-ea716, Zyxel
    prestige 645* (mallista eri variaatioita)
    sekä roadrunner 40-44 laitteita.

    Siltaavissa yhteyksissä Roadrunnerit
    toimivat saunalahden liittymissä suoraan
    paketista. Reitittävää yhteyttä varten
    joutuu tekemään pieniä asetussäätöjä.

    Jotta asennus olisi ongelmatonta,
    kannattaa hankkia [bold]ulkoinen[/bold]
    adsl laite joka on kytketty [bold]ethernet
    [/bold] kaapelilla tietokoneeseen.

    PCI kortteja sekä USB liitännäisiä kannattaa
    välttää, koska ongelmien sattuessa tutkimustyö
    on huomattavasti hankalampaa kuin ulkoisilla ja
    ethernet liitännäisillä laitteilla johtuen
    siitä että ulkoiset ethernet liitännäiset
    laitteet eivät ole mitenkään sidoksissa
    tietokoneeseen ja sen toimivuuteen.

    Kannattaa myös muistaa että reitittävään
    liittymään saa huomattavasti helpommin
    kytkettyä useampia tietokoneita kuin
    siltaavaan. Reitittävässä yhteydessä
    on vakiona dhcp server + nat päällä
    adsl laitteessa. Siltaavassa yhteydessä
    kaikki koneet ovat suoraan kiinni netissä
    vailla mahdollisuutta muodostaa sisäistä
    lähiverkkoa muuten kuin ip osoitteiden
    kautta ja silloinkin liikenne kulkee
    adsl:n läpi keskukseen ja sieltä takaisin
    ennen kuin saavuttaa parin metrin päässä
    olevan koneen, tällöin sisäverkon
    nopeus on ADSL nopeus jaettuna kahdella.

    Siltaavissa liittymissä yksi ratkaisu
    on vaihtaa liittymä reitittävään tai
    vaihtoehtoisesti hankkia erikseen reititin
    adsl:n ja tietokoneiden väliin.

    -----
    Saunalahti helpdesk
    (ei, en vastaa minulle lähetettyihin
    sähköposteihin)
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2003

Jaa tämä sivu