Täällä foorumeillakin kun noita metallimiehiä jonkin verran pyörii niin olisi kiva saada pientä keskustelun poikasta aiheesta aikaan. Metallin eri alakategoriat ovat monille, kuten myös minulle hiukan hämäränpeitossa. Jos joku voisi valottaa vähän näitä eroja, kuvailla tyypillisiä piirteitä kullekkin suuntauksella ja antaa esimerkki bändejä. Myös kaikenlainen yleinen keskustelu aiheesta olisi suotavaa.
En minäkään itseäni pidä mitenkään, tai no ollenkaan metal-musiikin asiantuntijana, mutta kyllä minä olen olettanut että aikas paljon niitä alalajeja on. Rammsteinin jonkinmoisena ystävänä voisi nyt mainita vaikka tuon industrial metallin, johon sekoitettan konemusiikkia joukkoon. Vaikka onhan joku minullekkin joskus kertonut Rammsteinin olevan rap metallia. Ota siitä selvää? Ja onkos se death metal sitä, örinä-tappo-kuolema musiikkia? En viitsi enempää yrittää selittää, etten ihan nolaa itseäni tietämättömyydelläni
mullekkii tuli ekana tuo industrial johon on koneella pistetty vähän lisäpuhtia. Joskus itseasiassa oli Savon Sanomissa juttu tästä. Siinä oli jaoteltu metallin ja hevin alalajit. oli kyllä ihan kikkelihevistä death metalliin mutta en kyllä osaa ruveta paljoo erittelemään eroja noille kaikille
Täältä löytyy ainakin noita eri genrejä lueteltuna: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heavy_metal_genres Jokunen sana näkyy olevan aina jokaisesta genrestä. Onhan noita määritelmiä kehitetty vaikka kuinka.
Tuo wikipedian sivu onkin tuttu, lähinnä kaipaan tässä kuuntelijoiden tietämystä nimittäin noita wikipedian juttuja pidän lähinnä suuntaa antavina ja suhteellisen epätarkkoina. Juuri erittelemällä eri genrejä jokainen voi löytää sen "oman juttunsa" eli sen tyyppiset bändit joita tykkää kuunnella.
mites onko suomi metallilla muuta genreä kun suomimetalli. ja onko sillä muuta nimikettä kun tuo suomimetalli? ja poikkeaako teijän mielestä suomimetalli muusta metallista?? itse en ole niin metallin ystävä mutta kaikki musiikinkuunteluun liittyvä on lähellä sydäntä. oma metallin kuuntelu lähinnä rajoittuu tuohon BLS:ään ja Slipknot jotenkuten sekä Bizkit ja korn. tosin en tiedä onko nuo jälkinmäiset edes mitään metallia. niin ja metallica on tietysti hyvä.
Eiköhän tuolla suomimetallilla tarkoiteta ihan vaan yleisesti suomalaisia bändejä, eikä mitään tiettyä tyyliä. Suomalaisia bändejä kuitenkin on ihan laidasta laitaan...
Juu kyllä suomigenressäkin tuo tyyppivaihtelu on ilmeistä, esim. joku Diablo voidaan lukea metalcore/death metal, kun taas esim. Stratovarius on powermetallia ja FinnTroll folkmetallia. @Muschinico, Metallica voidaan lukea heavymetalliksi, tosin alkuaikoina jonkin verran trash vaikutteita. BLS on kai jotain progressiivista/heavy metallia. Limp Bizkit ja Korn selvästi numetal genressä (joka ei ainakaan mun mielestä ole sitä "true" metallia)
Tuo wiki antaa ihan hyvän perus kuvauksen noista eri alagenreistä. Nuo tahtovat vaan monet mennä niin helposti ristiin että itse bändikään ei tiedä mitä soittaa. Joka tapauksessa se on selvää että Impaled Nazarene soittaa Nuclear Cyberpunk Sadometallia
Ja miksi metallimusiikki on niin suosittua? Koska se ei vanhene. Black Sabbath kuullostaa aina yhtä hyvälle, eikä Iron Maideninkään vanhempi tuotanto häpeä yhtään uudemman hevin seurassa. Mutta ajatteleppas jos joku PMMP-fani lähtee divariin metsästämään 101 ja Movetronin levyjä...
Alalajeista tuli mieleen että eikös Himin musiikkia tituleerattu joskus love-metalliksi? Jotenkin se on hupaisan kuuloista vaikka se antaakin aika hyvän kuvan bändin musiikista. Eiköhän se siitä tule kun metalli on raskasta. EDIT/ Siis tarkotan nyt metallia, kuten rauta tai lyijy. /EDIT Kuvaa hyvin musiikin lajia. Voisi olla aika kornin kuuloista jos tyyliä kutsuttaisiin esimerkiksi pumpuliksi... Rock on kanssa rankkaa ja kovaa niinkuin kivikin, mutta metalli on rankempaa ja kovempaa. Aika loogista vois sanoa
no aika harvinaisen hyvä vastaus. toi love-metal kuulostaa kyllä jo aika... tota... typerältä. tulee mieleen lähinnä alaikäisille suunnattu musiikki. ja eikös the69 eyes:a verrattu/verrata himiin? onko sekin sit muka metaalia... tai siis love-metallia? jossain vaiheessa oli kyse glamrockista tai jostain sellasesta.
Tuota HIM:iä tosiaan edelleen kutsutaan metalliksi vaikka se ei sitä juurikaan ole ollut ensimmäisen levyn jälkeen ja ei kyllä täysin silläkään.. Tosin ensimmäisellä levyllä oli julmetun hyvät kitarasaundit, myöhemmästä tuotannosta en sano sitten paljon mitään. The 69Eyes ei ole kyllä metallia sekään, varmaan HIM vertaukset johtuuvat siitä että molemmat ovat suomesta ja pulpahtivat pinnalle samoihin aikoihin. 69Eyes oli ensimmäisillä tuotoksillaan Glam Rockia, mutta linja taisi kääntyä nykyiseen suuntaan joskus 99. Nykyään lukisin bändin ihan perus Pop/kevyen Rock:n kastiin.. Tiedä sitten näistä...
Hitsiläinen... Otsikkoa lukiessa luulin tätä oikean metallin alakategorioiden keskusteluksa. (Metallit, epämetallit, puolimetallit...) No tuo Black Metal nyt ainakin olisi... Heavy, ehkäpä..? Tai sitten metalli voi olla heavyn alakategoria... En itse kauheasti kuuntele kyseistä musiikinalaa.
niin muuten on. mistäs toi gootti sana tuleekaan? vai meneekö nyt off topic? mä muuten luulin kanssa että tää keskustelu oli laitettu metallimiehistä ja kaikista metallialaan liittyvästä (just noi tyyliin lithium, alumiini jne...) siis otsikon kun näki.