"When I first installed it I tried to Rip a DVD to the harddrive using DVDshrink and it took ages. Then I remembered a thread that said something about PIO & DMA etc, when I checked, the Liteon was using PIO, a quick change and it took 15 minutes to rip a Full DVD to the Hard Drive." Tollasen löysin tuolta dvdrhelpistä, mutta enhän mä oikein tajua mitä tää tyyppi on tehny ja missä? Tajuaako joku?
Jos käyttis on XP: Oikeaklikkaa Omaa tietokonetta---> valitse Hallitse---> valitse Laitehallinta---> valitse IDE- ATAPI ohjaimet---> valitse Ensisijainen/Toissijainen IDE, riippuen kummassa oma dvd-asema on----> valitse Ominaisuudet----> valitse Lisäasetukset----> aseta PIO DMA:ksi. DMA = direct memory access, eli ei käytä lähes ollenkaan prossua tiedon siirtämiseen, kun PIO taas syö prossutehoa runsaasti. DMA siis parempi, jättää tietokoneelle resursseja muihin toimintoihin. Jos prossulla muita hommia/tai on hidas, tiedonsiirtokin hidastuu huomattavasti PIO-moodissa, kuten esimerkin hepulla dvd:tä ripatessa. Happy new year!!!
Mites tuo tarkalleen ottaen vaihdetaan DMA:ksi? Ainut mitä voin vaihtaa on tansfermode "PIO onlystä" "dma if available":ksi. Current transfermode pysyy kuitenkin PIO:na ja sitä ei voi vaihtaa? Buuttasin koneenkin välissä. Missä siis vika? Käyttis on XP pro ja samassa idessä oleva cdrw on kyllä multi-word dma mode 2. Kestää rippaaminen meinaan lähes tunnin...
Joo-o. Sain toimimaan. Piti "vain" uninstaloida koko asema ja secondary_ide_controller device managerissa ja sitten buutata. Kiva kun käyttöjärjestelmä toimii niin kuin pitäisi..
Joo, kestää edelleen, kun pääsin kokeilemaan tota ja siellä oli vaan se dma if... Kerrotko vähän tarkemmin mitä pitäis tehdä?
Device managerin (control_panel/system..) dvd/cdrom-drivessa uninstaloit (klikkaa hiiren oikealla napilla) ensin aseman ja sitten ide/atapi_controllerssissa sama juttu koko secondary ide channelille. Tai siis jos se asema on siinä toisessa idessä kiinni. Itse olin laittanut sen dma_if_availablen päälle ennen uninstausta. Boottasin koneen ja XP asensi idecontrollerin ja aseman suoraan itse ja current transfermodekin oli dma. Hämmästyttävää, voin käyttää konettani polton aikana! Ja minä kun luulin, että koneeni on vaan niin vanha.
Ja kiitoksia, eikun yrittämään. Tosin sen jälkeen, kun vaihdoin sen dma:ksi, niin eipä tullut buutattua ja sen jälkeen en oo kokeillu... Täytyy eka kokeilla toimiiko se jo nyt. Onko joku muuten asentanut sen firmware päivityksen HSOE0J(suunnilleen noin) tohon 811s asemaan? Sehän hävis tuolta liteonin sivuilta, mutta löysin linkin siihen liteonin forumilta. Jengillä on ollut sen kanssa ongelmia, mutta toisilla taas ei, ja sen pitäisi tukea useita eri valmistakien levyjä..
Vanha sanontahan on "if it works, don't fix it." Mullakin on toi Liteonin 811S, mutta vedin omat johtopäätökset siitä, että se fw poistettiin liteonin sivustoilta. Kirjoitit itse, että aiheuttanut ongelmia joillain joten toimimaton/epävakaa fw on kyllä viimeisin vitsaus jonka tahtoisin saada asemalleni. En ole ihan varma, mutta fw:n downgradeaminen ei ole kai ihan helpoin juttu, jos tulee ongelmia. Mulla ei kyllä ole toisaalta kiirekään "match more mediaa" kun tuli ostettua sikamaisilla suomihinnoilla 20kpl verbatimeja ja ne on toiminu ilman ongelmia. (Paitsi yksi, grr)
Jep, ei oo mullakaan ollut vielä ongelmia, mutta mä ennakoin. Tuli tilattua saksasta bulkpaqin +levyjä, joten voi olla että tulee. Plextorin 4x levyille on mennyt ongelmitta 8 kertasella nopeudella.. Alaspäin sen saa jotenkin päivitettyä (siis sen FW:N) Flashfix nimisellä softalla, mutta en kyllä tiedä miten helppoa se on, kun ei ole tarvinnut kokeilla. Mulla on nyt asemassa se viimeinen fw, joka löytyy edelleen liteonin sivuilta... Se oli siinä valmiix.