Terve, Olen aika aloittelija linuxin käytössä, joten pyytäisin teiltä fiksummilta vähä neuvoja. Eli minulla on läppäri(Fujitsu siemens Amilo Pa 1510) johon vähä aikaa sitten päätin asentaa linuxin, noh asennus meni sutjakkaasti eikä mitään ongelmia sen kummemmin ilmennyt, mutta nyt ongelmana on se että esimerkiksi kuuntelen musiikkia kuulokkeilla niin läppärin kajareista kuuluu myös musiikki? PS. Minkäänlaisia ajureita ei ole asennettu. Ääni kuuluu, mutta kuulokkeista ja kajareista yhtä aikaa
Tuosta näkyi olevan bugiraportti launchpadissa, mutta vian pitäisi olla jo korjattu. Voisit kokeilla lisätä "snd-hda-intel model=fujitsu" valinnan /etc/modprobe.d/alsa-base-konffitiedostoon. Eli: Koodi: sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base ja lisäät Koodi: snd-hda-intel model=fujitsu aivan loppuun omalle rivilleen. Sitten reboot ja toimisko? Jos ei niin sitten saa joku viisaampi neuvoa.
Juuh eli sain tallennettua sen rivin tonne, mutta ei auttanut toivottavasti joltakin löytyisi vastaus tähän
Kokeiles samaa mitä äsken, mutta kirjoita "model=laptop" options snd-hda-intel model=laptop enable=1 index=0 mulla toi rimpsu menee noin ja hp:n läppäri ja toimii. Ja mä lisäsin ton model jutun siihen alkuperäiseen options riviin.
Mikä distro? Uusimmassa ubuntussa näyttäs olevan vika korjattu. Hardyssa on monella ollut sama ongelma.
Joo hankalaksi menee eli testaamaan. http://www.spinics.net/lists/alsa-devel/msg11066.html tossa on model lista mitä aikasemmin tehtiin. Kokeilemalla voi löytyä. Kun annat komennon sudo service alsasound restart niin ei tarvi buutata konetta joka kerta. Myös uusin alsa ajuri kannattaa asentaa.
Tuli tässä vaan mieleen että pitääköhän mun laittaa siihe riviin "ati" eikä "intel" kun mulla laitteena on "HDA Ati SB (alsa mixer)" esimerkiksi:
Ei ja ikävä kyllä joudut opettelemaan nyt linuxia vähän ikävällä tavalla kun toi codecci on huonosti tuettu alsassa. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845 jos englanti taipuu niin tossa aika hyvä theadri. Opensusen wikissä on myös hyvä juttu audio ongelmista.