onkohan tää nyt oikea osasto kysyä tätä?? On dvd, digiboxi , tietokone ja ties mitä. J ajohtoja alka aolla jo peevelinpaljon. Eikö oo systeemiä, jolla ne saisi yhteen paikkaan?? Kun on vielä käynyt niin, että oon saanut dvd-vehkeestä sähköiskunkin vaikkei mitään järin kovaa. Tietokoneen johto on maadoitettu ja jatkojohdolla kyökin seinässä. Oon saanut sähköiskun tiskialtaasta. Onkohan järin viisasta hommaa? millä nää saisi yhteen ja samaan paikkaan??
Sitä systeemiä kutsutaan nimellä pistorasia. Tilaat sinne sähkömiehen asentamaan muutaman lisäpistorasian ja keräät ne hemmetin jatkojohdot sielä veks. btw. viesti siirretty hieman paremmalle alueelle
Tietokoneen kuoresta saa tyypillisesti pienen ja yleensä harmittoman sähköiskun, ellei tietokone ole kiinni maadoitetussa pistorasiassa. Maadoitetussa rasiassa kiinni olevan koneen kuoressa ei pitäisi olla jännitettä, jos näin käy, niin virtalähteessä voi olla joku (vaarallinenkin) vika. Asiansa osaava sähköasentaja voi tosiaan asentaa pistorasioita juuri oikeaan paikkaan eikä hintaakaan kovin monia satasia pitäisi kertyä. Staattinen- eli hankaussähkö on tietysti eri asia, eli jos muovimatolla kuljet villasukat ja pitkät kalsarit jalassa, saat varmasti sähköiskun jokaisesta maadoitetusta laitteesta, johon kosket.
Juu itsekkin suosittelen todellakin asennettumaan tarpeelliset pistorasiat oikeille paikoille. Samalla voisi todeta hieman offtopickina, että jokaisen oman asunnon rakentajan kannattaa tehdä sähkösuunnitelma itse siltä osin minnekkä mikäki sijoitetaan. Kaveri teki vähän ennen minua omakotitalon ja laitteli sen sähköt "ammattimiehen" piirosten mukaisesti. Nyt sitten kironnut kun pistorasioita on siellä missä niitä ei kukaan tarvitse ja siellä missä niitä pitäisi olla joutuu pitämään useita jakorasioita. Itse taas suunnittelin koko pytingin itse ja sähkömies teki sen mukaisesti. Toimii hienosti ja virtaa on juuri siellä missä sitä on tarvittukin.
Siinä vaiheessa kun taloa rakentaa sähkötyöt on muutenkin yksi todella suuri menoerä, ei muutama ylimääräinen pistorasia paljon tunnu, joten kannattaa todellakin laittaa niitä antenni ja suko rasioita vaikka muutama liikaakin. Jos taloon on tulossa useampi tietokone ei pieni lähiverkko ole myöskään täysin pois suljettua, vaikka joka huoneesta verkkopiuha sähkökaapille jonne voi laittaa kykimen ja tulostimen myöhemmässä vaiheessa. Katosta riippuvat verkkokaapelit ei ole sisustuksen kannalta mikään kaunein vaihtoehto. Varsinkin jos kyseessä on siporex tai muu runkoinen vastaava talo, jossa wlan ei välttämättä toimi kaikkein luotettavimmin.
Kyllä sitä kannattaa pistorasiat asennuttaa. Jatkojohtoahan ei saisi säännösten mukaan käyttää kuin väliaikaisesti ja useaa jatkojohtoa ei saa laittaa peräkkäin. Koska siinä voi olla vaara, että maadoituslinja onkin jossain kohtaa poikki ja ei siten toimi. Sitten jos tulee laitteeseen vika niin maadoitus ei toimi ja saa iskun jossa huonossa tapauksessa menehtyy. Tuossa on kyllä aika karrikoitua tekstiä, mutta koskaan ei voi olla liian varuillaan
Mutta jatkojohdot ovat halvempia ja siinähän se syy on. Monesti tuo ST laki on reilusti yliampuva eli jos tarkistaa aina silloin tällöin jatkojohdot, niin ei siinä mitään vaaraa ole käyttää niitä jatkuvasti. Tässä käytössä on montakin roikkaa, joita silmäilen aina silloin tällöin. Palovakuutus on kunnossa, toki.
