Elikkäs läppäri lämpenee, ei uskalla pelailla ym. kun normaalissa nettikäytössä lämmöt ovet jopa 60'C ja pelaillessa uhkaa nousta 80'C. Läppäri on Acer Aspire 8530G. Alle kaksi vuotta vanha, takuuta on. Entäs jos läppärissä on pelkkää pölyä tuulettimessa (imuroitu on kyllä varovasti tuulettimien aukoista...)? Huoltoon tuosta sanoin, mietin että meneekö takuun piikkiin, ei sieltä sanottu vaan oltiin heti tilaamassa huoltoa. Mietityttää, että mitä tuo takuuseen sitten kuuluu, takuun ulkopuolisesta viasta perivät näin: "Jos laitteessanne havaitaan huollon yhteydessä takuun ulkopuolinen vika, siitä veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti vähintään tarkistusmaksu 38€. Asiakasta informoidaan erikseen takuun ulkopuolisesta viasta ja hänellä on mahdollisuus saada halutessaan kustannusarvio, josta veloitetaan 49€. " Elikkäs jos koneesta paljastuu pelkkää pölyä, tulee kustannuksiksi mahdollisesti yli 100e... Elikkäs millä lämmöillä tuota läppäriä uskaltaa käyttää? Kuuluko mahdollisesti pelkän pölyn putsaaminen takuuseen? Kannattaisiko mieluummin viedä jonnekin PC-liikkeeseen puhdistettavaksi?
Okei, katsoin tossa uudestaan, ja lämmöt on 60-70'C ihan nettiselailulla, välilehtiä auki tietysti useampi ja vaikka konetta on korotettu pöydän pinnasta... Korjaako takuu ilman lisämaksua jos lämpeneminen johtuu pelkästään pölystä?
Ei taida lämpöongelmat mennä takuun piikkiin.. ja lämpöongelmien takia ei olekkaan kauhean järkevää pelailla läpyskällä. Läppärissä on yleensä aina kovemmat lämmöt kuin pöytäkoneessa eli ei kannata niitä alkaa vertaamaan. Voit prime95 ohjelmalla testata miten korkeelle lämmöt nousee kunnon rasituksessa. Omassa hp:ssä puolen tunnin primen ajon jälkeen oli lämmöt 90astetta eikä siitä enää noussut, olin toki juuri purkanut läppärin ihan atomeiksi ja poistanut pölyt sekä vaihtanut tahnat.
Juu, tuli sillon tyhmänä ostettua ko mainostettiin "pelikannettava". Harvemmin kyllä pelaan, mutta nyt alkanut sekin kiinnostamaan. Elikkäs kuinkas sitten, jos käyn jossain atk-liikkeessä poistattamassa pölyt, jos lämmöt nousee siltikin -> koneessa vika ja takuuhuoltoon? Pelaako tuo takuu vielä koneen avaamisen jälkeen?
No kyllä taitaa tuo n. 80 astetta rasituksessa olla ihan normaalia, mutta idlenä pitäis olla kyllä alle 50 astetta. Kokeile aukaista koneen pohjan lunkat, paineilmaa sinne purkista, ja imurilla tuulettimenraoista. Itse teen 1-2 kuukaudenvälein tuon, niin on pysynyt kone kunnossa
Kokeilin tuota avata, on ruuvit niin tiukalla että ei lähe auki... Helppaako yhtään jos heittää paineilmaa tuuletinaukoista sisään + koittaa napata pölyn pois? Kuinka kovaa uskaltaa heittää paineilmaa/imuroida, jostain luin että jos tuuletin pyörii liian kovaa -> hajoaa?
Kyllä se hitusen auttaa, mutta paras tulos tulisi jos saisit auki. Purkkipaineilmalla ja vakioimureilla tuskin saat tuhoja aikaiseksi.
Samaa mieltä. Ja sen verran lisäks että jos saat sen auki niin vaihda tahnat samalla. Paras hyötysuhde tulee tuolle työlle sillon.
No ei noista tahnoja saa lunkkien kautta yleensä, ja koko koneen aukaiseminen rikkoo takuun Oisko sulla vääränkokonen meisseli? Kyllä ne ruuvit aukiaa yleensä.
Mä tarkotinki että jos sen koneen aukasee kunnolla niin sillon kannattaa vaihtaa. Itse taidan alkaa tekemään niin että vuosittain vaihdan tahnat kun hyöty oli niin suuri.
Eii oo vääränkokonen, on vaan niin rimpula se meisseli että ei saa käännettyä tarpeeksi voimalla Kuis noi tahnat? Onko helppoa vaihtaa? Pystyykö tekee tuhoja liian herkästi? Varmaan putsailen tuon itse, ei huvittais tuota 38e maksaa, jos paljastuukin että pelkästään pölyä koneessa. Ja sit kustannusarvio + itse korjays/putsaus, huaaaaah ._.
Prossun tuuletin irti, pyyhit vanhat tahnat poikkee ja laitat uudet tilalle.. eipä oo kummonen toimenpide.
No eipä pahemmin haittaa, jos tuo lämpeneminen tosissaan johtuu ainoastaan tuosta pölystä, kun ei muuta vikaa ole. Takuuta ois sellanen pari kuukautta ollu kyllä jäljellä. Ei vaan huvittais maksaa siitä että ne toteaa huolossa et siel o vaan pölyy...
Jos vaihdat tahnat ja putsaat pölyt niin kannattaa sen jälkeen kattoa joku jäähdytysalusta sille läpyskälle niin saat sen käymään vielä viileämpänä. Muistat vaan sen että jos ostat alustan missä on tuuletin (tuulettimet) niin ne ei saa puhaltaa ilmaa koneen sisään vaan alaspäin, eli poispäin sitä kuumaa ilmaa koneesta.
Empä oikeen osaa.. Omani olen itse tehnyt siinä ei ole tuuletinta, se vain nostaa konetta muutaman sentin ilmaan ja se riittää. Ainakin mun läpyskälle.
no tuotas, osaisitko sanoa kumpi noista ois parempi: http://www.smartit.fi/CHIEFTEC_NB_COOLER_PAD_FOR_UP_TO_20 - halvempi - neljä tuuletinta http://www.smartit.fi/CM_NOTEPAL_U3_COOLING_PAD_19 - kolme tuuletinta - tuulettimet voipi laittaa mihin tykkää
Kylläpä minä taitaisin tuon alemman ottaa, just sen takia että tuulettimet voi asettaa "oikeille" kohdille.