Terve. Tuli arvottua, onko oikea osio tämä vai Windows vai läppäriosio Admin varmaan siirtää, kun paremmin tietää? Eli vähitellen alkanut ahistaa Ideapad L340:n näyttöön tuon tuostakin tulevat Lenovon ilmoitukset ja ehdotukset tästä ja tuosta 'palvelusta'. Miten niihin pitäisi suhtautua? Olisiko jotain viisasta ottaa käyttöön? Esmes joku Security Advisor. Ja joku automaattiset tarkistukset. Ja järjestelmän (?) optimointi, joka vaatii kirjautumista ja kait vuositilausta. Houkutteleva olisi toki järjestelmäpäivitykset, mutta voiko luottaa, että ei tule mukana mitään tauhkaa. Jos tulee, ole ihan käsi niitten kaa Omalla koneella on maksettu f-sec ja saman firman vpn, joten noita palveluita en ainakaan varmaan tarvii laitevalmistajalta. Muutenkin tulee suhtauduttua syrjäkarein kaikenlaisiin ehdotuksiin rekisteröitymisestä sinne ja tänne.
Tämä ei pyri olemaan mitenkään kattava vastaus kysymyksiisi. , mutta oma käsitykseni on, että tuo on täysin tarpeeton. Se tyrkyttäisi jotain muuta virusturvaa ja VPN-palvelua yms. Järjestelmäpäivityssovellus kannattaa kyllä ajaa aika-ajoin. Se luetteloi erikseen tärkeät ja valinnaiset päivitykset, ja luettelosta saa itse valita, mitä ladataan ja asennetaan. Sen avulla voi tehdä myös BIOS-päivityksen, jos sellainen on tarjolla. BIOS-päivitystä varten kannattaa ensin lukea tarkoin päivityskohtaiset ohjeet. Mm. akun täytyy olla täynnä ja läppärin yhdistettynä verkkovirtaan. Ei pidä myöskään hätäillä, sillä päivitysoperaatio saattaa Windows-ympäristössä kestää kauan ja kone sammuu ja käynnistyy välillä uudelleen. Välillä voi tuntua, että mitään ei tapahdu, mutta pitää malttaa, sillä BIOS-päivityksen katkaiseminen kesken voi tehdä koneesta käyttökelvottoman.
Onko sinulla Security Advisor ohjelma? Poistaisin sen kokonaan tarpeettomana, niin lopettaa maksullisen ohjelman tarjoamisen. Ottaisin ne kyllä, koska siellä tulee tarpeellisia tietoturvapäivityksiä. Jos kesken päivitystä koneen sammuttaa, niin jatkettaessa sen pitäisi jatkaa myös niitä. Päivityksissä tulee välillä virheitä, mutta niihin julkaistaan mielestäni aika nopeasti korjaus. Alkuajan totaalisia jumeja niistä en ole kuullut tulevan pitkään aikaan ja ne ovat alkaneet mennä paljon sujuvammin ja nopeammin jos muistelee alkuaikoja.
Olen aina poistanut kaikki koneen valmistajan ohjelmat oli merkki mikä hyvänsä. Niistä ei koskaan ole ollut todellista hyötyä. Tarvittavat ajuripäivitykset olen hakenut erikseen valmistajan sivuilta ja esimerkiksi näytönohjaimeen sen valmistajalta. Windows osaa aika hyvin päivittää automaattisesti ajureita eikä ole tarvinnut itse päivittää muita kuin näytönohjaimen ja piirisarjan.
Kiitokset osallistuneille. Juu, kyllä bios-päivityksen otin, kun tuntuipitävän tarpeellisena. Täysi akku, jos - kuten itselläni - kone on seinäsähkössä? Tuollanen laitteistotarkastus näyttäisi olevan myös, mikälie. Kerran mökillä kokeillut, söi akkua liikaa. Kesketys, kun tavan mukaan sähkö oli taas kerran poikki. Smart performance sanoo tutkivansa suojauksen ja suorituskyvyn ongelmia vuosimaksua vastaan. Varmaan lähettää tiedot jollekin huolehtivalle taholle? Ja tarjous ammattimaisista vianmääritystyökaluista, mitä sitten lienevätkään. Olihan noita valmistajan omia kikkareita edellisessä Asuksessakin, mutta huomattavasti passiivisempia tarjoamaan apua ongelmiin, joita ei ainakaan vielä ole ollut (kopkop)
Muistaakseni tuo on joku itsediagnostiikkaohjelma, joka käy hardwaren läpi ja ilmoittaa, mikäli löytää ongelmia. Tuo kuulostaa täysin tarpeettomalta. Yleensä noita turhia sovelluksia on eniten kuluttajamalleissa, kuten juuri IdeaPadissa. Kalliimmissa businessläppäreissä niitä on vähemmän ja se vähä on yleensä käyttökelpoista tai jopa hyödyllistä.
Sattuneesta syystä voin kommentoida vain aikaisempien IBM/Lenovo Thinkpad-mallien oheisohjelmistoja noin yleisesti, koska niiden raplaaminen on ollut jonkinlainen harrastuskohde. Näppäräksi osoittautui automaattinen järjestelmäohjelmien ja -ajurien päivitysapuohjelma, kun oli vetänyt koneen levyn ns. sileäksi ja halusi palauttaa suunnilleen alkuperäisen (eli historiallisen) ohjelmiston ilman palautuslevyjä (koska koneet yleensä käytettyjä). Näytön kirkkautta ja äänenvoimakkuutta säädettäessä ei tarvinnut arvailla haettaessa sopivia arvoja, koska apuohjelma näyttää ko. asetukset ruudulla. Datatykin normaalinäytöstä poikkeavat asetukset sai omalla apuohjelmalla parilla painalluksella sopiviksi ja vastaavasti sujui palauttaminen läppärin omalle näytölle takaisin. Ei tarvinnut selaila ja asetella edestakaisin asetuksista joka kerta. Kun nettiä käytti välillä wlanin ja välillä verkkokaapelin kautta, tähän oli apuohjelma, joka "haistoi" tarvittavan yhteysasetuksen automaattisesti. Ainakin nämä pari viimeistä apuohjelmaa (datatykki/2. näyttö ja verkkoyhteys) löytyvät nykyään käytännössä Windows kympistä. Em. kokemuksista johtuen en ole edelleenkään yhtä jyrkkää mieltä näistä valmistajan ohjelmistoista kuin nimim. WinLix. Eli testaan ensin kunkin ohjelman toiminnan ja arvioin hyödyn ennen poistoa.