Enpä ole vielä kertaakaan nähnyt asuantoa jossa olisi yhdessä nurkassa enemmän kuin kolme Suko rasiaa...kuudesta puhumattakaan. Kone, näyttö, kajarit, modeemi, tulostin ja skanneri tai TV, digipoksi, konsoli, DVD, vahvari. Pakko käyttää jatkojohtoa ja pitää vain huolta, että se ei ole pölynpeitossa. Ja liian pitkiä jatkojohtoja ei saa käyttää, muuten maadoituksella ei ole paljon merkitystä, koska sähköiskun ottaessasi vikavirta saattaa olla pieni ja sulake ei laukea.
Tiskiallaskin pitäis periaatteessa maadottaa, eli jos sitä ei ole tehty, voi tiskialtaaseen tulla vuotovirtoja esimerkiksi liedestä, jos sekin on huonosti maadoitettu. Toisaalta voi olla myös niin, että tiskiallas on hyvin maissa ja jos olet samalla jonkin jännitteisen osan kanssa kosketuksissa ja kosketat tiskiallasta, saat sähköiskun..
Joka tapauksessa kun niitä jatkojohtoja tulee käytettyä niin vois ostaa ylijännitesuojalla varustettuja johtoja, maksaa vähä enempi mutta ovat halpoja toimiessaan. Tosin itse asun sivukylällä pitkien ilmalinjojen takana. Ukonilmalla ja myrskyjen yhteydessä jännitepiikit on mahtavia, ei kärvähtäny vielä(?) yhtään laitetta. Tokihan tietokoneet on ollu UPSin takana jo vuosikaudet.
Sama homma täällä eli asun Jumalan selän takana. Sekä kone, että näyttö ja lisälaitteet UPS:in takana ja hyvin pelaa. ADSL modeemi on tuollaisen ylijännite suojan takana... "Ja liian pitkiä jatkojohtoja ei saa käyttää, muuten maadoituksella ei ole paljon merkitystä, koska sähköiskun ottaessasi vikavirta saattaa olla pieni ja sulake ei laukea." Näin juuri on eli nuo puheet kymmenistä maadoitetuista pistorasioista ovat kaukana todellisuudesta, koska kuka ne rahoittaisi? Sähkömies on kallis ammattilainen ja itse ei tietty saa vetää sähköjä...
Liian ohuita jatkojohtoja ei pidä käyttää. Mitä pidempi, sitä paksumpi tarvitaan. Normaalisti kaupassa myytävät jatkojohdot ovat johtimien poikkipinta-aloiltaan usein jotain 0,75mm2 - 1,5mm2. Niitä ohuimpia ei todellakaan kannata laittaa montaa peräkkäin, tai muuten oikosulkutapauksessa sulake ei pala, koska kaapelin vastus on niin suuri, että johto lämpiää ja kärähtää. Varsinkin jos on 16A sulake, mikä edellyttää kiinteiltä asennuksilta vähintään 2,5mm2 johtimen poikkipinta-alaa, niin noiden ohuiden johtojen käyttö on vähintäänkin arveluttavaa. Tietysti joitakin ihan parin metrin mittaisia johtoja voi käyttää haaroittamiseen. Koskaan ei saisi vetää johtoja huoneesta toiseen. Tämän säännön tarkoitus on vain estää, ettei kukaan vedä maadoittamattomasta pistorasiasta jatkojohtoa sellaiseen tilaan, jossa vaaditaan maadoitetut pistorasiat, tai jopa vikavirtasuoja. Se on vaarallista! Mutta jos molemmissa huoneissa on samanlainen suojaus, niin siitä ei ole vaaraa.
