Poltin eilen Datasafen (RitekG04) 4x-levylle varmuuden vuoksi 2x:llä. Hyvin toimi poltto ja Nero dvd-speed levynlukukäyrä oli hyvä loppuun asti. Levy toimii PC:ssä (98SE) normaalisti ja Powerdvd toistaa levyn. Windvd ei taas toista levyä samassa PC:ssä?! Samoin pöytäsoittimeni Sony 405 ei toista levyä, mutta toisaalta tunnistaa sen dvd-levyksi. Toistoa ei vaan saa päälle. Onko normaalia, että Neron (6.0.0.15) disc info näyttää kaikkien polttamieni levyjen kohdalla, että polttosessio ovat viimeistelemättä (Session open). Olen polttanut kokeilumielessä Sonyn dvd-rw, dvd+rw, ja dvd-r levyille. Sonyn uudelleenkirjoitettavat sekä Sony ja Verbatim dvd-r:t ovat PC:n lisäksi toimineet pöytäsoittimessa. Kaikissa kuitenkin polttosessio viimeistelemättä Neron mukaan. Levyt olen luonot Nerolla dvd-video plankettia käyttäen ja siellä on aina rastitettuna "disc-at-once" ja "viimeistele levy" -kohdat. Näinhän se pitää ollakin. Nyt kuitenkin Englannista tilatut Datasafe Ritekit eivät pelitä Sonyssa. Vinkkejä otetaan vastaan. Onko kyseessä vain huono mäihä ja Ritekit eivät toimi Sonyssani. Nuo violetit Datasafet ovat lukupuolelta silmämääräisesti aivan samannäköisiä kuin Verbatim levyt. Polttavassani on vielä alkuperäinen A104 firmis.
Kokeile jotain muuta polttosoftaa, esim. Sonyn mukana tullutta RecordNOW:ta. Netistä löytyy gyvä ohje DVD-soitinyhteensopiviin asetuksiin. Itselläni DVDinfo kertoo Nerolla poltettujen levyjen kohdalla closed tai jotain vastaavaa eli kuulostaa oudolta. Itse vaihdon Neron pois, sillä olivat asetukset mitä tahansa, ei levyt toimineet kaikilla soittimilla. RecordNOWlla ei ole ollut tuota ongelmaa. Onko aiemmat mediat toimineet sonyllasi? Onko Nerossasi NO MULTISESSION, MODE1, ISO9661, EI TÄPPÄÄ JOLIETISSA EIKÄ MUISSA RUKSITUKSISSA. Noilla asetuksilla toimi aika hyvin muissa DVD-soittimissa paitsi LG:n soittimissa.
Kuten tuossa mainitsin, niin Sonyn uudelleenkirjoitettavat sekä Sony ja Verbatim dvd-r:t ovat PC:n lisäksi toimineet pöytäsoittimessani ongelmitta. Näissäkin siis infon mukaan polttosessio viimeistelemättä. Nuo asetukset ovat muulta osin noin, mutta luultavasti Joliet oli valittuna. Mutta kummalista kyllä Joliet oli aikaisemminkin päällä ja silloin dvd+-rw:t, Sony ja Verbatim (2x) dvd-r:t toimivat myös pöytäsoittimessa moitteetta. Voiko sillä seikalla, että 4x Datasafe tuli poltettua 2x nopeudella, olla merkitystä levyn toimimattomuuteen pöytä Sonyssa. 4x polttokin olisi ollut mahdollista tehdä, mutta ajattelin aloittaa "varmistellen".
Kokeile toinen levy 4X:llä. Ei tuolla polttonopeudella kyllä pitäisi näinpäin olla tuon taivaallista merkitystä Tuntuisi että jotain "ylläriä" levyssä on kun windvd:kään ei sitä lue... Vaikuttaisi kyllä mielestäni enemmän poltto/yhteensopivuusasetuksien kombinaatiolta kuin huonoon mediaan - ko. kiekkoa on nimittäin kehuttu erittäin toimivaksi pöytäkoneissa - samaa totesi kaverinikin, joka käyttää myös Ritekin G04 (juuri tuota Datasafen packia)... "Uhraa" vielä toinen levy, tarkista nuo Neron asetukset (DVD video kohdassa Finalize disc on aina valittu, sitä ei saa edes pois, painike harmaana) ja kerro miten kävi. Kiinnostaa kyllä itseäkin, sillä juuri sain samaa levyä 25 kpl spindelin käsiini... Btw, miten vanha Sony-standalonesi on?
