1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Lista hyödyllisistä ohjelmista Mac OS X:lle

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pahis 06.02.2007.

  1. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ajattelin avata tänne tällaisen ketjun, jossa voidaan jakaa tietoa hyvistä ohjelmista kaikille käyttäjille, koska Mac softan löytäminen saattaa joskus olla suurenkin tuskan takana. Googlettamalla löytää varmastikkin kyseisten ohjelmien sivustot.

    Kaikki seuraavat ovat ilmaisia:

    VLC - Paras löytämäni videoiden toisto ohjelma lähes kaikille tiedostoille. VLC on myös tehty ensisijaisesti Macille.
    Colloquy - Tyylikkäin, helpoin ja suhteellisen kevyt irc asiakasohjelma.
    TextWrangler - Hyvä html editori. Sopii myös muille koodeille.
    FFView - Sarjakuvien katseluohjelmana lyömätön. Sopii manga ja normaaleille sarjakuville.
    CyberDuck - Loistava FTP-ohjelma
    NeoOffice- Open officen mac käännös
    SeaShore - Linux maailmasta tuttu kuvankäsittely ohjelma.
    QuickSilver - Tätä ilman ei vain selviä, pitäisi sisällyttää käyttöjärjestelmään. Vähän kuin haku, mutta ohjelmille.
    StuffIt - Pakkausten purkamis ohjelma. Kuuluu myös ohjelmiin, joita ilma on vaikea elää.
    BitRocket - BitTorrent ohjelma

    Seuraavat ovat myös hyviä, mutta niissä on syystä tai toisesta kehittämisen varaa.

    Vine - VNC asiakasohjelma ja serveri. Asiakasohjelma on maksullinen kokeilun jälkeen, mutta se on huomattavan paljon muita Mac OS X:n vastaavia ilmaisia parempi. Ensimmäinen ohjelma, jonka ostamista suosittelen mäkille suosittelen. Erityisesti, jos on tarvetta VNC yhteyksille.
    Pixen - Ohjelma PixelArtiin ja tarkkaan kuvankäsittelyyn. Toistaiseksi melko herkästi kaatuva beta.
    Messenger for Mac - Ainut vähänkin käytettävä MSN IM verkon asiakasohjelma

    AdiumX - Huomattavan paljon parempi kuin em. mese client. Ja vieläpä ilmainen. Suuret kiitokset Zyx:lle tästä löydöstä.

    Olisi kiva kuulla, jos jollain on kertoa omista löydöistään täällä.

    EDIT: Microsoftin messengeri on per... huono! Audium lisätty listaani.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2007
  2.  
  3. turska

    turska Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    4,040
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  4. Hahhaa

    Hahhaa Member

    Liittynyt:
    30.10.2006
    Viestejä:
    60
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Viimeksi muokattu: 07.02.2007
  5. Zyx

    Zyx Member

    Liittynyt:
    02.03.2004
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Messenger for Mac? Ainoa vähänkin käytettävä? Tämä on melkein loukkaus Isoa Siivekästä vastaan, Adium X (http://www.adiumx.com), joka on paras IM-softa _millään_ alustalla. Elämä ilman tätä ei ole mitään.

    Flip4Mac + Perian - näiden kodekkien avulla QuickTime Playeristä on edes jotain iloa.
    VLC - on silti paras, joskaan ei kauhean vakaa aina
    Minuteur - hieno ajastin.
    Quinn - pakollinen tetriskopio, Bonjour-tuella
    VoodooPad Lite - muistiinpanoille ja muulle wikittelylle
    NewsNetWire Lite - RSS-feedien seurantaan
    Itse pidän Safarista, mutta Firefoxin sijaan kannattaa käyttää Caminoa (sama engine, parempi integraatio Macin kanssa)
    SuperDuper! - backupit, anyone?
    Max - musiikin rippaukseen ja transkoodaukseen
    Handbrake - Xvid/divx/h264-enkooderi
    MacTheRipper - DVD:eiden varmuuskopioimiseen
    Transmission - Bittorrent-clientti, vähemmän ominaisuuksia kuin Azureuksessa, mutta ei yhtä tehosyöppö
    The Unarchiver - purkaa lähes kaiken siistimmin kuin Macin sisäänrakennettu

