1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mielipiteitä normanista?

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Cirya 05.04.2005.

  1. Cirya

    Cirya Member

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla tuli läppärin mukana norman internet control tai joku.. no kuitenkin sekä viirustutka että palomuuri kolmen vuoden päivityksillä. Millaisia kokemuksia on näistä softista. siis sekä virus että fw ohjelmista. Onko niistä mihinkään vai kannattaako vaihtaa johonkin ilmaiseen? Pöytäkoneessa on avast!4 ja sygate personal ja onkelmia ei oo ollu. (Nämä molemmat siis ilmasia jos joku ei tiänny..)
     
  2.  
  3. mcmopo

    mcmopo Active member

    Liittynyt:
    01.07.2003
    Viestejä:
    1,507
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    68
    No kun olin toissä (kasaamassa koneita) ja niihin asennettiin norman. Keski viikon kun koneet tuli takaisin, syynä tietysti että ne oli täynnä viiruksia. En edes itseasiassa tiedä mitä norman tekee koneessa.

    Onhan siinä tietysti hyvä olla jokin mutta en kyllä luottaisi hirveästi kyseiseen viirusturvaan.
     
  4. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    kyllä norman varmaa iha hyvin pitää koneen kasassa... jollai tuntuu olevan onkelmii just siinä että kaikki tarpeellinen pääsee ees läpi... kannattaa käyttää jonku aikaa ja jos ei oo viruksii ym. roskaa pahasti nii jättää...
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/162275
    muuten kattele tosta ilmasii jotka pitää roskat poissa... ainaki ku säätää kunnolla...
     
  5. shield

    shield Guest

    Oma mielipiteeni on, että norman on sieltä ja syvältä. en ymmärrä miksi se on valmispaketeissa aina mukana. Itse en voisi koneelle sitä asentaa.
     
  6. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Ei irtoo multakaa pisteitä Normanille..parin kaverin luona käynyt konetta putsailemassa. Poista koko roska ja asenna ennemmin ihan ilmainen virussofta. Hyvän linkin jo saitkin :)
     
  7. Wezda

    Wezda Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    380
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Koneessa ollut yhdistelmä Zonealarm + Norman noin vuoden päivät, ei mitään ongelmia.
    Välillä pitää oikein käydä pyörähtämässä warez tai xxx sivuilla ihan vain kokeillakseenn onko tutka hengissä ja onhan se.

    Onhan se kuitenkin parempi kuin ilmaisohjelmat, koska päivityksiä tulee paljon useammin.

    (ja nyt seuraa hirveät palopuheet muiden softien paremmuudesta)
     
  8. shield

    shield Guest

    ei seuraa palopuheita, ainankaan täältä :D Mutta, esim. antivirilta (ilmainen) tulee päivitys liki poikkeuksetta päivittäin. J joka oinen sunnuntai, mutta sen voi antaa ilmaisohjelmalle anteeksi..
     
  9. m4k3

    m4k3 Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2005
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ei norman noin huono ole!! mulla on ollut 2 vuotta eikä koskaan mitään ongelmia virusten kanssa...norman palomuuri on ehkä hieman sekava
     
  10. mkrn

    mkrn Member

    Liittynyt:
    01.04.2005
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Henk. koht en pidä kyseisestä ohjelmasta.. Juuri palomuuri on minulla ollut ongelma. On kyllä varmaan tilannekohtainen .. (?)
     
  11. -ReapeR-

    -ReapeR- Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2003
    Viestejä:
    243
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo kyllä minunkin henk. koht mielipide menee vankasti Normanin käyttöä vastaan..

    Kauhean huonosti suunnitellut käyttöliittymät, joten erittäin hankalasti löydettävissä eri toiminnot(sekava).
    virustorjunnan ja firewallin pitävyydestä ei oo kokemusta sinällään..palomuuri tosin heittelee jos jonkinlaisia ilmoituksia, joista ei ota välillä pirukaan selvää..

    en suosittele kenellekkään juuri sen huonon käytettävyyden takia..
     
  12. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei se varmaankaan ole huono, mikäli sen vain sattuu saamaan asennettua oikein. Tuossa juuri viime viikolla sain puhelun eräältä henkilöltä joka oli konepakettinsa mukana saanut Normanin ja kolmenvuoden päivitykset kaupanpäälle. Kyseessä oli siis ihminen joka ei niin viimeisen päälle paljon ymmärrä tietokoneista (ja niitähän riittää).

