Linuxin asennuksesta

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi toni.x 01.10.2002.

1. toni.x

toni.x Guest

Voiko Sot Linux 2002:n asennuksessa pienentää vanhaa, koko levyn kokoista osiota niin ettei sen tiedot häviä? Vanha osio (ja siis koko kovalevy) on 4 gigaa ja haluaisin pienentää sen 2 gigaan. Asennus antaa pienetää osiota mutta säilyykö vanhalla osiolla oleva Windows ym.?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.10.2002
  2.  
  3. GodFinger

GodFinger Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen asentanut omalle koneelleni uusimman Mandrake Linuxin, versio on 9.0, ja sen asennusohjelmassa oli muistaakseni HardDrake-niminen ohjelma, jolla pystyi käsittelemään osioita. Mulla oli sitä ennen koneella koko 60-gigaista C-osiota käyttävä Windows, mutta asennusohjelman kautta pienensin C-osiota 45 gigaan, jolloin kovalevylle tuli 15 gigan verran tyhjää tilaa. Tähän viiteentoista gigaan sitten loin Linux-osion.
    Ennen asennusta kannattaa tosin windows-osio Scandiskaata ja Defragata, ettei tuolle Linux-osiolle jää mitään Windowsin tietoja. Jos et halua käyttää asennusohjelman osiointiohjelmaa (joka SOTissa varmaankin on), niin voit toki käyttää osiointiin muutakin ohjelmaa, esim. Windowsissa toimivaa Partition Magic 7.0-ohjelmaa, joka käsittelee hyvin NTFS-tiedostojärjestelmälle formatoituja Windows-osioitakin...
    Jokatapauksessa, Linukan asennuksen jälkeen koneen käynnistykseen ilmestyy käynistysmanageri nimeltä Linux Loader, eli LILO, josta voit valita, kumman käyttiksen haluat ladata... Tämän varmaan tiesitkin.

4. toni.x

toni.x Guest

Löysin Linuxin CD:tä fips-nimisen ohjelman ja osioin levyn sillä. (Linuxin asennus ei kyllä onnistunut: cd oli ilmeisesti rikki, kun sen itse poltin :(

5. GodFinger

GodFinger Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, sellaista sattuu ja tapahtuu, varsinkin noiden CD-imageiden kanssa. (latasitko ne CD-imaget jostain, vai miten poltit itse.
    Kun asensin Mandraken, niin ensin latasin niiden CD-imaget fp.song.fi :n palvelimelta ja sitten tarkistin niden MD5-summat pikku ohjelmalla. Tämä MD5 on ns. tarkistussumma, joka siis tarkistaa onko tiedosto bitti bitilleen oikein. Kätevää, jos ei halua pilata CD-R-levyä polttamalla siihen viallisen CD-Imagen...
    Olen käyttänytkin MD5Summer-nimistä ohjelmaa, joka osaa sekä luoda että tarkistaa MD5-summia niiden tiedostojen perusteella.
    kätevää...

Viimeksi muokattu: 03.10.2002
  6. toni.x

toni.x Guest

latasin imagen netistä ja poltin ite cd:llee
    Mistä toi MD5Summer?

7. GodFinger

GodFinger Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26