Elikkäs olen asentanut rinnakkain windowsin ja ubuntun. Nyt haluaisin poistaa ubuntun ja tiedä miten se onnistuu joten ei siitä enempää. Ongelma on että minulla on miniläppäri jossa ei ole cd-asemaa vaan kovalevyn sisäinen recovery-osio. Joten,miten saan korjattua Master Boot Recordsit ilman asennus-levyä? Kiitos vastauksista.
Yksi keino on käyttää bootsect.exe ohjelmaa. (Muitakin ohjelmia on) Käytä komentoa muodossa bootsect /nt52 /sys /mbr Voi tulla varoitus, ettei levyä voinut lukita, mutta silti pitäisi toimia. Bootsect /help antaa lisää tietoa (/nt52 tarkoittaa Vistaa vanhempia käyttiksiä)
Latasin ohjelman ja kun yritän käynnistää ohjelman,exe vain välähtää mutta mitään ei tapahdu! Miten pitäisi toimia?
Käynnistä -> Kaikki ohjelmat -> Apuohjelmat -> Komentorivi tai Windowslippunäppäin + r kirjoita cmd ja klikkaa OK Kirjoita komento bootsect /nt52 /sys /mbr ikkunaan. Tällä tavalla näet onnistuiko/mitä ohjelma ilmoittaa. Edit:Toinen vaihtoehto oli virheellinen
Komento antaa seuraavan viestin: *bootsect ei tunnisteta sisäiseksi tai ulkoiseksi komennoksi,suoritettavaksi ohjelmaksi tai komentojonotiedostoksi.* Mitä tehdä?
Unohtui aivan. Kopioi bootsect.exe tiedosto vaikkapa paikkaa C:\ (C-asemalle juureen) Komentorivilla anna ensin komento cd /d c:\ (huomaa että ensin on kauttaviiva "/" ja sitten kenoviiva "\" Sitten voit antaa bootsect komennnon
Tuo komento vain avaa ilmoituksen joka ilmoittaa että kohdetta ei löydy! Olen siirtänyt tiedostot c-juureen.
cd_/d_c:\ Alaviivat "_" merkkaavat tuossa välilyöntejä. Laita niiden paikalle välilyönti. Koodi: cd /d c:\ tässä saattaa näkyä paremmin samalla tavalla merkittynä bootsect_/nt52_/sys_/mbr Koodi: bootsect /nt52 /sys /mbr