Langattomat kuulokkeet ja signaalien sekoittuminen?

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Tontttu 03.01.2009.

1. Tontttu

Tontttu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moikka!

Mulla on tämmöset Clas Ohlsonilta ostetut Arkonin langattomat kuulokkeet. Mietin tossa, että onko mahdollista että jos samassa tai viereisessä talossa on joko samanlaiset tai erilaiset langattomat kuulokkeet, voivatko signaalit sekoittua? Ts. joku joutuu kuuntelemaan, mitä olen kuuntelemassa tai toisinpäin? Paketissa luvattiin avoimella alueella kantomatkaksi 100 metriä. Meneekö tämä signaali seinienkin läpi?

Joskus on kuulokkeista kuulunut hetken aikaa jotain outoa, mutta tiiä sitten, oliko ne joidenkin nettisivujen äänellisistä flash-mainoksista<3 vai onko jonkun muun langattomien kuulokkeiden äänet tullu.

Toni

2.  
  3. waltsux

waltsux Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Uskoisin että noissa käytetään melko laajasti eri radiotaajuuksia, eli kahdet samanlaiset kuulokkeet eivät kuule toistensa lähettimistä ääntä. Tosin voin olla väärässä ja mitä halvemmat kuulokkeet, sitä yksinkertaisemmilla ratkaisuilla ne on tuotettu. Toinen asia on, että kuinka yleisiä langattomat kuulokkeet ovat, eli onko mitenkään todennäköistä että naapurilla olisi yhdet, varsinkaan samanlaiset. Radiovastaanottimet kylläkin ottavat häiriötä mistä ikinä sattuukin. Kaveri kertoi kuulleensa tietokoneensa kaiuttimista venäjää muistuttavaa puhetta laitteiden ollessa suljettuina, eikä niissä edes ollut radiovastaanotinta!

Valtteri

P.S. Avoin alue tarkoittaa nimenomaan seinätöntä aluetta, luvattu 100 m on luultavasti melkoisesti yläkanttiin, mutta kyllä jonkun seinän läpi menee varmasti.

4. jokahi

jokahi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä mulla ainakin kerran kävi niin että kun kuuntelin kerrostalossa
    musiikkia langattomilla kuulokkeilla tietokoneelta niin yhtä-äkkiä alkoi kuulua ihan eri musikkia kuin itse kuuntelin eikä oman musiikin kuuntelu enään onnistunut samana iltana.
    Ilmeisesti jollai naapurilla oli samanlaiset kuulokkeet.

5. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllähän nuo hyvin helposti häiriötä ottavat ja saattaa naapurin radio alkaa kuulumaan oman tietokone-äänien sijasta.

6. Juffeo

Juffeo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni pystyy lähettämään kolmesta eri channelista, jolla lähettää dataa luureihini. Ja kuulokkeista laitan haun päälle ja valitsen haluamani äänen. Sekaisinhan nuo ei mene ainakaan minulla, vaan voin valita haluanko kuunnella omaa, naapuria, vai radiota.
    Jos kanava menee sekaisin, luulisin että voin valita lähettimen takaa toisen kanavan ja homma toimisi taas. =)

7. Tontttu

Tontttu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nostetaanpas vielä vanhaa aihetta!
    Alkaa hieman tuntua häiritsevältä, kun parin sadan metrin päässä asuvat kaverit sanoo kuulevansa mitä kuuntelen ja toteavat mulle biisien nimiä joita kuuntelen :D On muuten sillä säteellä aika perhanan monta asuntoa joihin tämä signaali siis yltää. :) Onko mitään tapaa, millä signaalin sais piilotettua/heikennettyä/jotain, että sais vähän kuunneltua omassa rauhassa? ;D
    Huhhuh!

Jaa tämä sivu