Yhtäkkiä alkoi kaikki äänitiedostot (mp3/wav) ja muutkin (esim. Fruity Loops ja FM7 -äänet) toistumaan erittäin raskaasti nykien ja napsuttaen. Minulla ei ole mitään käsitystä, mikä voi olla syynä tähän... Tämä ongelma ilmeni vähän sen jälkeen kun kytkin television TV-outiin, Videotiedostojen äänissä ei ole mitään ongelmia. Äänikortti on Soundblaster Live Platinum 5.1 ja näytönohjain Matrox Millenium G450. Auttakaa viisaat!
Kokeile hakea Sound Blasterin uusimmat ajurit, jos se vaikka auttaisi. http://www.soundblaster.com/drivers/
Korjaantuuko asia, jos irroitat TV:n? Ensimmäisenä nykimisistä tulee mieleen ajuriongelmat, mutta voi tietysti olla, että äänikorttissi on jotenkin rikkoutunut. Softat voisi olla hyvä päivittää (äänikorin ja näyttökortin ajurit) ja ehkä Windowsinkin voisi asentaa uudelleen (vanhan päälle, niin kaikki asetukset säilyvät).
Kun laitoin ajurit uudestaan, katosi koneesta kaikki äänet, jotka sain onneksi takaisin. Äänien nykiminen kuulostaa siltä, kuin esim. kuuntelisi musaa vanhalla ja hitaalla koneella, eli ettei kone jaksaisi toistaa sujuvasti. Tehojen ei pitäisi olla ongelma, koska kone on kuitenkin 1000mHz PentiumIII ja olen pystynyt käyttämään aiemmin ihan normaalisti...
Käsittääkseni ei ole normaalia, jos Winamp käyttää yli 50% cpu:ta. Alkaa vaikuttaa siltä, että ainoa keino on asentaa windows uudestaan...
Asiaa taas tutkittuani löysin puhetta seuraavasta: "PCI Latency patch for VIA chipsets". Kyseinen patchi voisi (ehkä) olla avuksi ongelmaani, ainakin asiaan liittyvien tekstien perusteella, mutta kaikki löytämäni downloadauslinkit olivat vanhoja tai muuten vaan toimimattomia. Jos joku löytää tuon patchin, niin olisin erittäin kiitollinen. Ja ei kun metsästämään sitä...
Oo varovainen noitten "PCI latency patch for VIA chipsets" patchien kans! Oon kuullu et auttavat ongelmiin ja olen myös kuullut et polttavat emolta juurikin sen VIAn piirin jos patch ei ole juuri kyseiselle piirille. Well, kuulopuhetta mutta suosittelen varovaisuuteen ettei hihat pala emon kans samaan tahtiin. Mulla on intelin piirisarjalle BIOSissa suoraan toi PCI latency timerin säätö. Tarkastapa ettei sulla ole Biosis sellasta säätö mahdollisuutta ennenkuin alat patchia koneelle asentaan.
Juu, pitää tutkia. Hihat palo jo ton ongelman kanssa, eli enää voi palaa se piirilevy... Se patch on kyllä se viimeinen vaihtoehto.
Ei auta vaikka kytkee tv:n irti. Btw, käytän Matroxin DVDmax-toimintoa, eli dualhead on pois kytkettynä. Huomasin juuri, että jos esim. Winampilla kuuntelee jotain ja samalla liikuttelee jonkun kansion selauspalkkia (siis se pötkö siinä oikealla), eli pistää koneelle vähän tekemistä, musasta häviää pykimiset ja napsunnat. Mutta heti kun lopettaa heiluttelun, ongelma palaa.
Olethan tietysti tarkistanut, ettei Windowsin laitehallinnassa näy mitään konflikteja esim. eri laitteiden keskeytysten kanssa (oletan että käytät Windowsia, kun kerran käytät FruityLoopsia)? Liikutteletko selauspalkkia hiirellä? Voisit koittaa poistaa hiiren käytöstä (laitehallinnasta) ja antaa Winkun asentaa se uudelleen seuraavan käynnistyksen yhteydessä.