Miten mahtaa olla kun olen jo jonkin aikaa työstänyt tekstityksiä kiinteästi divx-leffoihin joita olisi tarkoitus katsoa DVD-soittimelta (SVCD). Olen tutkinut näitä palstoja mielestäni läpikotaisin mutta mieltäni askarruttaa se kun luin että svcd levyille voidaan liittää tekstitykset niinkuin DVD-leffoissa ikään, elikkä mahdollisuus laittaa halutessaan näkymään. Innostuin tästä mahdollisuudesta, mutta vcdhelp.com:issa meikän Samsung m-205 soittimen kohdalla SVCD subs oli yliviivattu. Tarkoittaako tämä nyt sitä että sitä helppoa konstia minulle ei suoda? Mites nyt suu pannaan....
Pistät suun samanlaisesti kuin minäkin, eli omalla Pioneerillani ei myöskään toimi noi valinnaiset tekstit. Paskempi juttu. Voit vielä kokeilla CVD (China Video Disk) -tekstejä, mutta tuskin onnistuu. Mm. DVD2SCVD:llä saat valittua joko SVCD / CVD -tekstit. Kiinteänä tekstit vain leffaan, joka taas toisaalta tarkoittaa sitä että sormien katkaisun paikka.
Joo, olen joutunut saman ongelman eteen ja ottanut asioista sen verran selkoa, että ensinnäkään kaikki DVD-soittimet eivät toista SVCD:itä lainkaan ja ne jotka toistavat eivät välttämättä tue valinnaista SVCD subtitle-raitaa. Esim. oma Pioneerin DV-535 toistaa SVCD:t, mutta ei tue tekstitystä. Sama juttu näyttää olevan duskilla ja Khauronilla. Sonyn soittimet eivät muistaakseni mitkään tue SVCD:tä lainkaan. Tekstejä ei tarvitse kirjoittaa itse kuvan päälle jos ne löytyy erillisenä imagefilenä (esim. divx-leffojen tekstitykset). Ne voi liittää kiinteästi kuvaan esim. submuxilla (samalla softalla jolla tehtäisiin erillinen tekstiraita). Löytynee vielä osoitteesta http://www.nic.fi/~lhahne/submux/ . Niin ja onhan tuosta samasta asiasta kirjoitettu tuolla artikkelit-osiossa kattava ohje, tosin VCD:lle, mutta sama periaate pätee SVCD:ihin.