Heitin Nicolas Cagen Windtalkers leffan asemaan ja dvdshrink kertoi että dvd-9 on kyseessä, eli vähän turhan suuri yhelle dvd-r:lle. Koko leffan osuus oli niin suuri, että dvdshrink suositteli lähes 50% huonontamista sen jälkeenkin kun ylimääräiset oli otettu pois. Kuinka huonosta kuvalaadusta tässä siitten puhutaan? Onko mitään muuta keinoa kopioida noin isoa leffaa? Onko sitä mahdollista jakaa esim. kahdelle levylle ja vielä niin, että tavallinen dvd-soitin sitä ymmärtää soittaa?
Poista siitä windtalkers leffasta turhat krääsät pois. Extrat, turhat ääniraidat ja tekstit pois niin saat tilaa itse leffalle
Parhaiten saat vastauksen kysymykseesi testaamalla. Pakkaa se elokuva tuolla 50% kiintolevylle ja arvioi itse onko kuvanlaatu riittävä. Tuo laatuun vaikuttaa pakkausprosentin lisäksi myös se millainen elokuva on kyseessä. Itse olen pitänyt omana ehdottomana alarajana 60%, eli jos sen alle on mennyt niin olen ruvennut miettimään vaihtoehtoisia keinoja. Voithan tietysti myös uudelleen authoroida levyn siten että levylle ei tule mitään muuta kuin pelkkä elokuva ja tekstit.
käytä hyväksesi näitä oppaita... esim. DVD9 -> 2 x DVD5 http://www.dvdrhelp.com/guides?tool...t=&howtoselect=;&search=Search+or+List+Guides muutenkin hyvä sivusto kaikenlaiseen videonikkarointiin tuo http://www.dvdrhelp.com
MIten on mahdollista 50% huonmpi jälki. Tällöinhän teoriossa alkuperäisessä ei voi olla kuin elokuva ja suomenkieliset subit. Helpolla saa puristamattoman leffan aikaiseksi jakamalla kikon kahtia. Esim dvd-fabilla se on helppoa ja softa on ilmainen. Löytyy vaikka tuolta dvdrhelp.com:sta. Aihioita menee tietenkin 2...
uudet versiot softasta on maksullisia, mutta ehkä löydät jostain vanhemman ilmaisen version. Se on kyllä hyvä softa leffan jakamiseen kahdelle levylle. Kuvan laadun näkee mun mielestä parhaiten joko lähikuvista ihmisten kasvoista tai sitten savusta, pilvistä, sumusta tai vastaavasta. Mikäli pakkausta käytetään todella paljon, näkyy kasvoissa ja savun reunoilla laatikoita tai teräviä reunoja ja värisävyt muuttuvat näkyvinä raitoina kuvaruudulla. Tämä vaihtelee kovasti leffasta toiseen, mutta itse en ole saanut yhtään leffaa näyttämään hyvältä jos käytän yli 40%:sta kompressiota. Tietysti se on makuasia ja riippuu millä laatua tarkastelee, mutta omalla 18" TFT näytöllä alkaa rankka kompressio näkymään jo paljon ennen kuin isollakaan telkkarilla on vielä mitään epämääräistä näkyvissä. Toimintaelokuvat joissa kuva vaihtelee koko ajan eivät kestä yhtä paljon kompressointia kuin draamat, joissa tausta pysyy pitkään samanlaisena. Mutta jälleen kuten edellä sanottiin, lopputulos selviää vain kokeilemalla. Joskus täytyy kokeilla eri softia ja vertailla tuloksia, eri softat toimii eri tavalla ja soveltuvat tietyntyyppisiin leffoihin ja kuvasuhteisiin paremmin kuin toiset. Voit DVD Shrinkillä kokeilla myös Re-Authorointia, poistaa kaikki ylimääräiset tavarat pois ja pätkästä lopputekstit ja ylimääräiset aloituskuvat pois ja kokeilla mahtuuko leffa sitten hyvnlaatuisena yhdelle kiekolle. Ohjeet tähän toimenpiteeseen löydät tästä: http://www.chrismccann.co.uk/DVD_Shrink_Re_Author.htm Jos ei leffa mene yhdelle levylle hyvän laatuisena, sitten pistä kahdelle edellä mainituilla ohjeilla ja softilla
Voit jakaa sen elokuvan kahtia käyttämällä sitä DVDShrinkiä. Re-Authorilla pätkäset leffan puolesta välistä (tai jostain muusta paikasta minkä muistat, kannattaa katsoa ettei pätkäse sitä leffaa kesken kohtauksen. Ei kiva!) ja enkoodaat sen kovalevylle ja sitte teet saman sille loppupätkälle. Sit poltat ne molemmat eri kiekoille!