1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Linuxin käynnistäminen

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi cr3tin 07.01.2005.

  1. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2003
    Viestejä:
    245
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aion piakkoin asentaa Mandraken, mutta sen käynnistäminen hieman huolettaa minua.
    Tällä hetkellä windows xp käynnistyy automaattisesti suoraan työpöydälle, kun pistä koneen päälle.
    Haluaisin, että windows käynnistyisi samalla tavalla myös linuxin asennuksen jälkeen. En haluaisi aina käynnistettäessä valita käyttöjärjestelmää, sillä tulen käyttämään linuxia erittäin harvoin.
    Eli onko mandrake mahdollista käynnistää siten, että esim painan jotain nappia käynnistyksen yhteydessä ja jos en tätä tee, niin windows käynnistyy?
    Tajusikohan joku tuosta selityksestä jotain...
     
  2.  
  3. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun asennat Linuxia, asennat myös (siis oletusarvoisesti) käynnistyksenlataajaan (ah, ihana suomennos), joko Grubin tai Lilon.

    Kumman asennatkin, asetuksiin määritetään, mikä käyttis käynnistetään oletusarvoisesti ja kuinka kauan valinta ikkunaa näytetään.

    Olet vaan hoksottimet esillä asennusvaiheessa, kun ruudussa vilahtaa Grub tai Lilo, niin jossain kohtaa on paikka ruksille ja teksti "Default xxxxxxxx" tjs.
     
  4. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2003
    Viestejä:
    245
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos neuvosta.
    Ei tuo niin nyt vaikealta kuulosta, joten enköhän minä siinä onnistu.
     
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Jos kömmit, voit asian myöhemminkin hoitaa joko mandraken optioinsseissa taikka muokkaamalla lilo/grubia.
     
  6. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2003
    Viestejä:
    245
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lueskelin hieman lisää juttuja tuosta asennuksesta ja monilla tuo lataajan asentaminen MBR:lle oli jotenkin sekoittanut windowsin.
    Vannoutuneena windows fanina rupesi homma hieman pelottamaan ja ajattelinkin asentaa lataajan disketille. Olisiko tämä hyvä vaihtoehto? Näinhän ei ole mitään pelkoa, että winukka sekoaa?

    Olenko siis käsittänyt oikein, että jos tällöin en laita disua koneeseen, windows käynnistyy samalla tavalla kuin ennen linuxiakin ja jos taas laitan disketin sisälle lataa se automaattisesti grubin, jolloin saan valita käynnistettävän käyttöjärjestelmän?

    Käsittääkseni root- ja swap-osio on pakko tehdä, mutta voisiko joku vielä kertoa, että onko boot-osiosta minulle mitään hyötyä kun asennan grubin disketille.
    Entä kuinka iso tuosta swap-osiosta kannattaisi tehdä? Onko 1gt turhan iso? Jostain luin, että swapin pitäisi olla 2xmuistin määrä. Muistia löytyy 512mt.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2005
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä sen pitäisi toimia kutakuinkin noin...eli jos et ylikirjoita MBR:ää, niin silloin windows käynnistyy ihan samanlailla, kuin ennenkin...

    Siis bootloader ja boot osiohan ei ole sama asia...bootloader on MBR:ssä ja boot osio voi olla ihan missä päin levyä vain...mutta periaatteessa voit jättää sen boot osion tekemättä...silloinhan tiedot tallennetaan sinne root osion /boot hakemistoon...

    Itse olen käyttänyt juuri tota "kaavaa" niin kauan, kun linuxia olen käyttänyt, mutta ton on joku keksinyt siihen aikaan, kun koneissa oli muistia 4-16 Mt...eli ei se oikeasti ole niin tarkkaa...
     
  8. anatemus

    anatemus Regular member

    Liittynyt:
    11.03.2002
    Viestejä:
    472
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei niin, itse kun käyttelin Mandrakea (10.0) samalla muistimäärällä, en kertaakaan huomannut sen swappaavan =) Riippuu tietenkin käytöstä, mutta "normaalioloissa" linux ei swappaa, ennenkuin on tarve (vrt. Windows).

    Edit:
    Ai niin, tuohon käynnistykseen vielä oma suosikkini: Jos sinulla on useampi kiintolevy, asenna grub/lilo eri kiintolevyn MBR:lle, kuin missä Windowsin buutti on. Sitten valitset koneen BIOSista miltä levyltä bootataan: joko suoraan Windowsiin, tai käynnistyslataajan kautta jompaan kumpaan.

     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2005
  9. cr3tin

    cr3tin Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2003
    Viestejä:
    245
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Koneestä löytyy kyllä kaksi kovoa, mutta en ollut aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi tuota anatemuksen ehdottamaa menetelmää. Silloinhan ei minkäänlaisia ongelmia pitäisi tulla. Taidankin hoitaa homman sillä lailla.

    Ja jos tuolla swapin koolla ei ole niin väliä, niin taidan laittaa sellaiset 700 megaa. Eiköhän se riitä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2005

Jaa tämä sivu