1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys laajakulmatelevisiosta

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi Maraboy 30.04.2006.

  1. Maraboy

    Maraboy Guest

    Aion hankkia laajakulmatelevision. Kun tavallisesta (4:3) tvssäni on ylhäällä ja alhaalla mustaa laajakuvalähetyksissä, niin miten laajakulmatvssä on tavallisen 4:3 lähetyksen kanssa? Onko mustaa vasemmassa ja oikeassa reunassa?
    Tiedän kuvasovituksen, mutta se muuttaa ihmiset lyhyiksi ja lihaviksi.

    Tämä olisi tärkeä tieto minulle!
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Noita tiloja on erilaisia TV:stä riippuen, yleensä tuon tilan saa lukittua tuohon että reunoilla jää mustaa ja kuvasuhde ei vääristy, kannattaa kumminkin tarkistaa TV kohtaisesti.
     
  4. Iisalmi

    Iisalmi Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Laajakulma? Jos kumminkin laajakuva?
    Ainakaan meidän Sony ei meidän mielestä yhtään vääristä, pikemminkin "tavalliset" tv:t vääristää ja tekee ihmisistä ihan oudon näköisiä.

    Esim. nyt on menossa Summerland ja kuva näkyy koko näytön koolla, mutta esim mainokset on usein niin että ylhäällä ja alhaalla on palkit..
    Mutta eikös nykyään aivan kaikki lähetykset tule laajakuvana?
    Ainakin mulla on sellainen käsitys..
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2006
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Ei tule kaikki laajakuvana ainakaan Suomessa.
    Esim. uutiset tulevat normaalissa kuvasuhteessa.
     
  6. pähkinä

    pähkinä Regular member

    Liittynyt:
    26.11.2004
    Viestejä:
    162
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    16:9-telkkarilla (laajakuva) 4:3-lähetyksissä on tosiaan sururaidat kuvan laidoilla, kun taas vastaavasti 4:3-telkkarilla 16:9-lähetystä katsottaessa sururaidat ovat ylä- ja alareunassa. Mikäli 4:3-kuvan haluaa täyttävän koko laajakuva-tv:n ruudun, niin silloin sitä on vääristettävä (venytettävä), jolloin ihmisistä tulee läskejä, tai sitten kuvan ylä- ja alalaidasta leikataan sen verran kuvaa pois, että se näkyy koko ruudun alueella ilman että kuva vääristyy. Kuvan venyttämiseen voi joissain tapauksissa käyttää myös ns. panorama-tilaa, jolloin venytys tapahtuu vain kuvan laidoilla ja ruudun keskellä olevat objektit näkyvät venyttämättöminä, minun mielestäni se näyttää kuitenkin jopa koko kuvan venyttämistä hölmömmältä. Itse katselen lähetykset mieluiten sellaisenaan, enkä siis venytä 4:3-kuvaa koko ruudulle.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2006
  7. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eikös suurin osa ole Pan&Scan kuvattu? eli kuvattu laajakuvana mutta näkyy 4:3 ''normaalissa'' tv:essä tjsp?

    korjaa jos olen väärässä..

    EDIT: Pan & scan on vanhin ja käytetyin tapa siirtää laajakuva vanhaan 4:3 -televisioon.

    http://www.arabuusimiehet.com/card/FilmiVideoksi.html#DcPS

    EDIT2: eli löytyy 3 eri laajakuva versiota?

    1. Pan & scan
    2. Letterboksattu laajakuva
    3. 16:9 anamorfinen laajakuva
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2006
  8. pähkinä

    pähkinä Regular member

    Liittynyt:
    26.11.2004
    Viestejä:
    162
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ainakaan digipuolella tuskin puoletkaan lähetyksistä tulee vielä 16:9-suhteessa ja eikös se ole anaaliloogisella puolella ihan sama homma? Onneksi sentään elokuvat ja suuremman luokan sarjat (Lost, Deadwood yms.) lähetetään pääasiassa 16:9-suhteella.
     
  9. Eza

    Eza Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu, digipuolelta tulee ihan sekaisin normia ja laajakuvaa. Enimmäkseen normia. Pitää vain huomata, että milloin kuva näyttää vääristyneeltä ja silloin laittaa laajakuva(wide-mode) päälle tv:stä. Minulla on siis laajakuva tv.

    Ja tosiaan yleensä elokuvat ja uudet sarjat tulevat laajakuvana.
     
  10. pähkinä

    pähkinä Regular member

    Liittynyt:
    26.11.2004
    Viestejä:
    162
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla ainakin vaihtuu kuvasuhde automaattisesti 4:3:n ja 16:9:n välillä, riippuen lähetyksen kuvasuhteesta, eli mitään muutoksia ei ainakaan meillä tarvitse tehdä. Mielestäni se on kyllä ominaisuutena suurimmassa osassa laajakuva-tv:stä, tai ainakaan minulle ei ole tullut vielä vastaan laajakuva-tv:tä, joka ei kuvasuhdetta osaisi automaattisesti vaihtaa.
     
  11. Eza

    Eza Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No onhan tuossakin jokin automaatti, mutta se on oikeastaan aika perseestä. Ei se anformista kuvaa erota normaalista, kuten eivät vanhempanikaan ;)
    Automaatilla se tahtoo vielä heitellä mitä sattuu rajauksia...
     

Jaa tämä sivu