Lähiverkko helposti näin, mutta entä tietoturva?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Lamma 12.10.2005.

  1. Lamma

    Lamma Member

    Liittynyt:
    23.02.2005
    Viestejä:
    90
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Löysin googlettamalla erittäin simppelit ohjeet lähiverkon asentamiseen windows alustalle. Ohjeet on tietokone.fi:n foorumille postannut "matti forsberg". Itse en omaa ko. paikkaan tunnuksia, joten toivoisin että joku asioista perillä oleva tutkailisi, mitä ongelmia tietoturvaan nämä operaatiot aiheuttaisivat.

    Itse vielä lisäisin, että kaikilta koneilta, joille pitää päästä, tulee löytyä sinne haluavien koneiden käyttäjä profiilit samoilla tunnuksilla. Näin ainakin saatiin toimimaan. Ilman nettiä testailin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2005
  2.  
  3. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Noilla ohjeilla annat mennä vain. =)

    Muista sitten tietysti virusturva ja palomuuri kuntoon joka koneelle ni kaikki on ok.
     
  4. Lamma

    Lamma Member

    Liittynyt:
    23.02.2005
    Viestejä:
    90
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Virusturva ja palomuuri on kunnossa, toivottavasti: sattuu kummia juttuja just nyt koneella...

    Lähinnä kiinnostaakin millaisen aukon tuo palomuuriin tekee? Palomuurit on koneissa ohjelmalliset, eikä mitään nat-palomuuria ole verkon ja internetin välissä. Koneilla on omat julkiset ip:t. Vieläkö pitäisit turvallisena?
     
  5. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    No onhan tuo suht. turvallinen kun kerran softamuurit löytyy, mutta itse ottaisin NAT:in käyttöön. Se ei ole palomuuri mutta lisää kyllä tietoturvaa.

    Softamuureihin määrität sitten sisäverkon ip:t sallituksi. (eli kun olet ottanut NAT:in käyttöön, niin saat sisäverkolla ihan omat ip:t jotka voit vaikka itse määrittää)
     
  6. Demz

    Demz Member

    Liittynyt:
    24.10.2005
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Oliskos mahdollista saada vähän lisää neuvoa miten tarvitsee toimia seuraavissa kohdissa...
    3. Asenna XP/W2K-koneisiin NWlink/IPX/netbios
    4. Poista XP/W2K-koneista Lmhost-palvelut sekä netbios tcp/ip:n päältä

    Itse kun en ole mikään pro näissä asioissa ja olen jo kuukauden verran yrittänyt taistella omaa lähiverkkoani kuntoon tuloksetta.
    (Toisessa koneessa Xp home ja toisessa Xp pro)

    Kiitos.
     
  7. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    3. Ohjauspaneeli -> Verkkoyhteydet -> Lähiverkkoyhteyden ominaisuudet -> Asenna -> Protokolla -> NWlink/IPX/netbios
    4. Lähiverkkoyhteyden ominaisuudet -> Internet protokolla TCP/IP ominaisuudet -> Lisäasetukset -> Wins välilehti
     
  8. Lamma

    Lamma Member

    Liittynyt:
    23.02.2005
    Viestejä:
    90
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    "...itse ottaisin NAT:in käyttöön. Se ei ole palomuuri mutta lisää kyllä tietoturvaa."

    Joka lukukerralla olen ihmetellyt tuota tekstin pätkää: esim. tuossa adsl:n pakkauksessa lukee NAT-firewall. Jossain muualla on sanottu että se on eräänlainen palomuuri.

    En pysty NAT:ia laittamaan päälle, kun käytän sitä adsl-modeemia vain kytkimenä :)

    Edit: net send toimii taas... windows tais olla lakossa yhden illan :)
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2005
  9. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    NAT ei ole palomuuri, vaan osoitteenkääntäjä. NAT = Network Address Translation.

    Windowsin net send toimii viestinvälitys palvelun kautta. Eli Käynnistä -> Suorita -> services.msc

    Tuolta joko viestinvälitys tai messenger service.
     

Jaa tämä sivu