1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Maxtor Diamond+9 PIO:sta-UDMA tilaan?

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi festis- 13.12.2004.

  1. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli ongelma on uudessa kovalevyssä joka ei suostu menemään UDMA tilaan.

    [bold]Kovalevyt:[/bold]
    MASTER: Maxtor 160 Gb Diamondmax+9 DMA133 7200 rpm 8Mb takuu 36 kk 6Y160P0
    SLAVE: Western Digital 40Gb 5400rpm 2Mb

    WD menee UDMA 5 tilaan ja näin ollen nopeudet ovat 28MB/s luokkaa. Maxtor ei vaan suostu menemään UDMA tilaan ja näin ollen tila on PIO ja nopeudet ovat 2,6MB/s. Nopeudet mittasin SiSoftware Sandra Pro 2005:lla. IDE-kaapeli on DMA66 ja käytän samaa ide kaapelia molempiin kovalevyihin. Ja käyttöjärjestelmä on Windows XP SP2, kaikki päivitykset asennettuina.

    [bold]Olen kokeillut näitä temppuja, mitä googlesta olen löytänyt, mutta ei ole ollut vaikutusta:[/bold]

    1. Laitehallinnasta olen pistänyt DMA, jos käyettävissä, mutta tulee pio-tila silti.
    2. Olen kokeillut microsoftin sivuilla olevilla ohjeilla vaihtamalla regeditistä EnableUDMA66 arvon 1.
    3. Olen poistanut IDE ATA- ja ATAPI ohjaimen ja RAID-ohjaimet ja antanut XP:n asentaa ne uudelleen.
    4. BIOS:sta olen koittanut, jotain pientä säätöä, eikä ole mitään auttanut.
    5. Olen koittanut vaihtaa maxtorin slaveksi ja WD:n masteriksi.
    6. Vaihdoin molemmat kovot eri IDE-kaapeliin.

    Joten, onko jotenkin vielä mahdollista saada tuo kovo pyörimään UDMA-tilassa?

    --
    18.12.04
    Olen koittanut vaihtaa DMA133 IDE piuhaan, powermaxilla vetänyt low level formaatin sun muuta mutta ei suostu menemään PIO tilasta pois? Mitä vielä olis mahdollista tehdä?
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2004
  2.  
  3. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kannattas ainakin toi IDE-kaapeli vaihtaa DMA100/133 kaapeliin.
     
  4. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, tänään kävin ostamassa Indesolista DMA133 johdon. Heitin sen tuon kovalevy ide johdon tiallle mutta silti tulee PIO-Mode. Yksi asia tuli mieleen, vaikuttaako kun mulla on toinen ide piuha dma66 joka menee dvd-asemaan, ja sit tuo toinen on se uusi dma133 joka menee kovoihin?
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Katso vielä BIOS:ista että molemmille kanaville on DMA sallittu.
    Voit tietenkin kokeilla ilman tuota DVD asemaa mutta en usko että se on siitä tai sen kaapelista kiinni.
     
  6. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Viimeksi muokattu: 14.12.2004
  7. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Toi 133 Kaapeli on kyllä jokatapauksessa 80 pinninen(tai ainakin pitäisi olla).
    Onko se kaapeli varmasti hyvin kiinni?
     
  8. Tuff

    Tuff Active member

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    3,621
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    erään tuttuni emossa oli samantapainen vika.. syynä oli et ide kaapeli väärinpäin.. eli kato että se sininen liitin on emossa kiinni jolloin se on oikein.
     
  9. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, oon kokeillut nyt kaikkea noissa idepiuhoissa. Kokeillu laittaa maxtorin yksinään toiseen ide piuhaan ja dvdasema ja slave kovo toiseen ide piuhaan. Ja muitakin vaihtoehtoja oon kokeillu. Aina vaan menee PIO-tilaan.

    Nyt tarvittais kipeesti apua.. PIO-mode on niin hidas että digitvkortillakaan ei tee mitään kun se ei jaksa sitä kuvaa kirjoittaa kovalevylle niin nopeasti joten kuva rupeaa nykimään.
     