    Itse pidän Transmit:ista enemmän kuin Cyberduckista, mutta Transmit maksaa pari euroa.
    Delicious Library on yksi niistä ohjelmista, joita ei koskaan voida tehdä Windowsille kunnolla. maksullinen.
    TextMate on oma valinta tekstieditoriksi, tämäkään ei tosin ilmainen

    Onyxista olen itse vähän sitä mieltä, että se aika turha ja soveltuu ehkä niille, joiden on pakko itse "tuunata" ja käynnistää käsin automaattiskriptejä.
     
  6. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Zyx: Silloin kun minä etsin sopivaa clienttiä uutukaiselle MacBookilleni viime kesänä, niin Audium ei ollut vielä UniversalBinäryä ja toimi huonosti. Mutta pitääpä käydä katsomassa sitä uudemman kerran, kiitos vinkistä. Samoin pitää myös käydä katsomassa tuo perian koodekki tuohon QuickTime Playeriin ja katsoa myös muut itselleni uudet softat. Juuri tälläista antia halusinkin tältä ketjulta :)

    Samoin itsekkin olen päätynyt Safariin kokeiltuani pitkään Caminoa, ja hetken myös Operan uusinta ja Firefoxin 2.0. Tosin pidän kyllä Caminon ja Operan tallessa itselläni, koska pitää tietää miten sivut näkyvät eriselaimilla koodatessa. IE:n käyttäjistä ei niin väliä...
     
  7. manoloh

    manoloh Member

    Liittynyt:
    23.01.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Löytyskö muuta ohjelmaa jolla vois ladata tavaraa kun BitRocket ?
    suomalainen tavara aika vähissä noissa torrenteissa usein ?
    mites noi videoiden codecit ? käytetäänkö macissa näitä perus xvid,divx jne ?

    ja löytyykö lataamalla paljon ohjelmia macille noin yleensä?
    just hommasin macin ja oon aika pihalla viä
     
  8. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse käytän torrenttien kanssa Transmissionia, ja DC verkossa Shakespeeriä.

    En minä ainakaan Suomalaisia torrentti trackereitä käytä; Piratebay. Ja no. Torrentit on sama, on se sitten windows tai Mac. :D. Mitä enemmän porukkaa Suomestakin jakaa, sitä enemmänhän sitä on. Sharing is caring.

    VLC on alkujaan tehty Macille, ja se toistaa useimpia tiedostotyyppejä. Kyllähän ne koodekit tietty on "samat (DivX, XviD yms)", mutta ohjelmat, joilla ne asennetaan on tietysti eri. En ikävä kyllä kuitenkaan muista mitään niiden nimiä, mutta suurinosa toimii ilman erillisiä koodekkejakin.

    Windowsmedian, kuten WMA-kappaleiden, WMV -videoiden toistoon on ikävä kyllä ladattava erikseen Windows mediaplayer, tai mieluummin Flip for Mac, mutta erityisesti WMA-kappaleet kannattaa muuttaa mp3:ksi tms. ohjelmilla kuten Switch.

    Apple.com on paras lähde Mac softalle, joskaan sieltä ei kyllä ihan kaikkea löydä.
    http://www.apple.com/downloads/macosx/ ja mitä sieltä ei löydy, niin google. Ei ole tullut eteen oikeastaan mitään tiedostoja, mitä ei Macillä saisi jotenkin auki.

    Ja tervetuloa tähän maailmaan. Itsekkin olin aika pihalla aluksi, mutta kyllä se siitä yllättävän nopeasti valkeni. Oli kyllä tietokoneiden kanssa viisaimpia tekoja mitä olen tehnyt, kun vaihdoin Maciin.
     

Jaa tämä sivu