Jos oot nähäny leheres uutisen jotta suames on löyretty lintuflenssua vanhoosta haaskoosta älä hualestu, minoon kunnos. Eli, onko mielipiteitä? Tuleeko, eikö tule? Tuleeko uhreja?
Aivan turhaan tuotakin asiaa vatvotaan koko ajan, tulee jos tulee ei sille mitään voi. Enkä usko että mitään pandemiaa tuosta ainakaan tulee, sitä paitsi suomella on rokotteet kaikille.
Toivottavasti ei tule pandemia,mutta kyllä valitettavasti mahdollista se on.Ja silloin tulee uhrejakin,täsmärokotuksen valmistukseen menee ainaskin puoli vuotta,siis....vähän kyllä pelottaa.
Voi olla Suomella rokotteita vaikka mille. Mut rokotetta ei ole lintuinfluensaan. http://www.ktl.fi/portal/suomi/osio..._lintuinfluenssa-_ja_pandemiarokotteista/#001
Normaaliin influenssaan kuolee vanhuksia, lintuinfluenssaan minkätahansa ikäisiä. En ole itse kyllä huolissani ennen kuin siihen on aihetta.
hitto etä oon muuten korviani myöten täynnä sitä jauhantaa lintuinfluenssasta ja mitä siitä voi seurata. Ihmiset kun ei meninaa ymmärtää että ensinnäkään sen viruksen mutaatio ihisestä ihmiseen tarttuvaksi on epätodennäköistä ja nämä arviot kuolleiden määrästä on melkein poikkeuksetta niitä worst case scenarioita. On mahdollista että jos se mutaatioituu, niin se menettää tehonsa ja voi olla vaikka tavallista äkästä influenssaa heikompi. Että turha tässä on kenenkään ruveta itkemään että kaikki kuollaan... ja jos kuollaan nii sitte kuollaan. sille ei voi yhtään mitään. Sitä paitsi kun arvioidaan vaikka että pahimmassa tapauksessa 10% maapallon väestöstä kuolee, niin täytyy ottaa huomioon että tuo 10% ei missään nimessä koske suomea koska tämä on niin harvaan asuttu maa ja terveydenhuolto ym. on niin tasokasta että täällä ei samoihin lukemiin millään päästä. Jos käy niin että siitä tulee ihmisestä ihmiseen tarttuva - löytyy surin osa kuolonuhreista Kiinasta Intiasta jne. missä ihmiset asuu tiheessä eikä ihmiset pääse hoitoon. Eli en kauheesti jaksa tästä skitsota - toisinkun jotkut...
kumiorava 4. huhtikuuta 2006 @ 14:02 Jos yhtään historiaa tunnet, niin tiedät että viime vuosisadan aikana on ainakin 3 vastaavanlaista tapausta ollut. Espanjantauti, Aasialainen ja Hong Kongilainen, joista ainakin viimeinen heikkeni niin että se käsittääkseni nykyään tunnetaan influenssa A:na. Itse en myöskään jaksa tuosta stressata kauheasti, paitsi mitä nyt työn puolesta joutuu jonkin verran. Tiedän että se on todennäköisesti puhkeamassa ennemmin tai myöhemmin, mutta seuraukset näkee vasta sitten. Hygieniasta huolehtimisella on suuri merkitys taudin leviämisen kannalta, joten en myöskään ole kovin huolissani pohjoismaista tämän asian kohdalla.
En sitten tiedä mitä rokotteita oli, mutta tuohon lintuinfluenssaan jotenkin liittyi ja niitä hommattiin päälle 5milj. kappaletta. Edit: Eli koko suomen kansalle on tilattu ns. mallirokote, oheisessa linkissä lisää. http://www.aamulehti.fi/lintuinfluenssa/teema/hoito/3434133.shtml
Ne on "sinnäpäin" rokotteita,täsmärokotteita ei voi valmistaa enneb,kun varsinainen pandemia alkaa - toivottavasti ei koskaan,mutta.....
Sen lisäksi Suomi on varannut osalle ihmisistä täsmärokotteen valmiiksi, jolloin tuotannon käynnistyessä osa tulee nopeasti Suomeen. Joku ministeri taisi sanoa että vielä ei ole syytä alkaa arvailemaan kenelle nuo varatut rokotteet annetaan. Käytännössä uskon kuitenkin että ensimmäisenä rokotteet saa sairaanhoitohenkilökunta ja muut yhteiskunnan tukipilarit, jotta järjestys säilyy.
