löytyykö kokeneitä excel-käyttäijä....miten saan kaavan luotua automaattisesti???

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi hosseli 13.08.2005.

1. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elikkä olen pähkäillyt sellaisen asian kans kun jostain kumman syystä mul on selainen taulukko että esim. A1 solus on arvo 4 ja B1 solus on 2 niin olen alus luonut C1:eek:seen kaavan (A1/B1)-vastaus on tietysti 2. Niin jos kirjoitan A2 soluun 10 ja B2 soluun 2 niin se kopioi automaattisesti C2:eek:seen kaavan A2/B2 ja vastaus tietysti on 5. Haluaisinki kysyä miten saisin tehtyä sellaisen jutskan ettei tarvii kopioita kaava C1-sestä C2-oseen. Huomasin että on aika helppo kun se luo kaavan itse. Löytyykö kokeneitä käyttäjiää???

Viimeksi muokattu: 13.08.2005
  2.  
  3. nrautava

nrautava Guest

Siis tarkoitatko että vetää kaavan pysty- tai vaakasuunnassa?

Valitse kaavansolu, vie hiiri sen oik. ala nurkkaan ja se muuttuu "rauta ristiksi" ja vedä sitä johonkin päin.

ja kun olet vetänyt sen alastpäin niin voit lisäillä numeroita ja kaava on valmiina.

Onko noi jako0 saatava piilon?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 13.08.2005
  4. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ihan ok! Mutta mä tarkoitin ihan sitä että että se tekee ne kaavat itse ja ei tartte vetää niitä hiirellä. Kokeile vaikka näin, että kirjoita esimerkiks A1 numero 4 ja B1 numero 2 ja tee kaava C1-seen =A1/B1. Valitse kaavansolu, vie hiiri sen oik. ala nurkkaan ja se muuttuu "rauta ristiksi" ja vedä sitä alaspäin C2-seen ja C3-seen niin että noihin tulee se "#JAKO/0!". Kirjoita nyt A2,B2 ja A3,B3 numerot. Ja nyt se tärkeämpi juttu - Jos kirjoitat sen jälkeen esimerkiks A4 vaikka 10 ja B4 vaikka 2 niin se tekee itse C4-seen kaava =A4/B4 vaikka EN OLE VEDÄNNY HIIRELLÄ ENKÄ OLE TEHNY SINNE C4-seen MITÄÄN KAAVAA. En ole koskenut C3-sestä alaspäin soluja ja se laskee automaattisesti kaikkiin c-soluihin A/B. Se laske itse sen automaattisesti. Ainakin minulla tekee näin. Sen sain tietää vasta mun ensimmäisen viestin jälkeen kokeilemalla mutta kysynkin nyt sitä että kyseinen juttu toimii vain jos jaan arvoja ja onnistuuko sellainen juttu mitenkään esim. liittämisellä niin ettei tartte kopioida hiirellä soluja niinkuin edellämainittussa jutussa?

5. nrautava

nrautava Guest

Kumma juttu... Mulla se ei tee mitään automaattisesti (ilman vetämistä)

6. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hm!!! Niin kokeilin nyt ittekin kun otin ihan uuden työkirjan ettei se tee automaattisesti noita kaavoja mut siellä työkirjas missä mä huomasin sen niin siellä pystyn näin tekee. Siinä taas pähkäilemistä. Kumma juttu kyl. Kai siinä on sitten jossain joku asetus, en täs nyt muuta yhtäkkiä osaa keksiä.

7. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    nrautava kokeile siten että onnistuuko näin kun otat vaikka koko sarakkeen ensin niin että se muuttuu värilliseks (mullä sininen) ja valitse Muokkaa -> Täyttö -> Alas ja tee sitten A3-seen toi kaava ja vedä se B3-seen ja C3-seen ja sen jälkeen toimii (myös liittäessä). Ainakin mä onnistuin. Kiitos kuitenkin vaivannäöstä!!! Voisit kuitenkin kertoa onnistuitko sä.

8. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    HUOM !!!!
    Pieni parannus edellisiin. Pitääki tehdä näin että kirjoita soluihin A1,A2,B1 ja B2 arvot ja sitten valitse C-sarake ja valitse Muokkaa -> Täyttö -> Alas ja tee sitten A3-seen toi kaava ja vedä se B3-seen, C3-seen ja C4-seen. Sen jälkeen laitat numerot myös A3-seen ja B3-seen ja vielä A4-seen ja B4-seen. Ja kun nyt laitat A5-seen arvon ja B5 myös niin C5-seen pitäis tulla toi kaava automaattisesti ilman että vedät tai kopioit sinne kaavan. Nyt ainakin mullä toimii.

9. hosseli

hosseli Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jätin nyt sen vaiheen pois (valitse Muokkaa -> Täyttö -> Alas) ja se onnistuu ilman sitäkin. Ei se varmaan ole tuohon tarkoitettu.

10. Jannejt

Jannejt Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    viestejä kannattaa editoida..
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/145689

Jaa tämä sivu