Laajakaistamodeemin vaihto

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Kolkja 16.03.2006.

1. Kolkja

Kolkja Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voiko modeemiin zyxel 660H-61, jossa on soneran asetukset itse vaihtaa elisan asetukset? Nimittäin vaihdoin elisaan sonerasta ja elisan modeemi on A-LINK RR 24 jolla yhteys katkee väh. kerran päivässä. Yhteys palautuu aina resetoimalla. Sen olen kokeillut että suoraan vaihtamalla yhteys ei toimi.
    On käynyt mielessä että vaan yhteyden toimittaja voi asetukset laittaa modeemiin!
    Haulla löytyi paljon laajakaistaasiaa, mutta tätä kysymystä ei tullu vastaan.

2.  
  3. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Jos liittymä on ihan "tavallinen" adsl-liittymä dynaamisella ip:llä, niin ainoa mikä pitää vaihtaa on VPI ja VCI arvot.

Ne saa vaihdettua varsin helposti itsekkin modeemista.

Edit. Eli zyxelin modeemiin pääset laittamalla modeemin ip-osoitteen web-selaimen osoiteriville. Zyxelissä se on 192.168.1.1

Käyttäjätunnus taisi olla oletuksena admin ja salasana 1234

Modeemin asetuksista löytyy WAN asetuksista nuo VPI ja VCI. Elisalla ne taisivat olla 0 ja 100 niinkuin tuossa kuvassa: http://img233.imageshack.us/img233/2020/zyxel3id.jpg

Viimeksi muokattu: 16.03.2006
  4. Kolkja

Kolkja Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nettiyhteyttä ei zyxelillä löydy. liittymä on megainen. Verkkoyhteydet koneessa olen katsonut moneen kertaan. Löytyi tällänen tarjousmodeemi http://www.zyxel.fi/?newsid=1069&deptid=11242&languageid=3&NEWS=1
    Jos mulla on tuo modeemi ja ajankohtakin täsmää.
    Vielä: pitäiskö modeemin normaalisti hakea yhteys automaattisesti?

5. pkaksp

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Sinne modeemin asetuksiin pitää edelleen vaihtaa VPI ja VCI arvot. Ihan turhaa niitä koneen verkkoasetuksia tutkit, asia ei ole niistä kiinni.

Viimeksi muokattu: 16.03.2006
  6. Kolkja

Kolkja Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Edelleen tilanne:
    zyxelillä joka on soneran toimittama ja soneran asetuksilla(0-33)
    niin en saa mitään nettiyhteyttä jolla pääsisin zyxelin asetuksiin vai mitä tarkoitat? Jos laitan 192.168.1.1 tähän elisan A-LINKKIIN niin ei löydy mitään sivuja.
    Sen olen ymmärtänyt että modeemia säädetään selaimen kautta, mutta kun selainta ei ole. Tämä olisi helppoa kiitos pkaksp :n ohjeista ja linkistä johon oli nähty hieman vaivaa.

7. Kolkja

Kolkja Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Vielä:
    puhuvat että laatumodeemi zyxel ja mulla on sellanen soneran ajoilta.. nyt on elisa ja A-LINK . onko sattunut että yhteys on huonontunut tämän vaihdon jälkeen!! Pitää resetoida nyt kerran päiväsä!!

8. Kolkja

Kolkja Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  9. pkaksp

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Neuvoin jo heti alussa, että muutat vain VPI ja VCI arvot. Encapsulation kohdan voi myös joutua vaihtamaan, mutta harvemmin.

Jos olet nyt määrittänyt Zyxelisi edellä mainitun elisan oppaan avulla, niin siinä ei ole NAT eikä palomuuri käytössä, koska modeemisi on siltaavassa tilassa.

Edit. ja jos jotain lisättävää tms. tulee viestiin, niin käytä mielummin tuota viestien muokkaus nappia [​IMG]

Viimeksi muokattu: 25.03.2006

Jaa tämä sivu