MIDI, syntikka liitännät ym selviksi

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi chicane 13.09.2003.

1. chicane

chicane Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli jospa joku voisi selventää parit asiat minulle.

Kuvitellaan että mulla on midi keyboard ja vaikka fruity loops ja äänikortti jossa on valmiina midi in ja midi out.
    Jos liitän midikaapelilla synan ääninkorttiin, niin fruityloopsissa "midi out" "soitin" toimii kyseisen synan soittimena, eli jos piirrän pianorollille nuotteja, ja painan play niin tietokone soittaa ne synassa olevalla äänellä?
    onko totta?

Entä jos omista monta synaa/rackkia, ilmeisesti tarvin mikserin väliin, mutta miten liitännät menevät jos vaikka mulla on 3 syntikkaa ja haluan niistä kaikista soundeja fruityloopsiin?

Pahoittelen epäselvää ilmaisua ja tyhmyyttäni, mutta olen amatööri

2.  
  3. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    (edit: nyt vähän paremmalla ajalla vähän tarkempi vastaus)

Midi-piuhassahan kulkee vain "nuottidata", tuotetut äänet siirretään muita piuhoja pitkin. Jos käytät FL:ää (tai jotain muuta ns. sekvensseri-ohjelmaa PC:llä), MIDI-outilla voi soittaa ulkoisia syntsiä (tai ohjata efektilaitteita jne.) kuten kuvailit.
    Jos näiden ulkoisten syntikoiden äänet halutaan tuoda tietokoneelle, ne pitää siirtää esim. äänikortin line-in/aux-in:liittimien kautta, jolloin mikseri voi olla tarpeen, tietysti äänikortinkin liitännöistä riippuen.

FL:llä voi tietysti soittaa myös samalla PC:llä pyöriviä softa-syntikoita, esim. VSTi-plug-inejä.

Soitettavia laitteita voi olla niin monta kuin MIDIssä riittää kanavia (jokainen syna/laite tarvitsee käytännössä oman kanavan).

Viimeksi muokattu: 16.09.2003

Jaa tämä sivu