Ostin Muutama päivä sitten kyseisen aseman ja tänän sitä testaillessa huomasin että cd-r levyjen poltto onnistuu nerolla ja dvd creatorilla hyvin, mutta dvd+/-R tai RW levyjä poltettaessa ohjelma kaatuu välittömästi ja samalla kaataa koko koneen. Myöskään RW levyjen tyhjennys ei onnistu. Kokeilin maxell, sony ja tdkn levyjä ja aina sama juttu. päivitin uuden Firmwaren -> ei apua. Kumma juttu vai?
Ei välttämättä. Näitähän tapahtuu melko säännöllisesti. Poltto-ohjelmille kannattaa aina hakea uusimmat päivitykset aseman asennuksen jälkeen. Koska poltto-ohjelmat usein häiritsevät toisiaan ja sotkevat asetuksia niin varminta olisi ollut poistaa kaikki tai ainakin ylimääräiset poltto-ohjelmat ENNEN aseman asennusta ja asennuksen jälkeen asentaa ne uudestaan uusimmilla päivityksillä, yksi kerralla ja kokeilla toimiiko poltto ennenkuin asennat seuraavan. Itse olin ennen tuon aseman asennusta poistanut muut paitsi Pinnaclen Studio 8:n. Asema ei kuitenkaan Studiota tunnistanut joten jouduin senkin asentamaan uudestaan. Tämän jälkeen olen myös asentanut joitakin muita poltto-ohjelmia ja nekin tuntuvat toimivan. Tosin aseman mukana tullut B's Clip pakettikirjotus-ohjelma sotki DVD:n polttoa Studiolla joten sen jouduin poistamaan. Katso ettet ole tuota ainakaan asentanut...
Ohjelmat poistin asennuksen JÄLKEEN ja asensin uudestaan. Nerosta olen kokeillut 6.0.0.19, 0.23 ja oliko se nyt 0.30. Kaikilla sama juttu. Crearorista kokeilin vain uusinta. Otin aseman irti ja laiton kaverin koneeseen ja johan pelitti, mutta omassa taas ei.
Tiedämme siis ainakin ettei vika ole asemassa vaan sinun koneessasi. Siinäpä sitten hommaa kun selvittelet mikä ohjelma tai laiteajuri aiheuttaa "törmäyksen". Oletko kokeeksi tarkistanut ettei sinulla ole ruksattuna "Ota CD-levylle tallentaminen käyttöön tässä asemassa" tuon LG:n kohdalla. Sekin saattaa häiritä poltto-toimintaa. Ainakin XP:ssä se löytyy täältä: Mediaplayer/Työkalut/Asetukset/Laitteet/DVD-RAM-asema/Ominaisuudet/Tallentaminen
Tarkista vielä että Master/Slave asetukset on kunnossa, vaikka luulisi kyllä etttä asema ei pelaisi alkuunkaan jos kyse olisi siitä.
Ongelma ratkesi asentamalla xp uudestaan. Ilmeisesti nero ja easy dvd creator ei vaan sopinut samalle koneelle. Kiitos vastanneille.