Mä olen kontsruoinu tällaisen systeemin: Projekti on nimeltään TSLP (Täysin Suojattu Lintuinfluenssa Piilo). Se sijaitsee Saariselältä hiukan matkaa koilliseen paikalla jossa ei ole järviä eikä metsää. Siellä ei ole tavattu lintuja kuin sattumoisin ylilentäviä. Projekti muodostuu metallikupuisesta suoja-asunnosta, jota automaattiset purosta veden ottavat suihkut huuhtelevat joka 15 minuutti. Metallikuvussa on ampuma aukkoja siten, että niistä näkee kaikkiin osiin taivasta ja ympäristöä. Aukot on normaalisti peitetty, mutta hälytyksen tullen ne aukeavat siten, että niistä voi tähdätä suurikaliiberisin haulikkoasein. Tämä tapahtuu kun niinikään varustuksiin kuuluva lähialueiden lintututka ilmoittaa vaarasta. Jos ohilento sujuu normaalisti ei tarvitse ryhtyä puhdistustoimenpiteisiin ja ampuma aukot sulkeutuvat. Jos lintu aikoo laskeutua ampumaetäisyydelle, tapahtuu laaserohjattujen automaattisten haulikkoaseiden ensimmäinen tuli-isku. Jos se ei johda tulokseen seuraa tehostettu pitkäkestoinen täsmätulitus, joka kestää niin kauan, että lintu on hengetön. Tavallisesti siitä ei jää mitään jäljelle. Mutta jäänteiden varalle suoja-asunnosta lähetetään pieni merkintäpanos, joka merkitsee punaisin pääkallolipuin ja punaisella maalilla tarkoin sen alueen, johon jäänteet putosivat. On selvää, että laitteisto tarvitsee myös täyden yövalmiuden. Niillä tienoilla voi esiintyä mm. pöllöjä ja muita yöllä liikkuvia lintuja. Pimeässä toimivat korkean teknologian infrapuna-valaisimet, -tähystimet ja -tähtäyslaitteet ovat Nokian valmistamia ja varmatoimisia. N. 3 kilometrin päässä projektiin johtavalla polulla on ensimmäinen varoituskyltti, valaistu tienvarsi-mainostaulu. Sen valaistus on kytkettu täysin verkosta riippumattomaan omaan generaattoriin. Siinä sanotaan: PÄÄSY KIELLETTY. Pysy poissa. Jos olet lintu lennä takaisin. Yksityinen projekti: Lähestyminen vaarallista. Siitä n. kilometrin päässä on ensimmäinen vesihauta ja sen takana ensimmäinen piikkilankaeste. Sen jälkeen tulevia turvallisuustekijöitä en nyt voi tässä paljastaa, ettei kukaan pääse kehittämään mitään suojauksenpoisto-tekniikkaa. Vakuutan, että suojaus on aukoton. Mulla on tämä projekti hyvässä suunnitteluvaiheessa. Yksi pulma on tosin vielä ratkaistava. Se on projektin rahoitus. Ensimmäisiä neuvotteluja on kyllä jo käyty. Saa sitten nähdä miten ne edistyvät kun näyttää finanssipiireissä olevan päällä niin paha etäpätoivo, että kuitenkin me kaikki kuollaan. No, sehän on tietysti aivan totta... EDIT: pari kirjoitusvirhettä ennen kuin kaikki on myöhäistä
Älkää pojat pelatko videopelejä (yllä näette seuraukset). Mutta tosiaan epäilen myös ettei pandemiaa tule. Ihmeen kauan ollaan selvitty ettei tautia ole tullut Suomeen. Muuten Neptun miten olet ajatellut hoitaa tuon veesee puolen? Ja onko vesivessa kyseessä? Jos on niin oletko asentanut lasersensorit mikäli jokin vesilintu yrittää tulla putkea pitkin TSLP:si?
Eeeei ole vesivessa. Mä olen sellainen luontoystävä, vaikka ei ehkä luulis. Mulla on itse kaverini kanssa tehty mutta kolmansien osapuolien tuella valmistettu pakettivessa. Siis se on sen mallinen jossa jätökset paketoidaan muoviputkeen makkarantapaisiksi pullahduksiksi. Sitten ne kaivetaan syvälle hiekkamaahan maatumaan tämän TSPL:n alle. Tosin ympäristötarkastaja voi vaatia täysin varmaa umpiointia ja maatumisen kameravalvontaa. ;-)
Neptunin juttu... *reps* Heh, tuo jäi: Mutta vakavasti puhuen: Itse en ainakaan jaksa alkaa märehtimään etukäteen tuleeko tauti missä laajudessa tänne kotikonnuille. Tulee varmasti - siihen uskon, koska vaikka Suomi onkin harvaan asuttu maa, niin ihmiset liikkuvat aivan eri tavalla tänä päivänä kuin aiempien pandemioiden aikana, jotka silti niittivät populaa kuin heinää. Enempi huolestuttaa se, että kun kriittinen hetki koittaa, niin mitkä ovat valmiudet alkaa rokottaa kansalaisia - lääkkeen saatavuus, rokotusten aikataulu jne., uskoni hallituksen kriisinkäsittelyvalmiuksiin kun ei ole ihan sataprosenttinen. Mutta eihän tässä olis hätäpäivää, jos saisi tuolta Neptunilta kutsun kyläilemään... ^^;
Hirveästi on käytetty palstamillimetrejä, kun vietnamissa kuoli joku, joka asui kanojen kanssa samassa huoneessa ja saksassakin kuoli kissa... Mutta kovin huonosti kukaan muistaa sitä, että joissain ns. kolmansissa maissa kuolee vuodessa muutama miljoona ihmistä malariaan yms. tauteihin. Sikäli historia toistaa itseään, että aina harvakseltaan kehittyy uusi pandemia, joka pahiten iskee nimenomaan tiheämmin asutuille alueille. Luonnonlaki.