Läppäreiden tasohiiri.

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi jupasie 02.09.2008.

1. jupasie

jupasie Guest

Olen jo pitkään ihmetellyt miten huonosti läppäreissä on suunniteltu tasohiiren ergonoominen paikka. Ainakin halvemmissa kannettavissa (oma Lenovo R61i) tasohiiri on keskellä. Oikea paikkahan olisi molemmissa reunoissa, vaihtoehtoiseti vaihdettavissa tai molemmissa samaan aikaan toimiva. Ei varmaan olisi vaikea toteuttaa. Käytössä missä esim. minulla kannettava on. Sylissä tv:tä katsoessa, on scrollaaminen ja hiiren käyttö hankalaa. Kehitystä olisi asian suhteen.

2.  
  3. shnigi

shnigi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En tajunnut kyllä varmaan puoliakaan, mutta siis touchpadia ehdotat reunoille ? Miksi ihmeessä ? Ethän saa ranteelle mitään tukea jos se on reunalla, kyllä keskellä on kätevä jos pidät konetta vaikka sylissä niin voit koneen sivupinnasta ottaa kädelle tukea.

4. jupasie

jupasie Guest

Koneen sivupinnasta kädelle tukea ? Mitenhän tämä on mahdollista. Kun minä laitan kädet koneen sivupinnalle, (siis mikähän on sivupinta, koneen etureuna vai sivut ?) siis etureunalle, ovat sormet näppäimillä ja touchpad sormien ulottumattomissa. Jos taas laitan kädet koneen sivuille, eivät sormet taivu millään touchpadille. Ainakin tässä koneessa touchpad on koneen keskellä n.2,5cm koneen etureunasta näppäimistöön päin. Istuessani tuolilla kyynärpäät ovat tuolin käsinojilla, ja jos touchpad olisi enemmän koneen oikealla puolella olisi sen käyttö paljon helpompaa. En ole nähnyt kenekään pitävän hiirtä pöytäkoneessa näppäimistön edessä keskellä. En tiedä ymmärsitkö ?

5. JJortikka

JJortikka Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jupasien kanssa samaa mieltä.

17 tuuman näyttösissä masiinoissa koskeuslevy on vasenkätisille sunniteltu, koska on reiluusti vasemmalla puolella (keskellä tavallista näppis osuutta). Ja huono paikka ajatellen käyttöä jne. Tukea ei tuossa saa millään kädelleen. Tappihiirtä käytettäessä sai kyllä käden lepäämään koneen päälle, mutta ei tämän kanssa pysty kättään vääntämään oikein mitenkän sopivaan asentoon.

No minä en käytäkään kosketuslevyä, vaan ole disabloinut sen ja käytön kunnon hiirtä.

6. jupasie

jupasie Guest

Minäkin käyttäisin "oikeaa" hiirtä mutta se ei ole mahdollista nojatuolisurffauksessa. Olenkin siirtänyt konetta sylissä enemmän oikean jalan päälle, helpottaakseni touchpadin käyttöä. Uskon että tämä on ongelma monella. Toivottavasti tulevaisuudessa markkinoille ilmestyy läppäri meille nojatuolisuffareille suunniteltuna.

7. shnigi

shnigi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ahaa no nyt älysin mitä meinaat. No enpä silti itse ole kokenut sitä koskaan ongelmaksi

8. JJortikka

JJortikka Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minä olen ratkaissut asian siten, että minulla on ohut, mutta jäykkä levy tietsikan alla. Levyn syvyys on n. tietsikan syvyinen ja leveys n. 1.6 kertaa läppärin leveys, jolloin läppärin oikealle puolelle jää tilaa oikealle hiirelle + hiirimatolle.

Jo Acerin jäähdytys vaatii tuon levyn, koska ottaa korvausilman tietsikan alta ja jos pidät sylissä --> rupee ahistamaan ilman saanti ja lämpiämään liikaa. Ei tää levy paina paljoa.

Viimeksi muokattu: 03.09.2008

Jaa tämä sivu