    Hän oli sitten yrittänyt tätä Normania asentaa, mutta asennus oli jostain syystä mennyt pieleen. Kun homma ei sitten ollut edennyt mihinkään niin ko. henkilö oli soittanut Normanin asiakaspalveluun. Siellä ei oltu osattu selittää (tai sinne ei oltu osattu selittää) asiaa oikein joten kone oli puhelunkin jälkeen vielä täysin ilman virussuojaa. Asiakaspalvelu oli sentään saanut lähetettyä sähköpostilla jonkinlaiset ohjeet miten poistaa Normanin asennus ja asentaa ohjelma uudelleen.

    Tätä oli sitten yritetty mutta turhaan, asennuksen poisto oli jossain vaiheessa tökännyt, eikä asennusta saanut poistettua. Uudelleenasennuskaan ei jostain syystä ollut onnistunut kunnolla. Asennuksen jälkeen ruutuun oli tullut jotain ihme virheilmoituksia.

    Tässä vaiheessa meikäläinen sitten astui kuvioihin mukaan. Ajattelin itsevarmasti että kyllähän tämä nyt saadaan toimimaan, poistetaan vain vanha asennus ja asennetaan koko Norman uudelleen - miten väärässä taas olinkaan.

    Ensinnäkään koko koneelta ei löytynyt mitään uninstall-ohjelmaa. Control panelin add/remove -kohdassa oli jokin ohjelma joka viittasi Normaniin, siispä poistin sen. Itse ohjelma ei kuitenkaan suostunut poistumaan koneelta, vaan aina käynnistyksen yhteydessä Norman pukkasi ruutuun omia virheilmoituksiaan.

    Kun aikani tappelin ja yritin poistaa Normania, tuli mitta sitten täyteen. Poistin Normanin manuaalisesti deletoimalla sen asennuskansion ja siivoamalla kaikki viittaukset ko. ohjelmaan käsin Windowsin rekisteristä. Tällätavoin sain Normanin poistettua koneelta siten ettei sinne jäänyt mitään viittausta/virheilmoitusta ko.ohjelmaan.

    Koneen omistajan kanssa sitten tehtiin yhteispäätös, ettemme enää edes yritä asentaa Normania uudelleen vaan vaihdamme koko virus softan toiseen. Siispä hankin ja asensin koneseen Norton Internet Security 2005:n jonka asennus, päivitykset ja toiminta on ollut sen kiitettävää.

    Se miten tuo Norman tuon koneen oli alunperin saanut noin solmuun jäi minulle epäselväksi. Todennäköisin selitys lienee se että tämä osaamaton käyttäjä oli jotain tumpeloinut asennuksen aikana, mutta tästä ei ole mitään varmuutta. Sen kuitenkin tiedän, etten tuota Normania kenellekkään voi omien kokemusteni pohjalta suositella.
     
  13. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itsellä on ollut sama ongelma. Se johtuu päivityksistä. Jos konetta ei käynnistä uudelleen päivityksen jälkeen niin poisto ei onnistu kunnolla ainakin 10 kertaa näin käynyt. Norman voi kysyä käynnistystä uudelleen 3-4 kertaa peräkkäin. Se on normaalia.

    Itse olen tyytyväinen Norman Internet Control:iin

    Ainoa huono on päivytys joka joskus mättää.

    Edit :
    [​IMG]

    Eli jos esim. painat restart later -> Poistat ohjelman. Niin se vaan jumittuu. Tai käynnistät koneen vain kerran ja poistat ohjelman.
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2005
  14. Regius

    Regius Member

    Liittynyt:
    14.10.2004
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla myös tuli Normanni konepaketin mukana ja ollut käytössä n vuoden. En oo havainnut mitään onkelmia eikä tunnu örkkejäkään koneella olevan...
     
  15. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    On virussofta sitten mikä tahansa, viallisen asennuksen poistoon tarvitaan tuuria ja jotain rekisterityökaluja. Softa nyt yleensä sattuu olettamaan että ongelmien aiheuttaja on virus tai tunkeutunut taho eikä itse käyttäjä ja pyrkii suojelemaan asennustaan kynsin hampain. Itse olen pariin kertaan viallisen virussoftan asennuksen mennessä pieleen saanut vasta formatoinnin jälkeen koneen taas pelittämään.
     
