Eilen ostin LG:n luurin ja tänään akun latauksen jälkeen tökkäsin sisään Saunalahden SIM kortin. Puhelimen käynnistyttyä asetusviestit saapuivat normaalisti. Näppäilin hetken aikaa luuria laittaen mm.kontakteja ajan tasalle. Minulla ei ole aiemmin ollut älypuhelinta, joten liittymässäni ei ollut minkäänlaista datapakettia - soitin Saunalahdelle ja asiakaspalvelija aktivoi minulle mininetti liittymän (512kt) ja käski käynnistää luurin uudelleen. Tein työtä käskettyä, mutta lukuisista yrityksistä huolimatta netti ei toimi (eikä mikään data liiku). Kävin omasaunalahti -sivulta katsomassa, että tuo nettiominaisuus on tosiaan aktivoitu, eli sen pitäisi olla kunnossa, joten uskon vian olevan puhelimen asetuksissa, mutta omin avuin en tätä tunnu saavan toimimaan. Valitsin omasaunalahti sivustolta asetusviestien lähettämisen ja viestit saapuivatkin puhelimeen ja ainakin näennäisesti asentuivat oikein. puhelimen asetuksissa on langattoman yhteyden ja verkon asetukset -> matkapuhelinverkot -> tietoyhteys sallittu ja tiedonsiirto verkkovierailussa sallittu, verkon tila: automaattinen (3G / GSM), tukipisteiden nimet APN): Saunalahti NET, verkko operaattorit: valitse automaattisesti. Verkkovalikossa VPN on tyhjä ja sitä painettaessa tulee vain vaihtoehto "lisää VPN" - pitäisikö täällä olla jotain? Yhteyspisteen tiedoissakin näyttäisi kaikki olevan ok, eli nimi: Saunalahti NET, APN: internet.saunalahti, ei välityspalvelinta, MCC:244, MNC:21, APN:n tyyppi: default (mitä nämä viimeiset kohdat sitten ikinä tarkoittavatkaan. Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että puhelimeen saapuvat asetusviestit ovat asentuneet normaalisti ja kaiken pitäisi olla kohdallaan, mutta kun ei vaan data kulje. Olisin erittäin kiitollinen kaikista ohjeista ja neuvoista. Saunalahden asiakaspalveluun en ole vielä ollut yhteydessä (viimeinen oljenkorsi ).
Minulla kävi uuden älypuhelimen kanssa niin että asetusviestit korvasivat puhelimessa vakiona olevat asetukset ja homma ei toiminut. Sain homman toimimaan kun palautin oletusasetukset, ja tarkistin että tiedot on oikein. Vertaappa tuolta puhelimesi asetuksia suosituksiin: http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/4120.05/palveluasetukset-lg-android-2-2/ Nämä siis menevät tuonne puhelimesi APN-asetuksiin.
Tiger25: kiitos ehdotuksesta! Kokeilin puhelimeeni kaverin SIM korttia (Sonera) ja nettiyhteys lähti välittömästi toimimaan. Laitoin emailia Saunalahden asiakaspalveluun ja sain vastauksen, jossa kerrottiin heidän tehneen "muutoksia liittymään" - tämän jälkeen data alkoi liikkua välittömästi, eli puhelimessa tai sen asetuksissa ei korjattavaa ollutkaan. Vaikka Saunalahti oli liittymän avauksen sössinyt, niin täytyy antaa pisteet ongelman nopeasta korjaamisesta.
Jep, joskus vika ei ollenkaan ole käyttäjän päässä, varsinkin kun puhutaan kännykkä-, mobiilinetti- ja laajakaistaliittymistä. Jos vika ei korjaannu omalla säätämisellä, on suositeltavaa ottaa yhteys palveluntarjoajaan.
On myös täysin normaalia että SIM-kortti ehtii tulla postista ja liittymä avataan muutaman päivän päästä.