Sony on mallia DVP NS-405 eli nykyistä uutta 430/433 mallia edeltävä kapistus. Ostettu n. 6-10 kk sitten. Siltä se vähän vaikuttaa. Kuitenkin Powerdvd 4.0 soittaa levyn. Liekö ei niin tarkka. Pitää vielä kokeilla säätää. Aseman mukana tuli myös se B's mikä-lie-softa, joka on kerännyt julmetusti haukkuja foorumeilla. Pitäisköhän sitäkin kokeilla. Jos ym. tilanne vaikuttaa "tutulta", niin informoikaa.
Vielä pieni maininta WINDVD:stä. En ole koskaan saanut sitä lukemaan näitä HD fileitä, eli VIDEO_TS tai ***.IFO yms, jotka PowerDVD pistelee menemään ilman ongelmia. Edelleen vaikuttaisi kyllä poltto/yhteensopivuusasetuksilta. Ihme vaan, että Nerolla olet aiemmin saanut toimivaa kamaa... Itsellä ainakin multisession täpät menee aina "sekaisin" kun polttelen CD:itä välillä tms.
Nyt ongelma ratkesi. Ensinäkin, dvd-RAM ajuri vaikutti siihen, että kaikki polttamani levyt olivat Neron mukaan viimeistelemättä. Poistin ajurin järjestelmästä ja nyt kaikki levyt vaikuttavat olevan suljettuja. Niitähän ne olivat alunperinkin, mutta tuo ram-ajuri sotki kuvioita. Kummallista. Toisekseen, syy oli Jolietissa. Ilmeisesti kuitenkin siinä kohdassa, missä voi levyn nimeksi antaa myös Joliet nimen ISO nimen lisäksi. Eli olin laittanut hienosti elokuvan nimen välilyönneillä. Aikaisemmissa toimivissa levyissä oli myös Joliet käytössä, mutta en ollut niihin erikseen asettanut Joliet nimeä (pelkän ISOn). Nyt poltin levyn kokonaan ilman Jolietia, jolloin sain ISO/UDF levyn. Hyvin toimi tällä kertaa sekä Windvd:ssä että Sonyn pöytämallissa. Levyn kirjoitin tällä kertaa 4x nopeudella eikä mitään ongelmia ollut. Polttosofta edelleen viimeisin Nero. DVD speed käppyrä oli varsin mallikas. Levynä siis Datasafe Ritek G04 levyt 25 kappaleen patukassa.
Hyvä juttu... Jotain tuollaista arvelinkin... Nerossa on aika paljon noita "variantteja", joiden avulla voi polton saada ei-yhteensopivaksi... Itse kyllästyin arpomaan ja vaihdoin RecordNowhin, joka tuli paahtimen mukana - ongelmatonta on ollut siitä lähtien. Itse poltin myös kaksi Datasafe Ritek G04:ää eilen ja erittäin mallikkaat poltot loppuun asti - Philipsin soitin ymmärtää viimeisen päälle (ei pätkimistä tms) ja NeroCDspeed-käppyrä suora ja "hieno" myös minulla. Halpa ja hyvä media, sanoisin...
Humongous & hansolo, mistä ootte ostanu noita "Datasafe Ritek G04" -levyjä ja mihin hintaan? Ite oon käyttänyt pelkästään Sonyn levyjä, mutta ajattelin vaihtaa vähän halvempaan laatulevyyn...
Ostin 25 kappaleen paketin Englannista: Neogames.co.uk. Kaikkine kuluineen levyt maksoivat á 2,30 eur. Ei halpoja, mutteivat erityisen kalliitakaan. Paketti lähetettiin samana päivänä (torstaina) ja seuraavana maanantaina odotti postiluukussa ilmoitus kirjatusta paketista. Hyvin pakattu ja erittäin nopea toimitus. Maksuväline Visa.