Joo elikkäs tämmöstä. Uutta konetta olisin hankkimassa, Macintosh tosin tällä kertaa koska Vista ja muutenkin Windows ei jaksa enää kiinnostaa. Aivan liikaa ollut säätämistä + piti ostaa iBook viime vuonna, mutta olin tyhmä ja ostin Acerin. Kumminkin, tässä vähän tietoa. Mac Mini 2,0 Ghz & 2 Gt RAM maksaisi ~800 € Humacilta. MacBook Black maksaisi vakiona 1440 € Humacilta. Kumpi kannattaisi ostaa loppujen lopuksi? MacBook Black houkuttelisi enemmän koska siihen saa RAM 4 Gt asti ja kovalevy on isompi. Mac Miniä harkitsen siksi, koska minulla on erikseen näyttö, näppis & hiiri jotka voisi sitten vain viskata koneeseen kiinni. Tietoa vielä koneen käyttötarpeistani. - Kuvankäsittely - WWW-sivujen hoitaminen - Opiskelu - Musiikin kuuntelu - Internetissä surffaus muuten vain - Elokuvien katselu Joten mitä kannattaisi tehdä nyt sitten? Ajattelin että voisin myydä vanhan näyttöni (ViewSonic VG2021m) ja näppiksen heittää vaikka kaupan päälle (Logitech UltraX Premium) mutta hiiren pitäisin itse. Ehkä. Kumminkin, rahaa on vain jompaan kumpaan, tosin MacBookin hinnasta puuttuu 200 € vielä. En ole konetta juuri tällä sekunnilla ostamassa, kuitenkin ensi vuoden alkupuolella/viimeistään kesällä. Tarvittavat rahat saan kyllä jotenkin kasaan. Mitenkäs on siis. Mac Mini 2,0 Ghz vai MacBook Black? Ja ihan vain selvennykseksi että mikään muu kone EI käy koska Macintosheille siirryn. En pelaa myöskään joten kumpikin noista soveltuisi omasta mielestäni nykyisiin tarpeisiini loistavasti. Mielipiteitä.
Itse ottaisin ehdottomasti MacBookin, kun sen saa sitten haluttaessa mukaankin, jos lähtee seikkailulle. Mutta kannattaa laskea, että sen 13" näytöltö ei sitten paljoa leffoja katsella, vaan kyllä senkin kanssa pitää olla erillinen näyttö. Ja jos on erillinen näyttö niin pitää titenkin olla näppis ja hiirikin. Joten MacBook tulee aika paljon kalliimmaksi kuin Mac mini, mutta oishan se hieno Muistia en suosittelis ostamaan Applelta vaan lisäämään ihan ite. Muistikammat on halpoja ja vaihto sujuu suht helposti. Appleltä tilattuna homma maksaa tolkuttomasti.. Eli siis jos on rahaa niin ehdottomasti MacBook, mutta jos ei oo, niin kai sitten pitää Mac miniin tyytyä.. Mutta onhan ne molemmat hienoja ja ehdottomasti parempia kuin mitkään Windows-koneet, kun komponentitkin ovat samalta valmistajalta kuin käyttöjärjestelmä, eli yhteistyö pelaa Edit: Olipas vanha ketju
Juu eipä tuo mitään että vastasit "vanhaan" ketjuun. Kumminkin, itseäni alkaa kyllä tuo MacBook musta vähän enemmän houkuttelemaan. Tämäkin tosin vain siksi, että siitä saisi huomattavasti paremman koneen kuin mitä Mac Ministä saisi missään kohti, ellei Apple julkaisi ns. Mac Mini Pro:ta. Voin kyllä irrottaa akun ja kiinnittää näppiksen & monitorin MacBookkiin mutta ehkei sentään ihan heti. iMac ei taas tule kyseeseen koska siinä on näyttö jossa on koneen sisällöt sisällytetty sinne näyttöön. Tällöin itselleni jäisi erillinen näyttö jolla en sitten tekisi mitään (Applen monitori + ViewSonicin monitori dualhead-liitännällä -> ei kaunista). Toki siitä vanhasta näytöstä voisi sitten vaikka videotykin tai TV:n väkertää jos nyt sitten iMac pitäisi hankkia. Mutta muokataanpa topickia vähän. Mikä näistä minun kannattaisi hankkia: iMac Mac Mini MacBook musta Ja tarpeet taas tässä.
