Läppärini on Acer mallinumero oli joku 5000 sarjan malli. (Voin tarkistaa sen vielä myöhemmin kotiin päästyäni) Koneen näyttö on siis sekaisin, erivärisiä pikseleitä näkyy usein (lähinnä vihreitä ja punaisia) ja värit välillä vääristyvät. Kone oli minulla pari päivää yhtämittaa päällä mutta ei kai sen pitäisi näyttöä vhingoittaa? Vika siis on luultavasti näytössä sillä ulkoisessa näytössä virheitä ei näy vaan kuva on ihan normaalin näköinen. Asensin myös läppärin näyttikseen uudet ajurit mutta siitäkään ei ollut apua.
Jos näyttö todella on mennyt rikki kuinkakohan paljon sen korjaaminen tai uuden hankkiminen suunnilleen maksaisi? Näytö on kooltaan 15,4 tuumaa.
Korjauskuluthan riippuvat todella pitkälle koneen iästä. Eli jos takuuta jäljellä niin ei pitäisi maksaa mitään, jos takuu on taas mennyt umpeen niin huonolla tuurilla saatta lasku olla jo sitä luokkaa, että tulee halvemmaksi ostaa uusi. Asiantuntijat jatkakoon.
Ei ole enää takuuta. Varmistin verkkokaupasta niin takuu oli vain vuoden. Pyysivät ottamaan Aceriin yhteyttä korjausasiassa. Luultavasti täytyy sitten tehdä niin jos en saa sitä itse kuntoon.
Uskoisin että uusi näyttö + asennus tulisi maksamaan noin 200-300e yhteensä. Kannattaa kuitenkin soittaa acerilla / powermillille ja kysellä. Jos kannettava on yli 3v vanha niin kannattaa melkeinpä uusi ostaa tilalle.
Yksi mahdollisuus on kysellä samanlaista näyttöä jostain muuten hajonneesta koneesta. Luulisi sellaisen alle satasella saavan, jos vain jostain löytyy. Vaihtokin saattaa onnistua ihan itse, kun rauhassa ja huolellisesti tutkii koneen rakenteen. Esim. HP:n koneisiin löytyy netistä aika täydelliset huoltomanuaalitkin, en tiedä löytyykö Acereihin vastavaa. On siinä tietysti riskinä, ettei vika korjaannukaan, ja rahat menevät hukkaan. Jos tuolle linjalle lähtee, ainakin sfnet.tori.myydaan.atk.komponentit -nyysseistä itse lähtisin kyselemään ko. näyttöä. edit: Jos alle 3 vuotta vanhasta koneesta näyttö on tosiaan mennyt rikki ilman käyttäjän aiheuttamaa kolhimista tmv., itse katsoisin että, tuotevastuulain mukaisesti myyjällä/maahantuojalla on vastuu ainakin osallistua korjaskuluihin. Kyllä ostajalla on perustellusti aihetta olettaa, ettei näyttö hajoa noin äkkiä. Vaikka teoriassa asia pitäisi hoitaa Verkkokaupan kanssa, luulen, että Powermillin kanssa asiasta olisi kuitenkin helpompi sopia. Vaikka lain mukaan heidän oikeastaan pitäisi vastata kaikista korjauskuluista, niin itse voisin ajatella tyytyväni kompromissiin, jossa he toimittaisivat uuden varaosan ja maksaisivat puolet korjauskuluista. Oman kunnan kuluttajaneuvojalta voi myös kysyä neuvoja ja mielipidettä näistä asioista. edit2: Ennen näytönvaihtoon ryhtymistä, kannattaa pelastaa kovolta kaikki arvokas talteen ja koittaa varmistaa, ettei vika ole vain softissa. Sitähän voisi kokeilla, saisiko koneen käyntiin vaikka Ubuntun buuttaavalta CD:ltä, ja loppuuko näytön sekoilu linuxissa. Ellei ko. buuttaus onnistu, en nyt keksi muuta keinoa, kuin tehdä täydellinen "recovery-asennus" palautuslevyillä.