No eihän mulla oo maadoitettuja rasioita kuin 2 kyökissä ja loput kylppärissä. Pistin noita johtoja nyt vähemmälle ja pitänee hankkia hiukka lyhyempiä jossain vaiheessa. Rupesi vaan hirvittään kun sai lievän iskun dvd taikka videolaitteista ja kyökin tiskialtaasta. Pitäsköhän hankkia sähkökynä ja tutkia paikkoja tai pyytää jotain kaveria jola semmonen on vilkaiseen? Mitään sähkötöitä en takuulla ala tekemään! Toisaalta en aio palkata kallista sähkömiestäkään. Luulis tän asian jotenkin kuuluvan talkkarinkin tutkittavaksi??
Sähköiskun saanti tiskialtaasta voisi vaatia taloyhtiön/isännöitsijän/huoltomiehen toimenpiteitä, ellei kyse ole tosiaan pelkän hankaussähkön purkautumisesta maadoitettuun tiskipöytään. Tietokone on nyt siis vedetty maadoitetulla jatkojohdolla maadoitettuun pistorasiaan ja muut laitteet ovat kiinni maadoittamattomissa olkkarin rasioissa jatkojohdoilla? Onko tietokone kiinni telkkarissa tai soittimissa esim. äänipiuhalla? Telkkarissa on varmaa kiinni antennijohto, onko vahvarissa? Ei se sähköasentajan käyntikään mitään ihan älyttömiä maksaisi, jos se vain vetäisi olkkariin vanhojen johtojen tilalle uudet paksummat, joissa nykytyylin mukaan myös erillinen suojamaajohdin, ja vaihtaisi (+lisäisi pari) kaikki huoneen pistorasiat maadoitetuksi. Sitten, jos uudet johdot eivät mahtuisikan vanhoihin putkiin, menisi homma kyllä aika työlääksi (=kalliiksi).
Usein myös johtojen vaihtamisessa saattaa tulla ongelmia, kun vanhoissa taloissa sähköputket ovat "hieman" kehnoja ja saattavat olla täysin tukossa. Joten johtojen vaihtaminen voi joskus vaatia betonin piikkaamsita, mutta parhaimillaan se on vain muutamien minuuttien homma. pistorasiat maksaa jotain 10€/kpl ja sähkärin velotus lienee 50€ tunnilta. Itse en tarkkaa hintaa tiedä, kun en ole koskaan töistä itse veloittanut..
Mutta ku öö en mä semmoista meinannut vaan noita jatkojohtoja. Siis että hommaan lyhyempiä ja paksumpiakin kenties.Että ei oo niin monen johdon takana.
Tuohon "tiskipöydän maadoitukseen" täytyy senverran oikaista, että en kyllä vielä tähän päivään mennessä ole nähnyt ensimmäistäkään maadoitettua tiskipöytää... vaikka kymmenisen vuotta niitä on tullut ammatin puolesta itse asenneltua. Jatkojohtojen käyttö on kohtalaisen turvallista, jos pitää järjen mukana kytkennöissä ja käyttää kunnollisia maadoitettuja jatkojohtoja ja kytkee ne maadoitettuun pistorasiaan ja varmistaa että kaikki kosketusetäisyydellä toisistaan tai sitten muuten samassa 'verkossa' olevat laitteet on maadoitettu, eli jos vetää esim. verkkojohdon eri huoneissa olevien koneiden välille, kannattaa varmistaa että molemmat koneet on kytketty maadoitettuun pistorasiaan.
Tuskinpa kukaan erikseen rupee maadoittamaan teräspöytää jonka yhteen reunaan on pultattu teräksinen vesihana. Vesijohtovesi ja vesiputket kyllä maadoittaa altaan aika tehokkaasti. Nykyään on kyllä varmaan muovisiakin vesiputkia, mutta vettä tuskin on tislattu.