Achtung! Sooloilin noiden nimien kanssa Eli siis kun puhuin iMacista, tarkoitin Mac miniä Noo, onhan tuo iMac:kin aika hyvä varmaan ja näyttö varmaan selvästi parempi, kuin tuo sinun nykyisesi... Mutta huollot varmaa maksaa mojovasti.
Tjooh, nyt meneekin sitten hankalaksi. iMac houkuttelee paljonkin, MacBook Black houkuttelee ja Mac Mini olisi aika hyvä kanssa. Miten ihmiset itse ovat osanneet valita koneensa? Minulle tulee ainakin ongelmia jo näiden kolmen kanssa esim: - Mac Minin suurin kovalevy on 120 Gt (liian vähän) - MacBook Blackin suurin kovalevy on 250 Gt - iMacin kovalevy on (muistaakseni) vakiona 320 Gt Nämä ovat yksiä ratkaisevia tekijöitä Macintoshin hankinnassa. Tässä myös tulee se vastaan, että jos hankkisin sen Minin niin ei menisi edes 1000 €. Mutta jos taas sitten hankkisin jonkin muun kuin Minin niin jäisi lisänäyttö ja muut osat turhaan lojumaan. MacBookin voisi toki laittaa "pöytäkoneeksi" mutta sitten olisi viisaampaa hankkia Mini kuin "raiskata" MacBook. Kannettavan pitää olla kannettava ja pöytäkoneen pöytäkone. iMacista saisi taas parhaan pöytäkoneen mutta hintakin on aika hitosti. Mac Mini ei taas yllä lähellekään iMackia mutta MacBook Black yltää huomattavasti korkeammalle kuin Mac Mini kun verrataan iMacin spekseihin. Jotenkin mikä noista kolmesta nyt olisi paras vaihtoehto? Menee jo aika hankalaksi. Muistutan vielä että minulla on lisänäyttö, näppis & hiiri (+ kaiuttimet, mutta ne tulee liitettyä koneeseen mallista riippumatta).
Vähän ehkä ohi aiheen, mutta itselläni MacBook 80 gt kovolla + verkkokovolla. Oiva yhdistelmä, joskin hieman hidas jos siirtelee jotain isompia filuja kuten leffoja.
mä kyl tuota mac miniä suosittelisin, ei oo kuulemma kovin kehuttava tuo iMacin näyttö, macbookin näyttö taas on ihan liian pieni, ja siinäkin värientoisto-ongelmia vaaleissa sävyissä. Meinaan et ainaki sulle saattaa olla liian vaatimattomat noi näytöt jos graafista suunnittelua, kuvankäsittelyä siis meinaat tehdä? Ostat vaikka sitte miniin ulkosen kovon firewirellä, ni pärjäilet. offtopic: onko mac minin näytönohjain Intel GMA950 jotenki huono, kaveri vaan niin väittää :S
Juu, Mac Miniin aloin kyllä kallistumaan. iMac on paras vaihtoehto jos tulisi liian kalliiksi päivittää Mac Mini. MacBook Black ei enää oikein kiinnostakaan. Pitää odottaa että julkaiseeko Apple Apple seminaari '08:ssa Mac Ministä uutta versiota. Ja onko Mac Minissä muka Intel? Muistelin että se olisi ATI tai Nvidia.. Ja joo, grafiikka-puolta on siis kun olen koneella, www-sivujen hoitoa, opiskelu, musiikki ja leffat.