Lähin tarkennusetäisyys

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi lauzaa 09.07.2010.

1. lauzaa

lauzaa Guest

Mitä tämä tatkoittaaa? : DD ainakin 55-250mm canonin objektiivissa on lähin tarkennusetäisyys 1,1 ja 70-300mm 1,5 mitä merkitystä näillä on? : DD

kertokaa minulle (=

2.  
  3. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sitä lähemmäksi se linssi ei pysty tarkentamaan. Eli kohteen ja linssin etäisyys pitää olla vähintään tuo. Makrolinssit pystyy tarkentamaan lähemmäksi, tai voit hankkia noihin loittorenkaita, jolloin voit tarkentaa lähemmäksi, mutta et kauas.

4. lauzaa

lauzaa Guest

eli jos kuvaan vaikka kukkaa niin minun pitää mennä 1,1 metriä kauemmas että saan tarkennetun kuvan? : D

5. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä.

6. lauzaa

lauzaa Guest

Omistatko itse loittorenkaita? =) olis ehkä järkevä sitte hankkia. Kato ku tykkään kukkia kuvailla niin ei tarttis ostaa mitään öky kallista makroobjektiivia. Monesti sanotaan että loittorenkailla saa paljon pienempia kohteita näkyviin kun macro objektiivilla =)

Kannattaisko ostaa heti oikein Loittosarja vai yksi vaikka 25mm loitto vaan? kattelin tuos noita loittorenkaita että kengon loittosarja maksaa 130e jossa on 12, 25, 36mm loitot. Kysyisin vielä että voiko silti käyttää automaattitarkennusta loittojenkanssa?
    Kiitos =))

tuossa linkki siihen loittosarjaan

7. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on toi Kenkon sarja, sekä muistaakseni 25mm Canonin loitto. Hyvä makro on aina paras ja mukavin vaihtoehto, mutta hyvä linssi loitoilla on parempi kuin huono makro. Automaattinen tarkennus onnistuu, jos et yritä tarkentaa kauas, vaikka makroillessa tulee yleensä käytettyä manuaalia tarkennusta. Kannattaa hankkia koko sarja, niin pystyy vähän säätämään miltä etäisyydeltä kuvaa. Aika harvoin on mitään järkeä pyrkiä väkisin todella lähelle kohdetta, koska linssin varjot ym tulee ongelmiksi. En tiedä miten noi loitot toimii Canonin pienikennoisiin suunnitelluilla EF-S linsseillä, koska en omista sellaisia.

Kannattaa sitten käyttää sitä jalustaa makroillessa.

8. lauzaa

lauzaa Guest

Olen ainakin huomannut sen että ei kovin lähelle kannata mennä koska linssin varjot todelllakin tulee esiin.

Jos saisit valita Ottaisitko hyvän makron vai hyvän linssin ja hyvän loittorenkaan :))
    Millainen se kenkosarja on ollu käytössä, onko esimerkiksi ollu mitää vaikeuksia ym.

9. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sillä mitä itse valitsisin ei ole paljoakaan merkitystä. Linssit joutuu aina valitsemaan oman tarpeen, aiheiden ja tavan mukaan. Se mikä sopii minulle, ei tarkoita että se sopisi muille. Kuvaan makroja vain satunnaisesti omaksi huvikseni, joten valintani olisi aika selkeä. Omistan kyllä makrolinssejäkin, mutta noilla loitoilla voi helposti muuttaa minkä tahansa linssin makroksi, tai vähän lähemmälle tarkentavaksi kuin normaalisti. Jos kuvaat pääsääntöisesti makroa, niin hommaa siihen sopiva linssi, niin jää ylimääräinen pelaaminen noilla loitoilla pois.

Kenkon sarja on toiminut hyvin. Eipä noissa ole paljoa tekniikkaa, kun ne on periaatteessa tyhjiä pätkiä putkea. Jos kuvaat pelkällä manuaalilla, niin voisit korvata ne pätkällä viemäriputkea.

10. lauzaa

lauzaa Guest

Kiitos vastauksista :)
    Voishan sitte loittoja palauttaa 14 päivän kulues jos ei ollut tyytyväinen. :))

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 13.07.2010

Jaa tämä sivu