  10. Opera

    Opera Member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    "3. Olen poistanut IDE ATA- ja ATAPI ohjaimen ja RAID-ohjaimet ja antanut XP:n asentaa ne uudelleen."

    Oletko kokeillut tuota sen jälkeen kun vaihdoit uuden 80-pin. kaapelin?

    Windows pistää laitteen automaattisesti PIO-tilaan, kun DMA-tilassa tulee tarpeeksi siirtovirheitä.

    Itselläni Windows joskus laittaa CD-aseman PIO-tilaan, eikä mene takaisin DMA-tilaan, kuin uninstalloimalla Primary IDE Channel ja antaa Windowsin asentaa se uudestaan.
     
  11. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nojuu, kokeilen tuota seuraavaksi.
     
  12. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikä emo sulla on ?
     
  13. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asuksen joku todella vanha, mutta tuossa kopassa niin lukee "Asus Motherboard, ATA133 READY!
    Ja Sandra sanoo "Mainboard: ASUSTek Computer INC. A7A133"

    Niin ja prossu on AMD ATHLON(TM) XP1600+ (palomino)

    Ja ei toiminu kun annoin xp:n asentaa uudelleen ajurit. Auttaisiko Windowsin uudelleenasennus? Tai kovalevyn formaatti?
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2004
  14. Opera

    Opera Member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Formatointi ei auta asiaa.
    Windowsin uudelleen asennus saattaisi auttaa.

    Erillisiä emolevynvalmistajien IDE-ajureita ei kannata asentaa, niitten kanssa on joillain ollut ongelmia.

    Eikö sinulla ole mahdollisuutta kokeilla kiintolevyä kaverisi koneessa, toimisiko siinä DMA-tilassa?

    Onko Windows asennettuna juuri tuolle kovolle vai WD:lle?
     
  15. Opera

    Opera Member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  16. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Windows on WD:llä ja maxtorilla pidän vaikka "varmuuskopioita" koulutöistä ;)

    Harmi vaan, ei ole korppu asemaa koneessa mutta tätyy kokeilla tuossa mun veljen koneessa jos siinä toimis se DMA. Mutta mun Maxtor on osioitu kovo ettei taida siinäkään toimia kun veljen koneessa on windows kovo osioitu, eli jos on samoja kirjaimia niin menee sekaisin?
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2004
  17. Opera

    Opera Member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ei mene sekaisin. Windows laittaa veljesi koneessa sinun kovon osiot näkymään seuraavissa vapaissa kirjaimissa.
     
  18. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sulla on ilemeisesti vian chipsetti siinä ? Jos on niin toi kaikki on xp:n omia juttuja. Vian 4in1 setti asentaa vain via pci-busmaster ide ohjaimen ja xp ite noi primary ja secondary channelin ajurit.
    Xp:n ajureissa on sellainen kiva toiminto, että jos tulee liikaa cheksum erroreita kovoo lukiessa se tiputtaa automaattisesti modea. Mulla kävi samoin maxtorin 160gp levyllä. Onneks mulla on raidi ohjain ja laitoin kovon siihen että toimii udma6:lla. Voit tietysti kopioida tiedostot jonnekin turvaan ja koittaa lowlevel forkata levyn maxtorin sivuilta löytyvillä työkaluilla (powermax).Se testaa ja tarvittaessa forkkaa.
     
  19. festis-

    festis- Member

    Liittynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hmm, mikä ihmeen chipsetti? en oikeet tajunnut? Harmi vaan kun mulla ei oo korppuasemaa jolla voisin testata tuota maxtorin powermaxia..
     
  20. sniperfin

    sniperfin Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2004
    Viestejä:
    990
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    siis Via:n valmistama ohjain piiri (KT-xxx) siinä sun emolevyssä.(Kato vaikka sisoft sandralla tai vastaavalla)
    Onks sulla usb tikkua ? jos on tee siihen bootti.
     
  21. Opera

    Opera Member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

Jaa tämä sivu