  16. emagdnim

    emagdnim Regular member

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    221
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No normannin palomuuria olen pariin kertaan kokeillu, mutta äkkiä se on saanut häipyä koneelta. Esim ohjelman ensikäynnistyksellä se kysyy saako tämä ohjelma ottaa yhteyttä nettiin. sitten se kysyy, että vain tähän ip osoitteeseen vain kaikkiin? Sen jälkeen vielä se kysyy portteja mitä sallittaan!! ää.. ja jokainen tietää kuinka paljon uus plaomuuri alussa kyselee, kiva sitte painella kolmea,neljää kertaa "seuraava" nappia joka kerta.

    Itse virussofta on mielestäni oikein hyvä, käyttöliittymä kyllä hieman karu. Kerran on menny solmuun, kun tuli suuri päivitys, mutta sekin korjaanu "korjaus" toiminnolla. Pöpöt on pysyny poissa. Ainoa haitta tos on ollu ainaki että emule ei tykkää siitä. En tiedä onko asia muuttunu. En ymmärrä miten mcmopolla on voinut tolleen käydä, toihan on selvästi jo ammattitaidottomuutta. Käydän äkkiä kasaan koneet urakka palkalla ja jälki on tota. En tiedä yrityssoftista, mutta ainaki oem versioon täytyy hakea ohjelman sivuilta oma seriaali joka lähetetään mailiin ja joka sitten laitetaan sille varattuun paikkaan jotta voidaan päivittää uusimpaan versioon. Tämä avautuminen siitä, että on päivänselvää,että jos viikossa kone menee juntturaan niin on asentajassa/käyttäjässä vikaa. Sitten jotku täällä laukoo mielipiteitä vaikkeivät todennäköisesti ikinä ole omalla koneellaan softaa pitäneet. parivuotta norman ollu koneella ja hyvin on toiminu. Nortonia välissä kokeillu mutta palannu normaniin. SUOSITTELEN :) ilmaisista softista ei ole kokemusta. voivat olla ihan hyviäkin, mutta normanista olen tavallaan maksanut ja sitä perkele pidän vielä ainaki sen vuoden ku ilmaiseksi saa :)
     
  17. emagdnim

    emagdnim Regular member

    Liittynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    221
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    windowsin vikasietotila ei ole pettäny vielä kertaakaan :) palautus toimintokin on tainnut toimia joka kerta. Virussoftien kohdalla kannattee tosiaan kokeilla myös sen omaa asennusohjelmaa. Regcleanerilla tai jollain muulla rekisterin putausohjelmalla on kätevä uninstalloida myös virussoftat. Tossa muutamia ehdotuksia tulevaisuuden varalle :)
     
  18. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Viimeksi muokattu: 06.04.2005
  19. LeGaL

    LeGaL Member

    Liittynyt:
    27.07.2004
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asensin tossa windowsin uudestaan faijan koneelle ja nyt kun yritän päivittää Normanin nii se kysyy ihan normaalisti, että haluatko päivittää. Kun ryhdyn lataamaan päivitystä niin tulee error kun se yrittää ladata kaikki päivitykset kerrallaan ja se päivitys on silloin liian iso. Joten itse en aio koskaan kyseistä ohjelmaa käyttää.. Aivan surkea.

    Ja palomuurikin on aika huono, ainakin verrattuna Nortoniin, jota itse käytän. Peli jumittuu jos Norman:in palomuuri on päällä, kun menee pelaamaan netissä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2005
  20. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Uusimman normanin voit ladata niitten kotisivuilta. Itsellä oli sama ongelma koska ohjelma joka oli asennus cd:eessä on jo sen verran vanha että se ei suostunut päivittää.

    Tuolta -> http://www.norman.com/Download/Full_versions/en
     
    Viimeksi muokattu: 06.04.2005
  21. m4k3

    m4k3 Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2005
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    PJKuona, noin tahtoo käydä minkä tahansa ohjelman kanssa jos asennus epäonnistuu. Ei mitenkään poikeuksellista. Ainakin fujitsunkonepaktin mukana tuli niin selkeät Normanin asennus ohjeet, että aloittelijakin osaa asentaa jos osaa suomea.

    Niinhän se tekee, koska kysyy että päästetäänkö nettiin...niin kuin muutkin palomuurit. Pitää palata työpöydälle ja sallia yhteys nettiin ohjelmalle.
     

Jaa tämä sivu