Kyselen kaverini puolesta joka juuri osti Mac:n ja kyseli minulta mitkä ohjelmat toimii molemmissa, sekä Mac:ssa että Windowsissa. Mutta minulla ei ole hajuakaan koko asiasta, yritin Googlella etsiä mutten löytänyt vastausta. Tietääkö joku löytyykö jostain jonkin näköinen lista ohjelmista jotka toimii molemmissa, vai toimiiko mikään? Sen verran löysin että on olemassa joku ohjelma jonka avulla saadaan joitakin Windows ohjelmia toimimaan Mac:ssa.
Yleensä kyllä sen ohjelmien kotisiuilta löytyy tieto löytyykö Mac versiota, vai ei. Eli kannattaa katsoa niitten ohjelmien sivuja, joita haluaisi käyttää. Kyllähän niitä ei tuettujakin ohjelmia saa toimimaan jotenkuten, mutta onko se sitten järkevää? Pääsääntöisesti varmaan Macille löytyy jokin vastaava ohjelma mitä Windowsille.
Ok. Kiitos! Niinhän se olikin, olihan monessa ohjelmassa joita itse käytän, lataussivuilla valikko Windows, Linux ja Mac. Pitää siis ensin päättää mitä ohjelmia haluaa ja katsoa sitten löytyykö versio Mac:lle kun uskon ettei hän niin kuin minäkään tunne muita kuin Windows ohjelmia. Kiitos vastauksesta!
Varmaankin vaatii jonkun Win Emulator ohjelman pohjalle,että jotkut win ohjelmat toimivat macilla. Koita googlen avulla,niin voi jotain tietoa löytyä. Windows Emulator For Mac Windows Emulator & yhteensopivat Mac ohjelmistot
Joo, Kiitos! Eilen jo joku minkä nimeä en enää muista, löytyi Googlella. Lähinnä kait hän ajatteli että hankinta olisi halvempi jos toimisi molemmissa ja luulen että eniten kiinnostaa joku videon muokkausohjelma koska oli hankkinut myös videokameran.
Melkein kaikista yleisessä käytössä olevista ohjelmista löytyy OSX ja Win versiot, kuten Thunderbird, Firefox, Photoshop, Word ym ym. Macin voi boottaa Windowsiin bootcampin kautta, tai emuloida Windowsia omassa ikkunassaan esim. Parallelsin tai VMWare Fusionin avulla. Yleensä kannattaa kuitenkin käyttää OSX:lle suunniteltuja ohjelmia, koska ne nyt vaan on yleensä parempia käyttää (oma mielipiteeni). Tossa listaa: http://macmaa.fi/softaopas/
Kiitos vastauksesta! Kaveri soitti hetki sitten ja kerroin mitä on selvinnyt, hän oli itsekin sitämieltä että hankkii mielumin Mac:lle tehtyjä ohjelmia kuin alkaa kikkailemaan koska on vielä aivan kokematon Mac:n kanssa. Itse olen vain kerran nähnyt Mac:n toimintaa ja hämmästyin sen nopeutta ja sujuvaa toimintaa ja kuulin että jos otetaan saman tehoisella raudalla olevat Mac ja PC ja oliko se nyt videon pakkausta, niin Mac suoriutuu noin 3kertaa nopeammin. Kiitos linkistä!
Toi olikin hyvä linkki! Kaveri jo kiitteli ja itsekin kun selain, niin tuon myötä on jo helppo lähteä hankkimaan haluamiaan ohjelmia, ei tarvitse erikseen mennä valmistajien sivuille tarkastamaan että löytyykö Mac-versio Kiitos vielä kerran!
Joo itsekkin meinasin juuri sanoa, että eikö macilla pysty windowsiakin käyttämään. Eli macin voit ostaa ihan pelotta, jossei joku lemppari ohjelma toimi, niin sitten vaihdat vaan käyttistä.
Macit on tosi hyviä videon- ja kuvanmuokkauksessa! Itselläni on MacBook ja ei voi parempaa konetta olla. Mun koneen speksit on: 2GB ram, 2,3GHz tuplaydinprossu ja NVIDIA 9400. Ei mikään tehopumppu. Kaverillani on Jimm's Pro Gamer, ja samankokoisen videon pakkamiseen meni minulla 2,45min, kaverin pro gamerilla yli 5 minuuttia!! Macit FTW!
Mielenkiinnosta kysyn. Minkä kokoisen videon pakkasitte, ja mihin muotoon/millä ohjelmalla? Olisi kiva tehdä jokin benchmark tuollaisella testillä. Itselläni siis on AMD pohjainen PuuCee, enkä kysy v*ttuillakseni vaan ihan puhtaasti mielenkiinnosta.
Että kun vaikeita kysytään, en kuollaksenikaan muista tarkkaan. Olisi voinut olla 100 megan hujakoilla ja tiedostomuoto oli MPEG-4. Macilla käytössä oli iMovie ja peeceellä Pinnacle Studio 14. Ihan tarkkaan en kuitenkaan kaikkea voi sanoa.
OpenOffice ja Gimp löytyy kaikille kolmelle (Linux kolmantena). ja musakoneenakin mainio oikeastaan en kaipaa pceeltä kuin Sonarin yhtä plugaria kuhan saan samaan hommaan paremman hankittua (akustisten rumpujen plugari). Logicin rumpusoundit ei ole ihan yhtä hyvät (vähemmän lyöntivoima sampleja no toisaalta Sonarin muut plugarit jota olen käytellyt olikin kökömpiä).