1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Lakitoimiston uhkailukirjeet ja reaalinen riski?

Viestiketju Yleistä keskustelua P2P-ohjelmista -osiossa. Ketjun avasi ethanael 24.11.2015.

1. ethanael

ethanael Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    viite:
    http://yle.fi/uutiset/latasitko_net..._kohta_ihan_oikeasti_joutua_oikeuteen/8440926

Kiinnostaisi tietää onko joku jo saanut tällaisen kirjeen ja jos on niin voitko paljastaa minkä laittoman toiminnan seurauksena eli osaatko valaista millä torrent-saiteilla ja -sivuilla lakitoimiston palkkaamat "kytät" nyt liikkuvat ip-osoitteita jahtaamassa? Kiinnostaa varmaan monia. Joutuuko tässä nyt ihan oikeasti pelkäämään kiinnijäämistä jos "vahingossa" lataa kamaa?

Viimeksi muokattu: 26.11.2015
  2.  
  3. Tkonemies

Tkonemies Regular member

Kiitokset:
    26
    Pisteet:
    28
    Kyllä joutuu jos ei äly riitä ajoissa lopettamaan ryöstely.

4. Murtagh

Murtagh Member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Itse en uskaltaisi ilman VPN palvelua latailla.:rolleyes:

5. Tepsu9

Tepsu9 Active member

Kiitokset:
    128
    Pisteet:
    93
  6. chaos23

chaos23 Member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
  7. Jasoni

Jasoni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kaveri sai just kirjeen. Eikä oo ladannu mitään muuta, ku poksua. Kannattaa maksaa suosiolla. Lakitoimisto kerää tiedot kaikista maksamattomista "asiakkaista" ja kun tapauksia on tarpeeksi kasassa, lähettävät koko nivaskan kerralla haastemiehelle.

8. trooper78

trooper78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattiko rekisteröityä tänne pelkästään vaan siksi, että rustaan noin läpinäkyvän trollauksen =/

9. Jasoni

Jasoni Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sulla on seuraava linssinvahvuus opaskoira. Varsin hyvin näet milloin olen rekisteröitynyt. Ja ne mun sadat viestit nollaantui uuden foorumin myötä, joten taas ollaan newbie. Toi oli sen vaihdoksen jälkeen mun eka viesti.

Ja itse asiaan.. mikä tuossa mun kommentissa on trollausta? Ihan asiaa kirjoitin ja joka sana on totta. Montako tapausta tiedät, että on selvinnyt maksamatta, jos kyseisen kirjeen on saanut? Voithan toki myös itse kokeilla, jos epäilet. Itse ainakin käytän VPN:ää, joten ei pitäisi olla kiinnijäämisen pelkoa.

Edit. No nyt muuttui takas memberiks :)

Viimeksi muokattu: 26.02.2016
  10. koderi

koderi Member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
  11. coocie98

coocie98 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jessus mitä vastauksia... Siis oikeasti...

Trollaaminen ei edelleenkään perustu ihmisten haastamiseen vaan massapostittamiseen jota tehostetaan uhkailuilla ja muutamilla haasteilla. HP on haastanut noin 1% kirjeen saajista. Muut trollit eivät ole tunnetusti haastaneet ketään. Yksikään haaste ei ole mennyt syyttäjälle tai poliisille todennäköisesti Chisugaten takia. Haasteet käsitellään MAO:ssa. Tiedän ihmisiä jotka ovat saaneet kirjeet eivätkä ole maksaneet. Jos et aio maksaa niin tyhmin asia mitä voit tehdä on ottaa yhteyttä. MAO:n ennakkopäätöksen mukaan oikea arvo teosten waretukselle on 50€ sarja ja 100€ elokuva mikä on aivan pähkinäpussin hinta alkuperäisiin vaateisiin. Päätös odottaa vielä valitusta.

Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta mennään nyt näillä kunnes ennakkopäätös on saatu.

12. JTPN

JTPN Active member

Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Jännä sinänsä että vaikka esim torrenttisivu X liikennettä seurattaisiin mistä ne tietää ettei sieltä ladata esim laillista tavaraa? itsekkin olen kaveriporukalle isoja tiedostoja (pelien modeja mikkä pitää olla samat kaikilla että monin peli toimii) jakanut torrentilla niin onko pelkoa että kohta satelee haastetta ja velkakirjettä laatikkoon :D

13. mozilla

mozilla Regular member

Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
  14. coocie98

coocie98 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Valvonta ei perustu torrent-sivuston valvontaan vaan parvien (swarm) valvontaan. Jokainen samaa tiedostoa lataava/jakava käyttäjä muodostaa parven. Parven liikennettä tarkkailemalla voidaan päätellä ketkä jakavat tiedostoa X. Pahimmilaan trollit eivät testaa jakamista vaan keräävät vain IP-osoitteet parvesta. Tämä on tietysti haastemielessä erittäin huonoa toimintaa, mutta kuten totesin; toiminta ei perustu oikeushaasteisiin joten todisteiden kerääminen ei ole niin tärkeää.

Edit. Vielä sellainen tekninen lisäys, että kaikki samaa tiedostoa jakavat eivät välttämättä ole samassa parvessa. Parvet muodostuvat joko seurantapalvelimien (trackereiden) perusteella tai käyttäjien omien yhteyksien perusteella (DHT ja PEX). Kyse on vain siitä miten käyttäjät löytävät toisensa. Torrentit voidaan myös merkitä yksityisiksi jolloin DHT ja PEX ovat poissa päältä (private flag). Näiden lisäksi seurantapalvelimeen yhdistäminen voi vaatia rekisteröidyn käyttäjätunnuksen´.

Viimeksi muokattu: 20.08.2016

Jaa tämä sivu